Wywiad

Korzystając z obecności na MSPO w Kielcach francuskiego helikoptera Eurocopter 725 Caracal, poprosiliśmy jego pilota, którym był kapitan Florian Morilhat z Francuskich Sił Powietrznych, o podzielenie się z nami kilkoma spostrzeżeniami dotyczącymi użytkowanego helikoptera. Kapitan Morilhat przyleciał nim do Polski z bazy w Cazaux, gdzie na codzień pilotuje śmigłowce Caracal.


Czy może nam Pan w kilku słowach przybliżyć sylwetkę EC725?

Oczywiście. Jest to dwusilnikowy śmigłowiec należący do helikopterów klasy 11-tonowej. Można nim wykonywać szeroki zakres misji. Dzięki posiadanemu uzbrojeniu może prowadzić walkę powietrzną, bądź zwalczać łodzie podwodne. Posiada zaawansowane systemy obrony własnej oraz możliwość tankowania w powietrzu. Co ważne dla pilota, posiada nowoczesny, tzw. szklany kokpit, co czyni z niego doskonałe narzędzie dla pilota. Ja osobiście uwielbiam nim latać.

Czy jest to helikopter przyjazny dla pilota?

Tak, oczywiście. Ma doskonałego autopilota. W ekstremalnie trudnych warunkach pogodowych, przy silnym wietrze, w czasie ciemnej nocy, zarówno wysoko w górach, jak i tuż nad morzem w sytuacji, gdy pilot nie jest już w stanie kontrolować helikoptera samodzielnie, wystarczy nacisnąc jeden przycisk, by autopilot przejął kontrolę nad maszyną.

Jest to więc bardzo bezpieczny helikopter?

O tak. Ma wbudowanych wiele systemów awaryjnych na wypadek wystąpienia problemów w czasie lotu. Posiada możliwość lądowania na wodzie. Co więcej, wszelkie najważniejsze systemy są zdublowane. To wszystko sprawia, że jest łatwy w pilotażu i bardzo bezpieczny.

A jak wygląda sprawa opancerzenia?

Oczywiście jest opancerzony. Wszystkie kluczowe elemnenty śmigłowca, takie jak kabina i fotele pilotów, fotel strzelca, silniki, itp. są opancerzone. Jeśli zajdzie taka potrzeba można zainstalować dodatkowe opancerzenie.

A czy miał Pan styczność z innymi helikopterami, które są rywalami Caracala w przetargu dla polskiego wojska?

Znam je trochę, lecz nigdy nimi nie latałem. Oryginalnego Black Hawka poznałem w trakcie ćwiczeń. Niestety nie miałem styczności z Agustą.

Dlaczego według Pana, jako pilota EC725, Caracal jest najlepszym śmigłowcem? ;)

Nie jestem w stanie powiedzieć, czy jest to śmigłowiec najlepszy, ale jako jego użytkownik mogę powiedzieć, iż jest to śmigłowiec bardzo dobry. Jest to maszyna, która używana była bojowo. Ja osobiście wykonywałem misje wojenne dokładnie na tym, stojącym obok, egzemplarzu i nigdy nie miałem z nim najmniejszych problemów. Zawsze udało mi się wykonać misję. Agusta nie została dotąd sprawdzona w warunkach bojowych. Black Hawk natomiast jest śmigłowcem mniejszym od Caracala i nie posiada tak bogatego wyposażenia, jak EC725. Co jest niezmiernie istotne, EC 725, jako konstrukcja jednoplatformowa, może wykonywać całę spektrum misji bez konieczności wprowadzania w nim jakichkolwiek zmian, czy modyfikacji. Francuskie Siły Powietrzne używają tej samej platformy zarówno do misji bojowych, jak i ratunkowych, czy przewożenia VIPów.

