Wywiad

Dzisiejszym gościem magazynu jest dowódca 307 Grupy Operacyjnej 307 Skrzydła Bombowego Sił Powietrznych USA, pułkownik Keith Schultz, który wraz z bombowcem B-52 uświetnił kolejną edycję międzynarodowych pokazów lotniczych SIAF 2012 na słowackim lotnisku w Sliač.

Fly4Photo: Gdzie stacjonujecie na codzień?

Keith Schultz: Stacjonujemy w Shreveport w Luizjanie. Znajduje się tam baza sił powietrznych Barksdale, w której stacjonują bombowce B-52. Załogę naszą stanowią zarówno żołnierze rezerwy, jak również będący w czynnej służbie.

Czy może nam Pan powiedzieć kilka słów na temat B-52?

Aktualnie B-52 ochodzi świętuje swoje 60-lecie. Ten konkretny egzemplarz 0035, którym przylecieliśmy do Sliač, zbudowany został w 1960 roku. Lot z Barksdale do Sliač trwał około 11,5 godziny i odbył się bez lądowania i tankowania. Lecieliśmy na dość niskim pułapie 27 tysięcy stóp. Na szczęście udało nam się zdążyć przed huraganem Izaac, który właśnie uderzył na peryferia Luizjany.

Jaki typ uzbrojenia jest zdolny przenosić B-52?

Może przenosić praktycznie każdy typ uzbrojenia, jaki może zostać zrzucony z pokładu samolotu, poczynając od min, poprzez sterowane GPSem bomby JDAM, broń sterowaną laserowo, po pociski cruise - praktycznie każdy typ uzbrojenia powietrze - ziemia.

Samolot posiada aż 8 silników. Zapewne zużywa wiele paliwa...

Owszem, średnio 20 tysięcy funtów na godzinę. Jednkaże taka ilość silników czyni go bardzo niezawodnym. Pomimo utraty jednego, czy dwóch silników, samolot może dalej bez przeszkód kontynuować swój lot. Co więcej, ćwiczymy odejścia na drugi krąg przy wykorzystaniu jedynie dwóch silników. Mają tak dużą siłę ciągu, iż nie używamy ich na "pełnym gazie". Dostarczają więcej mocy, niż potrzebujemy.

Jak szybko B-52 może latać?

0,86 Macha, czyli ponad 500 węzłów. Jednak typowa prędkość przelotowa to ok 440 węzłów.

To bardzo duży samolot. Jest trudny w pilotażu?

Trzeba nauczyć się by z nim nie walczyć, gdyż cechuje się opóźnioną reakcją na ster w momencie, gdy pilot próbuje wykonać skręt. Jak można zauważyć, samolot nie posiada lotek na skrzydłach. Gdy pilot chce wykonać skręt i wychyla wolant, spoilery, znajdujące się na górnej powierzchni skrzydeł, wysuwają się, zmieniając opływ strug powietrza i powodując utratę siły nośnej na danym skrzydle, co powoduje wykonanie skrętu przez samolot. Skutkuje to jednak krótkim opóźnieniem pomiędzy ruchem wolantu, a wykonaniem skrętu przez samolot. Ze względu na to opóźnienie nowi piloci potrzebują dużo czasu, by nauczyć się nim latać.

A czy trudno manewrować nim na ziemi?

Trzeba tylko być ostrożnym. Skrzydła mają rozpiętość 185 stóp, a boczne koła (znajdujące się blisko końców skrzydeł) oddalone są od siebie o 148 stóp. W trakcie kołowania nie widać ich z okien kabiny, jednak po latach wie się mniej więcej, gdzie się znajdują, co pozwala na ocenę sytuacji. W razie trudności ma się po prostu kogoś na ziemi, kto może obejść samolot i dokonać sprawdzenia.

Jaki dystans potrzebny jest do wystartowania i wylądowania?

Tutaj (w Sliač), na pasie o długości 7800 stóp, wylądowałem bez problemu. Wartością komfortową jest 8000 stóp, jednak, w zależności od wagi, samolot może wylądować i wystartować na pasie o długości 4000 stóp.

Czy jest szansa ujżeć B-52 na polskim niebie?

Dwa B-52 pojawią się w Ostrawie. Jeden prezentowany będzie na ziemi, drugi w powietrzu.

Jak będzie wyglądać pokaz w powietrzu?

Ja osobiście nie przylatuję do Czech, jednakże nie należy się spodziewać żadnych finezyjnych manewrów. Będą to zapewne przeloty przy małej i dużej prędkości, itp.

Jak wygląda typowy dzień pilota w Waszej bazie?

Jeśli chodzi o dni treningowe, których ze względu na szkolenie nowych pilotów mamy bardzo dużo, to zaczynają się o godzinie 7 rano, kiedy to otrzymuje się dane pogodowe. O godzinie ósmej załogi wychodzą do samolotów, gdzie przez godzinę przygotowują się do startu. Szkolenie trwa około 5 godzin. W jego trakcie, około godzinę po starcie samoloty łączą się z tankowcem KC135 i przeprowadzają procedurę tankowania w powietrzu. Później przeprowadzane są symulowane naloty bombowe w symulowanych warunkach zagrożenia ze strony dział AAA, czy pocisków SAM. Na koniec samoloty powracają do bazy, gdzie ćwiczą podejścia do łądowania.

