Click here for English version
Podsumowanie roku 2013 według Sił Powietrznych.
Mijający rok 2013 był niezwykle pracowity również dla lotnictwa wojskowego. Z tego też względu postanowiliśmy zaprosić do wspólnych podsumowań również siły powietrzne. Poprosiliśmy o wskazanie najważniejszego przedsięwzięcia roku 2013 oraz o plany i oczekiwane życzenia na rok 2014. Nasza propozycja spotkała się z ciepłym przyjęciem, dlatego też poniżej prezentujemy odpowiedzi przedstawicieli poszczególnych jednostek.
3. Skrzydło Lotnictwa Transportowego to operator samolotów transportowych C-130E Hercules, Casa C 295M, PZL M28 (Bryza oraz Skytruck), a także śmigłowców PZL W3 Sokół, Mi-8 i Mi-2. W imieniu jednostki głos zabrał kpt. Włodzimierz Baran:
Rok 2013 to przede wszystkim kolejny rok zakończony bezpiecznie, a przy tym rekordowy - jeśli wziąć pod uwagę uzyskany nalot i ilość przeprowadzonych operacji lotniczych. W naszych jednostkach ugruntowana została wysoka sprawność sprzętu i – przy bardzo dużej ilości wykonanych zadań – intensywność szkolenia personelu
latającego ostatnich promocji. To rok w którym zakończyliśmy przyjmowanie nowych samolotów CASA C-295M, M-28 wersji Glass Cocpit i śmigłowców W-3 w wersji VIP. Na ćwiczeniu Cobra-13 certyfikację narodową uzyskał Zadaniowy Lotniczy Zespół Bojowy – lotniczy element wsparcia jednostek specjalnych utworzony głównie na bazie pododdziałów 33. Bazy Lotnictwa Transportowego (w tym 7. eskadry działań specjalnych).
W nowym roku zamierzamy potwierdzić naszą zdolność do prowadzenia transportowych operacji lotniczych poza granicami kraju we współdziałaniu z lotnictwem transportowym naszych sojuszników z UE i NATO. Będzie to zarówno zapowiedziany już udział w operacji w Republice Środkowoafrykańskiej jak i transport wracających do
kraju żołnierzy PKW Afganistan. Wykonujemy tysiące operacji lotniczych, zamieramy uzyskać nalot powyżej 18 tys. godzin, więc życzenia tylu lądowań, ilu startów na pewno nie zaszkodzą.
W minionym roku lotnicy 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego uczestniczyli w wielu ćwiczeniach i pokazach zarówno w kraju, jak i za granicą. Ich podsumowania podjął się mjr Mirosław Lorenc:
Podsumowując dotychczasową realizację planu udziału wydzielonych sił i środków naszej jednostki w ćwiczeniach i pokazach lotniczych w kraju i za granicą w 2013r. trudno wymienić jedno najważniejsze przedsięwzięcie. Samoloty i personel naszej jednostki brał udział np. w ćwiczeniach estońskich sił zbrojnych pod kryptonimem Spring Storm-13, gdzie piloci, latając w bazie Amari, wspierali żołnierzy estońskich, wykonując zadania bliskiego wsparcia pola walki (Close Air Support) i przechwycenia w powietrzu (Air
Interdiction). Równolegle piloci trzech Su-22 i personel obsługi naziemnej brali udział w Czechach w ćwiczeniach COMAO, przygotowujących do sojuszniczych ćwiczeń Ramstein Rover.
W dniach 14-15 czerwca br. trzy samoloty Su-22 oraz piloci wraz z personelem obsługi bazy uczestniczyli w pokazach lotniczych Luftmachtdagen Air Show w bazie Volkel, które uświetniły setną rocznicę powstania Holenderskich Sił Powietrznych. Przedsięwzięciem mającym na celu współpracę w ramach Air Show 2013 był pokaz
w powietrzu i wystawa statyczna dwóch samolotów Su-22 w dniach 03-04 sierpnia w m. Kecskemet (Węgry). Międzynarodowe Pokazy Lotnicze AIR SHOW-2013, zorganizowane 24-25 sierpnia w Radomiu nie mogły odbyć się bez udziału świdwińskich lotników, którzy parą Su wykonali pokaz w powietrzu, prezentując się z jak najlepszej strony. Od 31 sierpnia do 02 września wydzielony personel jednostki przebywał w Słowacji (Sliać) wykonując pokazy w powietrzu dwóch Su-22. Zrealizowane przedsięwzięcie miało na celu realizację planu współpracy w ramach Air Show 2013 i promocji Sił Powietrznych.
Grupa pilotów i żołnierzy obsługi naziemnej wraz z niezbędnym sprzętem i wyposażeniem z 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego udała się do bazy Namest w Czechach. Od 5 września Polacy uczestniczyli w organizowanych przez Dowództwo Komponentu Powietrznego NATO ćwiczeniach międzynarodowych „Ramstein Rover” (RARO). W manewrach uczestniczyły 3 samoloty myśliwsko-bombowe Su-22. W trakcie ćwiczeń piloci wykonywali wspólne loty z pilotami osi 16 państw NATO.
