Adria Airways - nie tylko przewoźnik
Click here for English version
Adria Airways znana jest głównie jako narodowy przewoźnik Słowenii. Zdecydowana większość jej działalności związana jest z lotami regularnymi. Adria jest jednak związana również z innymi gałęziami przemysłu lotniczego.
Ludzie Adrii
Jako pracodawca, Adria zawsze darzyła zaufaniem swoich pracowników i było to jej zasadą przewodnią od samego początku, tak jak decyzja, że cały personel (pracownicy techniczni, personel pokładowy, itd.) będą szkoleni w centrum szkoleniowym w Brnik, a załogi w specjalnej szkole lotniczej.
Jugosławia posiadała dobrze zorganizowaną siatkę stowarzyszeń lotniczych i wiele większych miejscowości posiadało stałe centra lotnicze, bądź szybowcowe. Dziedzictwo tej polityki można znaleźć do dzisiaj w postaci wielu samolotów UTVA 75 będących na wyposażeniu stowarzyszeń lotniczych. W pierwszym okresie działalności Adrii 70% jej pilotów pochodziło właśnie z takich stowarzyszeń. Pozostali mieli za sobą karierę wojskową. Nowi adepci przechodzili najpierw badania medyczne w Belgradzie, a następnie przechodzili trening naziemny w Lublanie. Pod koniec pierwszego roku większość z nich mogła juz latać na licencji PPL (licencja pilota prywatnego). Ze względu na obowiązkową służbę wojskową następne pół roku spędzali na dalszej nauce teorii i kolejne pół latając samolotami UTVA 66 oraz SOKO J-20 Kraguj, szkoląc się w przeprowadzaniu ataków naziemnych. Po powrocie do życia cywilnego we wczesnych latach 80tych pilot Inex Adrii mógł liczyć na powrót do szkolenia naziemnego DC-9 na kolejne 18 miesięcy, pełne szkolenie na samoloty wielosilnikowe przy użyciu samolotów Morava i Seneca by finalnie odbywać służę na samolotach DC-9. Trening na symulatorze przeprowadzany był w Belgradzie, jednakże symulator JAT oferował jedynie podstawowe funkcjonalności. Dlatego też Adria regularnie wynajmowała, należący do Swiss Air, symulator DC9-51 w Zurychu. Taki stan rzeczy był kontynuowany wraz z pojawieniem się samolotów MD-80 (nazywanych DC-9 Super 80).
Obecnie większość pilotów latających w Adrii pobiera wykształcenie na wydziale lotnictwa Uniwersytetu w Lublanie (Wydział Mechaniczny). Studenci pojawiają się w Adrii posiadając licencje ATPL Frozen (Licencja pilota transportu liniowego bez możliwości bycia dowódcą) oraz CPL. Tutaj zdobywają uprawnienia IFR na samoloty wielosilnikowe oraz MCC (Multi Crew Cooperation), a następnie zostają przydzielani do samolotu typu Airbus, bądź CRJ, w zależności od potrzeb. Pilot Adrii uzyskać może dowództwo średnio po 5 - 7 latach.
Adria Flight Career Center
Szkoła lotnicza Adrii założona została w 1980 roku we współpracy z Wydziałem Inżynierii Mechanicznej w Lublanie. Jej celem pierwotnym było szkolenie pilotów małych samolotów pozwalające uzyskać licencję IFR (loty według wskazań przyrządów). Dzisiaj większość kandydatów szkolonych w AFCC jest aktywnymi pilotami linii Adria Airways oraz innych, uznanych na świecie, takich jak: Lufthansa, Turkish Airlines, Emirates, Quatar Airways, KoreanAir, RyanAir, WizzAir.
Flota AFCC składa się z następujących samolotów:
3x PS-28 Cruiser
1x Cessna 172SP - Glass cockpit
1x Piper Turbo Arrow
1x Diamond DA-42 Twin Star
1x Mechtrronix FNPT II/MCC Flight Simulator
1x Piper Warrior III
Adria FCC oferuje programy szkoleniowe dla wszystkich pilotów, od prywatnych pilotów lekkich samolotów sportowych, po profesjonalnych pilotów z licencjami na najwyższym poziomie.
Loty widokowe
Adria daje możliwość zobaczenia z powietrza Lublany, bądź Bled, latania nad Alpami Julijskimi, a także pozwala określić własny cel podróży na terenie Słowenii i krajów ościennych, pozwalający na podziwianie wybranych okolic z lotu ptaka. Zwyczajowo loty takie odbywają się na wysokości 300 metrów nad ziemią, ze średnią prędkością 220 km/h. Wykorzystywane są w ich trakcie samoloty jednosilnikowe o napędzie śmigłowym, zdolne do zabrania na pokład (poza pilotem) jedną, bądź trzy osoby.
Prócz lotów widokowych, Adria oferuje możliwość sprawdzenia swoich sił jako pilota w profesjonalnym symulatorze lotu. Miłośnicy atrakcji podnoszących poziom adrenaliny mogą z kolei wykonać skok ze spadochronem z samolotu, bądź skorzystać z lotu widokowego helikopterem.