Czy zdarzały się jakieś zabawne, bądź niebezpieczne sytuacje w powietrzu?

Zabawne sytuacje zdarzają sie zawsze, o czym mogą opowiedzieć członkowie poszczególnych załóg. Poważne? Tak, czasami zdarzają się kłopoty, jak na przykład pożar silnika, czy awaria hydrauliki, tak jak w każdym innym samolocie. Na szczęscie w B-52 tak dużo systemów jest zdublowanych, że piloci rzadko nie czują się w nim bezpiecznie.

Dziękujemy za rozmowę i oczekujemy Was w Polsce.

Rok:

Wydanie nr:

RELACJE

ARTYKUŁY
  • Prezentacja AW101 w wersji HH-101A w Polsce
  • Projekt Arado
  • Xtreme Sky Force
  • H225M w bojowej wersji morskiej
  • 60 lat KLM w Polsce
  • Kuwejt zamawia 30 H225M Caracal
  • Airbus Helicopters na MSPO 2016
  • Airbus opracowuje w Polsce nowe wirniki
  • Nowe połączenie LCJ - CDG
  • CV-22 Osprey w Powidzu
  • X Akademickie Mistrzostwa Polski na Celność Lądowania - zapowiedź
  • Otwarcie fabryki Azura Polska w Łodzi
  • Śmigłowiec uderzeniowy Tiger HAD
  • Prezentacja śmigłowca Tiger
  • Madeira - spotterskie wakacje
  • H225M Caracal - testy weryfikacyjne
  • An-12 na EPLL
  • Przylot samolotu Adria Airways S5-AAZ "Łódź"
  • Nowe biuro Airbus Helicopters w Łodzi
  • BAE Systems AU regionalnym centrum wsparcia JSF
  • Airbus Helikopter prezentuje nowego H160
  • Historia polskich Migów 29
  • Historia polskich Su-22
  • Frankfurt Airport (EDDF/FRA)
  • Short SC.7 Skyvan
  • Budżet Obywatelski - Mi6
  • Spotterskie wakacje - Korfu
  • Taranis demonstruje możliwości stealth
  • Przemysław Nowak nie żyje
  • Red Bull Air Race - Zasady
  • Red Bull Air Race - Samoloty
  • Red Bull Air Race - Piloci
  • Red Bull Air Race - Challenger Cup
  • Red Bull Air Race - Pylony i kombinezony
  • LOT AMS - Aircraft Maintenance Services
  • BAE Systems tworzy płaską antenę soczewkową
  • Adria Airways
  • Adria Airways - nie tylko przewoźnik
  • Lotnisko w Łasku
  • Bezzałogowy statek powietrzny Taranis
  • Podsumowanie 2013 wg portów lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg linii lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg Lufthansy
  • Podsumowanie 2013 wg Turkish Airlines
  • Podsumowanie 2013 wg Sił Powietrznych
  • Podsumowanie 2013 wg Red Arrows
  • Wizyta niemieckich Typhoonów w Łasku
  • EF Typhoon z 3 transzy w powietrzu
  • 100 tys. zdjęć w galerii Lotnictwo.net.pl
  • Lotniskowe spotkanie z Prezydent Łodzi
  • Służba ochrony Lotniska
  • SOL w praktyce
  • I Lodz You!
  • 80. rocznica lądowania kpt. Skarżyńskiego na Lublinku
  • Tablety w samolotach Hawk
  • Eurocopter 725 Caracal
  • EPLL: Górka na korzeniach
  • Jubileusz skoczków w Piotrkowie Trybunalskim
  • Rekord prędkości helikoptera EC X3
  • Projekty BAE System z lat 60tych
  • Żołnierze USAF w Łasku - II rotacja
  • Bezzałogowy lot Eurocoptera EC145
  • Alfabet Dyżurnego
  • III Festyn Lotniczy Ostrów 2013 - zapowiedź
  • Pierwszy krok w lotnictwie w Aeroklubie Łódzkim
  • Airplane-Pictures.net
  • EPLB Spotters
  • Kontrolerzy ruchu lotniczego
  • Rok 2012 - podsumowanie
  • Samoloty PLL LOT
  • Tryptyk środowiskowy - konfrontacja
  • Łoś z dłutowskiego lasu
  • Tryptyk środowiskowy - spotter
  • Lotnisko Żerniki - Gądki
  • Tryptyk środowiskowy - screener
  • Wieża w Łodzi
  • Spotter.pl
  • Port Lotniczy w Łodzi
  • EPKT Spotters
  • Lotniskowe facebooki
  • EPGD Spotters
  • Airfoto.pl – dawnych wspomnień czar
  • JetPhotos - czy nadal jest przyjazny ?

  • WYWIADY

    OCZAMI CZYTELNIKÓW, FELIETONY


    NAJBLIŻSZE WYDARZENIA


    Foto miesiąca