Wieża w EPLL
Wieża kontroli lotów jest jednym z najważniejszych części każdego lotniska kontrolowanego. 30 sierpnia Port Lotniczy im. Władysława Reymonta w Łodzi dał nam możliwość przyjrzenia się, jak postępują prace budowlano - adaptacyjne przy nowej wieży lotniska, która ma zostać oddana do użytku w listopadzie tego roku.
Budowa łódzkiej wieży rozpoczęła się dwa i pół roku temu. Obecnie jest w fazie wykańczania i wyposażania w sprzęt techniczno-operacyjny, który zapewniać będzie bezpieczną obsługę operacji lotniczych na łodzkim lotnisku. Wieża posiadać będzie dwa radia podstawowe, dwa radia zapasowe, system Pegasus, który obecnie jest wdrażany, system ATIS, który służy do rozgłaszania komunikatu meteorologicznego w eter, dzięki czemu samoloty nie będą musiały pytać wieży o aktualną pogodę, gdyż będą ją mogły odsłuchać na konkretnej częstotliwości. Dodatkowo działać będzie autorski system Pandora, będący dziełem jednego z pracowników PAŻP, który pozwala na sprawdzanie warunków pogodowych w różnych portach lotniczych, dostępność pasa startowego oraz ewentualne ograniczenia. System ten sprawdzi się w sytuacjach, gdy np. ze względu na trudne warunki atmosferyczne samolot nie będzie w stanie wylądować na lotnisku docelowym i będzie musiał zostać przekierowany na inne lotnisko.
Rozpoczęcie pracy operacyjnej łódzkiej wieży planowane jest na początek października. Okres pierwszych trzech do siedniu dni będzie okresem adaptacyjnym, w czasie którego działać będą równolegle obie wieże. Po tym okresie, jeśli nie wynikną żadne problemy, kontrolerzy opuszczą definitywnie starą wieżę.
Jak poinformował p Michał Krzykacz - kierownik łódzkiej wieży, lotnisko w Łodzi cieszy się szczególnym uznaniem wśród szkolących się pilotów, dzięki czemu wykonywanych jest tutaj dużo operacji szkoleniowych. Dodatkowo znajduje się tutaj szkółka lotnicza oraz aeroklub, które generują duży ruch lotniczy. Pojawiają się w Łodzi także samoloty innych szkół lotniczych z całej Polski, m.in. Dęblina, Balic, czy Modlina. W połączeniu z ciągle rozwijającą się siatką połączeń rejsowych oraz ruchem generowanym przez znajdujące się po sąsiedzku Wojskowe Zakłady Lotnicze, liczba operacji lotniczych waha się od 100 do 200 dziennie. Doliczyć należy do tego operacje wykonywane przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, w tym loty samolotów medycznych Piaggio.
Na łódzkim lotnisku jednocześnie pełni dyżur czterech kontrolerów, przy czym każdy nie może pracować dłużej, niż 3 godziny bez odpoczynku. Stara wieża nie posiadała zaplecza socjalnego, nowa natomiast zapewni kontrolerom odpowiednie warunki odpoczynku.
Łódzką wieżę można podzielić na kilka poziomów. Najwyżej znajduje się poziom operacyjny, na którym pracują kontrolerzy. Poniżej znajdują się pomieszczenia socjalne, do których pracownicy mogą udać się na odpoczynek. Pod nimi znajdują się pomieszczenia techniczne, w których zainstalowane będą radia, systemy wentylacyjne. Na samym dole zlokalizowana jest serwerownia, biura oraz sale konferencyjne, które wykorzystywane będą do szkoleń i spotkań, a także biuro FABu (porozumienie między Polską i Litwą dotyczące kontroli ruchu lotniczego pomiędzy tymi krajami, podobne zawiązały m.in. Niemcy z Austrią i Szwajcarią). W Europie funkcjonują m.in. FAB szwedzki, niemiecki, czy hiszpański.
Łódzka wieża jest unikatową konstrukcją tego typu w skali kraju. W przeciwieństwie do większości tego typu budowli, które są smukłymi konstrukcjami, łódzka wieża ma kształt peryskopu pokrytego maskującą siatką. Obiekt ma 31,5 metra wysokości i 5 kondygnacji. Koszt budowy wyniósł ponad 14 mln złotych. Budynek posiada wymiary 40,2×16,9m, jego powierzchnia użytkowa wynosi 1442m2, a kubatura brutto 7188m3. Całkowita wartość nakładów inwestycyjnych wyniosła 14 685 000 zł brutto.