Konserwacja statków powietrznych
Za każdym razem, gdy samolot linii Adria Airways ląduje, personel naziemny dokonuje jego inspekcji, a w przypadku wystąpienia awarii postępuje zgodnie z zaleconymi procedurami producenta samolotu. Personel techniczny pracuje 24 godziny na dobę, w systemie trzyzmianowym. Na lotnisku domowym w Lublanie Adria Tehnika posiada trzy ogrzewane hangary zawierające wszystkie niezbędne warsztaty i pomieszczenia magazynowe.
System obsługi technicznej statków powietrznych , który określa szczegółowo metody i częstotliwość utrzymania wszystkich systemów na pokładzie samolotu, jest określony przez producenta danego statku powietrznego . Istnieje kilka rodzajów kontroli:
• kontrole dzienne
• inspekcje tygodniowo
• inspekcje A
• ogólne inspekcje.
W trakcie kontroli codziennej personel serwisowy wykonuje ogólne oględziny samolotu w celu wykrycia ewentualnych fizycznych uszkodzeń ważnych części oraz, w razie potrzeby, uzupełnia płyny lotnicze, sprawdza stan wyposażenia awaryjnego i kabiny pasażerskiej oraz ciśnienie w oponach. Kontrole dzienne dotyczą wszystkich możliwych usterek w systemach statków powietrznych, które uniemożliwiłyby im odlot z lotniska dnia następnego. Oczywiście, przed każdym lotem piloci również dokonują sprawdzenia wszelkich systemów, a szczególnie działania powierzchni sterowych. Szczególną uwagę poświęca się również kontroli działania silników. Za pomocą komputera pokładowego oraz i odpowiedniego sprzętu naziemnego monitoruje się prawidłowe funkcjonowanie silników i decyduje, kiedy silnik musi zostać zdemontowany z samolotu, poddany inspekcji, bądź oddany do remontu.
Każdego tygodnia samoloty przechodzą bardziej szczegółowe kontrole, w czasie których personel naziemny dokonuje dodatkowego przeglądu i sprawdzenia wszystkich systemów: począwszy od systemów kontroli, poprzez systemy bezpieczeństwa, aż po systemy gaszenia pożarów na pokładzie statku powietrznego.
Kompleksowa kontrola serwisowa, znana również jako kontrola A, musi być wykonywana co 500 do 600 godzin latania, średnio co 45 dni. W tym czasie pracownicy zmieniają filtry oraz sprawdzają i testują w najdrobniejszych szczegółach wszystkie istotne systemy lotnicze. Raz w roku dokonywana jest ścisła kontrola płatowca (skrzydła i kadłub), wszystkich systemów i oczywiście silników.
Ze względu na posiadane wyposażenie, przeszkolenie i doświadczenie, personel techniczny Adrii może także wykonać bardzo wymagające przeglądy pięcioletnie. W ich trakcie , oprócz sprawdzenia działania wszystkich systemów, przeprowadza się szczegółową kontrolę konstrukcji samolotu w celu wykrycia ewentualnych uszkodzeń, pęknięć lub korozji płatowca. W jej trakcie należy również zwrócić szczególną uwagę na ogólny stan ochrony antykorozyjnej konstrukcji samolotu, ponieważ jest ona kluczem do długiej żywotności samolotu.
Generalne inspekcje samolotów, przeprowadzane co 10 lat, odbywają się w głównych autoryzowanych centrach serwisowych. W ich trakcie remontowany jest cały samolot, co w przypadku Airbusa A320 trwa 6 tygodni, bądź 25000 roboczogodzin.
Dzięki takiej gruntownej konserwacji, aż 99,5 procent lotów Adria Airways jest wolnych od opóźnień spowodowanych przez awarie, co stawia linie Adria w gronie najlepszych na świecie pod względem niezawodności.
Ze względu na wysoką jakość obsługi technicznej statków powietrznych, jak również harmonizację całego systemu obsługi technicznej statków powietrznych z zaleceniami i standardami obowiązującymi w UE, Adria Airways otrzymał certyfikat Unii Europejskiej JAR 145. Dzięki niemu Adria mogła zaoferować obsługę techniczną samolotów innym przewoźnikom. W 2004 Adria była jedną z pierwszych 12 firm na świecie, które uzyskały certyfikat bezpieczeństwa IOSA.
Adria Tehnika
Adria Tehnika została założona w czerwcu 2010 roku jako odrębny podmiot gospodarczy. Od samego początku swojej działalności Adria Airways zawsze przeprowadzała konserwacje swoich maszyn samodzielnie. W 2002 Bombardier Aerospace wybrał Adria Airways na swój główny ośrodek serwisowy dla samolotów Canadair Regional Jet. Wolumen działalności serwisowej świadczonej dla firm zewnętrznych przerósł wolumen usług wykonywanych dla własnej floty. Dziś Adria Tehnika jest certyfikowana do wykonywania obsługi technicznej samolotów Bombardier CRJ100/200/700/900/1000 oraz floty Airbus A319/320/321. W roku 2007 i 2008 Bombardier Aerospace przyznał Adrii coroczną nagrodę Airline Reliability Performance Award.
Między latami 2002 i 2013 Adria Tehnika przeprowadziła prace konserwacyjne na ponad 900 samolotach CRJ 100/200/700/900/1000 oraz samolotach Airbus 319/320/321.