Wywiad
Korzystając z obecności na MSPO w Kielcach francuskiego helikoptera Eurocopter 725 Caracal, poprosiliśmy jego pilota, którym był kapitan Florian Morilhat z Francuskich Sił Powietrznych, o podzielenie się z nami kilkoma spostrzeżeniami dotyczącymi użytkowanego helikoptera. Kapitan Morilhat przyleciał nim do Polski z bazy w Cazaux, gdzie na codzień pilotuje śmigłowce Caracal.
Czy może nam Pan w kilku słowach przybliżyć sylwetkę EC725?
Oczywiście. Jest to dwusilnikowy śmigłowiec należący do helikopterów klasy 11-tonowej. Można nim wykonywać szeroki zakres misji. Dzięki posiadanemu uzbrojeniu może prowadzić walkę powietrzną, bądź zwalczać łodzie podwodne. Posiada zaawansowane systemy obrony własnej oraz możliwość tankowania w powietrzu. Co ważne dla pilota, posiada nowoczesny, tzw. szklany kokpit, co czyni z niego doskonałe narzędzie dla pilota. Ja osobiście uwielbiam nim latać.
Czy jest to helikopter przyjazny dla pilota?
Tak, oczywiście. Ma doskonałego autopilota. W ekstremalnie trudnych warunkach pogodowych, przy silnym wietrze, w czasie ciemnej nocy, zarówno wysoko w górach, jak i tuż nad morzem w sytuacji, gdy pilot nie jest już w stanie kontrolować helikoptera samodzielnie, wystarczy nacisnąc jeden przycisk, by autopilot przejął kontrolę nad maszyną.
Jest to więc bardzo bezpieczny helikopter?
O tak. Ma wbudowanych wiele systemów awaryjnych na wypadek wystąpienia problemów w czasie lotu. Posiada możliwość lądowania na wodzie. Co więcej, wszelkie najważniejsze systemy są zdublowane. To wszystko sprawia, że jest łatwy w pilotażu i bardzo bezpieczny.
A jak wygląda sprawa opancerzenia?
Oczywiście jest opancerzony. Wszystkie kluczowe elemnenty śmigłowca, takie jak kabina i fotele pilotów, fotel strzelca, silniki, itp. są opancerzone. Jeśli zajdzie taka potrzeba można zainstalować dodatkowe opancerzenie.
A czy miał Pan styczność z innymi helikopterami, które są rywalami Caracala w przetargu dla polskiego wojska?
Znam je trochę, lecz nigdy nimi nie latałem. Oryginalnego Black Hawka poznałem w trakcie ćwiczeń. Niestety nie miałem styczności z Agustą.
Dlaczego według Pana, jako pilota EC725, Caracal jest najlepszym śmigłowcem? ;)
Nie jestem w stanie powiedzieć, czy jest to śmigłowiec najlepszy, ale jako jego użytkownik mogę powiedzieć, iż jest to śmigłowiec bardzo dobry. Jest to maszyna, która używana była bojowo. Ja osobiście wykonywałem misje wojenne dokładnie na tym, stojącym obok, egzemplarzu i nigdy nie miałem z nim najmniejszych problemów. Zawsze udało mi się wykonać misję. Agusta nie została dotąd sprawdzona w warunkach bojowych. Black Hawk natomiast jest śmigłowcem mniejszym od Caracala i nie posiada tak bogatego wyposażenia, jak EC725. Co jest niezmiernie istotne, EC 725, jako konstrukcja jednoplatformowa, może wykonywać całę spektrum misji bez konieczności wprowadzania w nim jakichkolwiek zmian, czy modyfikacji. Francuskie Siły Powietrzne używają tej samej platformy zarówno do misji bojowych, jak i ratunkowych, czy przewożenia VIPów.