Rok:

Wydanie nr:

RELACJE

ARTYKUŁY
  • Prezentacja AW101 w wersji HH-101A w Polsce
  • Projekt Arado
  • Xtreme Sky Force
  • H225M w bojowej wersji morskiej
  • 60 lat KLM w Polsce
  • Kuwejt zamawia 30 H225M Caracal
  • Airbus Helicopters na MSPO 2016
  • Airbus opracowuje w Polsce nowe wirniki
  • Nowe połączenie LCJ - CDG
  • CV-22 Osprey w Powidzu
  • X Akademickie Mistrzostwa Polski na Celność Lądowania - zapowiedź
  • Otwarcie fabryki Azura Polska w Łodzi
  • Śmigłowiec uderzeniowy Tiger HAD
  • Prezentacja śmigłowca Tiger
  • Madeira - spotterskie wakacje
  • H225M Caracal - testy weryfikacyjne
  • An-12 na EPLL
  • Przylot samolotu Adria Airways S5-AAZ "Łódź"
  • Nowe biuro Airbus Helicopters w Łodzi
  • BAE Systems AU regionalnym centrum wsparcia JSF
  • Airbus Helikopter prezentuje nowego H160
  • Historia polskich Migów 29
  • Historia polskich Su-22
  • Frankfurt Airport (EDDF/FRA)
  • Short SC.7 Skyvan
  • Budżet Obywatelski - Mi6
  • Spotterskie wakacje - Korfu
  • Taranis demonstruje możliwości stealth
  • Przemysław Nowak nie żyje
  • Red Bull Air Race - Zasady
  • Red Bull Air Race - Samoloty
  • Red Bull Air Race - Piloci
  • Red Bull Air Race - Challenger Cup
  • Red Bull Air Race - Pylony i kombinezony
  • LOT AMS - Aircraft Maintenance Services
  • BAE Systems tworzy płaską antenę soczewkową
  • Adria Airways
  • Adria Airways - nie tylko przewoźnik
  • Lotnisko w Łasku
  • Bezzałogowy statek powietrzny Taranis
  • Podsumowanie 2013 wg portów lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg linii lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg Lufthansy
  • Podsumowanie 2013 wg Turkish Airlines
  • Podsumowanie 2013 wg Sił Powietrznych
  • Podsumowanie 2013 wg Red Arrows
  • Wizyta niemieckich Typhoonów w Łasku
  • EF Typhoon z 3 transzy w powietrzu
  • 100 tys. zdjęć w galerii Lotnictwo.net.pl
  • Lotniskowe spotkanie z Prezydent Łodzi
  • Służba ochrony Lotniska
  • SOL w praktyce
  • I Lodz You!
  • 80. rocznica lądowania kpt. Skarżyńskiego na Lublinku
  • Tablety w samolotach Hawk
  • Eurocopter 725 Caracal
  • EPLL: Górka na korzeniach
  • Jubileusz skoczków w Piotrkowie Trybunalskim
  • Rekord prędkości helikoptera EC X3
  • Projekty BAE System z lat 60tych
  • Żołnierze USAF w Łasku - II rotacja
  • Bezzałogowy lot Eurocoptera EC145
  • Alfabet Dyżurnego
  • III Festyn Lotniczy Ostrów 2013 - zapowiedź
  • Pierwszy krok w lotnictwie w Aeroklubie Łódzkim
  • Airplane-Pictures.net
  • EPLB Spotters
  • Kontrolerzy ruchu lotniczego
  • Rok 2012 - podsumowanie
  • Samoloty PLL LOT
  • Tryptyk środowiskowy - konfrontacja
  • Łoś z dłutowskiego lasu
  • Tryptyk środowiskowy - spotter
  • Lotnisko Żerniki - Gądki
  • Tryptyk środowiskowy - screener
  • Wieża w Łodzi
  • Spotter.pl
  • Port Lotniczy w Łodzi
  • EPKT Spotters
  • Lotniskowe facebooki
  • EPGD Spotters
  • Airfoto.pl – dawnych wspomnień czar
  • JetPhotos - czy nadal jest przyjazny ?

  • WYWIADY

    OCZAMI CZYTELNIKÓW, FELIETONY


    NAJBLIŻSZE WYDARZENIA


    Foto miesiąca