Air Show 2015 Radom

W dniach 22-23 sierpnia 2015 roku odbyła się czternasta edycja największych pokazów lotniczych w Polsce. Historia międzynarodowego air show w naszym kraju rozpoczęła się w 1991 roku, a pierwszym jego gospodarzem była poznańska Ławica. Publiczności zaprezentowano wtedy między innymi samoloty F-15, F-16, Mirage 2000, Tornado, czy Su-27.
Na kolejną edycję trzeba było poczekać cztery lata. W 1995 roku nad Dęblinem zaprezentowano po raz pierwszy w ugrupowaniu sześciu samolotów i biało - czerwonym malowaniu (wg projektu ppłk. pil. Ireneusza Fibingera) polski zespół akrobacyjny "Iskry". Swój premierowy pokaz miał wtedy również zespół akrobacyjny z Mińska Mazowieckiego, latający na samolotach Mig-29.
Rok później pokazy lotnicze zawitały do Bydgoszczy, w związku z obchodami 650-lecia istnienia miasta. Zespół "Iskry" prezentował się już w składzie dziewięciu maszyn. W ugrupowaniu czterech maszyn ponownie zaprezentowano samoloty Mig-29, ale także śmigłowce Mi-24. Ponadto zobaczyć można było jeszcze F-16, F-18, Harriera, Tornado, czy Mirage 2000.
W roku 1998 obchodzono 80. rocznicę powstania polskiego lotnictwa wojskowego, a pokazy lotnicze ponownie zagościły w Dęblinie. W ramach imprezy po raz pierwszy w Polsce zaprezentowano samolot Su-25, Phantom F-4, czy Alenia G-222 (to właśnie na jego podstawie Włosi wraz z Lockheed Martin opracowali później znanego nam C-27J Spartan). W związku z planami zakupu samolotu wielozadaniowego nie zabrakło również samolotów F-16, Mirage 2000 oraz Gripen.
Od roku 2000 Air Show na stałe zagościł w Radomiu. Pierwsza edycja "radomska", trwająca w dniach 9-10 września, połączona została z VIII Międzynarodowym Salonem Przemysłu Obronnego. W jej trakcie po raz pierwszy zaprezentowano śmigłowiec SW-4 oraz większość używanych w Polsce statków powietrznych. Z zagranicznych gości warto wymienić Jaguara GR Mk 1A oraz Canberrę Mk. T4.
Kolejna edycja miała miejsce w dniach 7-8 września 2001 i, tak jak rok wcześniej, powiązana była z IX Międzynarodowym Salonem Przemysłu Obronnego. W jej trakcie zaprezentowano ponad 100 samolotów i śmigłowców, w tym 7 zespołów.
Edycja 2002 poprzedzała rozstrzygnięcie przetargu na zakup wielozadaniowego samolotu dla polskich Sił Powietrznych, dlatego też w jej trakcie nie mogło zabraknąć startujących w nim F-16, Mirage 2000 oraz Gripena. W ramach pokazów zaprezentowano dodatkowo brytyjskie Tornado oraz Sea Harriera, a także polskie Su-22M4 oraz Migi 29 i 21. W trakcie tamtej edycji nie pojawił się żaden zagraniczny zespół akrobacyjny. Widzowie zobaczyć mogli za to polskie "Biało-Czerwone Iskry", "Orliki" oraz zespół czterech Mi-24.
Dziewiąta edycja Air Show miała miejsce w dniach 27-28 sierpnia 2005 roku i gościła samoloty z 12 państw. Pojawiło się wiele zespołów akrobacyjnych: Patrouille de France, Red Arrows, Patrulla Aquilla oraz polskie: GA Żelazny, ZA Orlik i Biało-Czerwone Iskry. Narzekać nie mogli również fani F-16, gdyż w Radomiu pojawiły się F-16BM z Danii, F-16AM z Belgii, F-16A z Holandii oraz F-16C z USA.
Kolejna edycja, mająca miejsce w dniach 1-2 września 2007, jak również następująca po niej w dniach 29-30 sierpnia 2009 roku zapisały się jako ciemne karty historii polskich pokazów lotniczych. 1 września 2007 doszło do kolizji w powietrzu dwóch maszyn Grupy Akrobacyjnej "Żelazny", a dwa lata później, 30 sierpnia 2009, do katastrofy białoruskiego Su-27UB. W obu przypadkach piloci ponieśli śmierć, a pokazy przerwano.
Dwunasta edycja Air Show miała miejsce w dniach 28-29 sierpnia 2011 roku i uczestniczyło w niej ponad 180 statków powietrznych. W jej trakcie zaprezentowało się sporo zespołów akrobacyjnych: Biało-Czerwone Iskry, Zespół Arkobacyjny Orlik, chorwacki Krila Oluje, szwajcarski Patrouille Suisse (oba te zespoły wystąpiły po raz pierwszy w Polsce), francuski Patrouille de France i włoski Frecce Tricolori. Jeśli chodzi o solistów, warto wspomnieć pierwszy występ na air show greckiego zespołu Zeus na F-16 Block 52+.
W roku 2013 pokazy odbyły się w dniach 24-25 sierpnia, a obejrzało je w sumie 180 tysięcy osób. Relację z tamtej edycji prezentowaliśmy już na łamach "Fly 4 Photo". Zainteresowanych odsyłamy tutaj.