W międzynarodową operację STEADFAST JAZZ 2013 zaangażowanych było 28 krajów członkowskich NATO oraz kraje partnerskie. W ćwiczeniach brał udział personel naszej bazy. Na świdwińskim lotnisku wylądowało i wystartowało kilkadziesiąt statków powietrznych krajów zaangażowanych w ćwiczenie min. Czech, Niemiec,
Francji, Kanady, Litwy, Łotwy, Słowacji, Węgier i Włoch. Nie sposób pominąć zorganizowanie Pikniku Lotniczego Świdwin 2014, w którym uczestniczyło ok. 20 tys. widzów.
W 2014 roku pragnęlibyśmy poznać następcę naszego Su-22.
W ramach podsumowania redakcja "Fly 4 Photo" chciałaby w tym miejscu złożyć naszym żołnierzom serdeczne podziękowania za ofiarną służbę oraz godne reprezentowanie Polski poza granicami naszego kraju, życząc jednocześnie wszelkiej pomyślności w nowym roku, zrealizowania wszelkich założonych na ten rok planów, lotnikom tyle samo lądowań, co startów, a wszystkim szczęśliwego powrotu ze służby.
Zapytaliśmy również, co o mijającym roku sądzą zespoły demo, które stały się ulubieńcami polskiej publiczności, a także jakie są ich plany na rok obecny.
Dla tureckiego zespołu "SOLOTURK" największym sukcesem mijającego roku był fakt niedoświadczenia żadnego rodzaju sytuacji kryzysowych i stresujących momentów w trakcie wykonywania swoich pokazów. Co więcej, członkowie zespołu określili Air Show w radomiu jako jeden z ekscytujących i radosnych pokazów minionego roku. Głównym zadaniem na rok obecny jest, w ocenie zespołu, dalsza popularyzacja marki "SOLOTURK" oraz zapewnienie fanom z Europy oraz Turcji wrażeń większych, niż kiedykolwiek dotąd. Przy okazji nasi przyjaciele z Turcji poinformowali, iż istnieje prawdopodobieństwo, że będziemy mogli zobaczyć ich w tym roku na polskim niebie przy okazji obchodów 600-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską, a Turcją.
W imieniu greckiego zespołu "Zeus", używającego w trakcie pokazu samolotu F-16C Block 52+, głos zabrał kapitan Giorgos Androulakis - Team Leader zespołu, załączając jednocześnie pozdrowienia ze słonecznej Krety:
Największym sukcesem dla naszego zespołu jest fakt, iż w roku 2013 uczestniczyliśmy w dwukrotnie większej liczbie pokazów w porównaniu do lat poprzednich oraz, że wykonane zostały sprawnie i bezpiecznie. Jesteśmy młodym zespołem, zbierającym doświadczenie rok po roku, a w roku 2013 staraliśmy się z powodzeniem wykorzystać wszystko, czego nauczyliśmy się na pokazach międzynarodowych i krajowych.
W roku 2014 planujemy uczestniczyć w jeszcze większej liczbie pokazów międzynarodowych. Naszym celem jest współpraca z innymi zespołami, co pozwoli udoskonalić nasz pokaz, czyniąc go bardziej efektownym dla widzów.
Summary of 2013 by Air Force
2013 was extremely busy in military aviation. Therefore we have requested Air Force to summarize that year. We have asked to indicate the most important project in 2013 and the plans for 2014 and we have been given a reply from several Polish units. What is more, two more teams from the outside of Poland have sent us a summary.
SOLOTURK Demo Team has been seen on Polish sky for the first time during Air Show 2013 in Radom and immediately has won the hearts of Polish spotters. Asked about the biggest success in 2013 the team replied: Not to experience any kind of critical situations and stressful moments as we did our demo flights in 2013 is the biggest success for us.
Additionally, we would definitely define Radom 2013 as one of the exciting and cheerful shows through the year.
The plan for 2014 is also specified: To keep the name SOLOTURK rising and make our followers across Europe and Turkiye happier than ever. It is probable that you would see us around Poland in the name of Turkish-Polish 600 years friendship celebrations.
The information about a possible visit is a great piece of news for Polish spotters, who really look forward to seeing SOLOTURK again in Poland.
The second one is Greek "Zeus" Demo Team, whose fast and dynamic show during Air Show 2013 in Radom was said by Polish spotters' environment as one of the greatest demo. Captain Giorgos Androulakis, the Zeus Demo Team Leader, has sent greetings from the sunny Crete to all spotters and replied the questions:
The biggest success for our team is that we participated in 2013 in about twice more demonstrations in comparison with the previous years with the most proficient and safe manner.We are a new team and we gain experience year by year and in 2013 we tried succesfully to exploit all we learned from international and domestic shows.
For 2014 we plan to participate in more international airshows. It is our target to co-operate with other teams and to improve our show making it more impressive for the spectators.
We would also send our regards to the whole team and wish all the best in 2014.