Rok:

Wydanie nr:

RELACJE

ARTYKUŁY
  • Koniec belgijskiego F-16 Solo Display
  • Route 604 - ćwiczenia na DOL 2023
  • Wizyta An-225 na EPRZ
  • Pierwsza wizyta An-225 na EPWA
  • Pierwsza wizyta Su-22 na EPLL
  • Odsłonięcie Pomnika Lotników Lwowskich
  • Prezentacja AW101 w wersji HH-101A w Polsce
  • Projekt Arado
  • Xtreme Sky Force
  • H225M w bojowej wersji morskiej
  • 60 lat KLM w Polsce
  • Kuwejt zamawia 30 H225M Caracal
  • Airbus Helicopters na MSPO 2016
  • Airbus opracowuje w Polsce nowe wirniki
  • Nowe połączenie LCJ - CDG
  • CV-22 Osprey w Powidzu
  • X Akademickie Mistrzostwa Polski na Celność Lądowania - zapowiedź
  • Otwarcie fabryki Azura Polska w Łodzi
  • Śmigłowiec uderzeniowy Tiger HAD
  • Prezentacja śmigłowca Tiger
  • Madeira - spotterskie wakacje
  • H225M Caracal - testy weryfikacyjne
  • An-12 na EPLL
  • Przylot samolotu Adria Airways S5-AAZ "Łódź"
  • Nowe biuro Airbus Helicopters w Łodzi
  • BAE Systems AU regionalnym centrum wsparcia JSF
  • Airbus Helikopter prezentuje nowego H160
  • Historia polskich Migów 29
  • Historia polskich Su-22
  • Frankfurt Airport (EDDF/FRA)
  • Short SC.7 Skyvan
  • Budżet Obywatelski - Mi6
  • Spotterskie wakacje - Korfu
  • Taranis demonstruje możliwości stealth
  • Przemysław Nowak nie żyje
  • Red Bull Air Race - Zasady
  • Red Bull Air Race - Samoloty
  • Red Bull Air Race - Piloci
  • Red Bull Air Race - Challenger Cup
  • Red Bull Air Race - Pylony i kombinezony
  • LOT AMS - Aircraft Maintenance Services
  • BAE Systems tworzy płaską antenę soczewkową
  • Adria Airways
  • Adria Airways - nie tylko przewoźnik
  • Lotnisko w Łasku
  • Bezzałogowy statek powietrzny Taranis
  • Podsumowanie 2013 wg portów lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg linii lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg Lufthansy
  • Podsumowanie 2013 wg Turkish Airlines
  • Podsumowanie 2013 wg Sił Powietrznych
  • Podsumowanie 2013 wg Red Arrows
  • Wizyta niemieckich Typhoonów w Łasku
  • EF Typhoon z 3 transzy w powietrzu
  • 100 tys. zdjęć w galerii Lotnictwo.net.pl
  • Lotniskowe spotkanie z Prezydent Łodzi
  • Służba ochrony Lotniska
  • SOL w praktyce
  • I Lodz You!
  • 80. rocznica lądowania kpt. Skarżyńskiego na Lublinku
  • Tablety w samolotach Hawk
  • Eurocopter 725 Caracal
  • EPLL: Górka na korzeniach
  • Jubileusz skoczków w Piotrkowie Trybunalskim
  • Rekord prędkości helikoptera EC X3
  • Projekty BAE System z lat 60tych
  • Żołnierze USAF w Łasku - II rotacja
  • Bezzałogowy lot Eurocoptera EC145
  • Alfabet Dyżurnego
  • III Festyn Lotniczy Ostrów 2013 - zapowiedź
  • Pierwszy krok w lotnictwie w Aeroklubie Łódzkim
  • Airplane-Pictures.net
  • EPLB Spotters
  • Kontrolerzy ruchu lotniczego
  • Rok 2012 - podsumowanie
  • Samoloty PLL LOT
  • Tryptyk środowiskowy - konfrontacja
  • Łoś z dłutowskiego lasu
  • Tryptyk środowiskowy - spotter
  • Lotnisko Żerniki - Gądki
  • Tryptyk środowiskowy - screener
  • Wieża w Łodzi
  • Spotter.pl
  • Port Lotniczy w Łodzi
  • EPKT Spotters
  • Lotniskowe facebooki
  • EPGD Spotters
  • Airfoto.pl – dawnych wspomnień czar
  • JetPhotos - czy nadal jest przyjazny ?

  • WYWIADY

    OCZAMI CZYTELNIKÓW, FELIETONY


    NAJBLIŻSZE WYDARZENIA





    Foto miesiąca