Eurofighter Typhoon z 3 transzy rozpoczyna testy w powietrzu
Warton, Lancashire (Wielka Brytania). Pierwszy Typhoon w najnowszej wersji rozpoczął serię prób w locie. Najnowsze Typhoony z tzw. 3 transzy są znaczącym krokiem w rozwoju tego jednego z najlepszych na świecie samolotów bojowych. Posiadają wiele zmodyfikowanych elementów wyposażenia, które pozwolą na ich skuteczne operowanie w przyszłości i uczynią je bardziej interesującymi dla aktualnych i przyszłych klientów eksportowych. Łącznie wprowadzono kilkaset modyfikacji, zmian i dodatków, które autentycznie sprawiają, że Typhoon wykonał olbrzymi krok naprzód.
Mark Kane, Dyrektor Zarządzający działu Combat Air w BAE Systems, powiedział: „Przeciętny obserwator może odnieść wrażenie, że samolot niewiele różni się od swoich poprzedników, ale został przystosowany do wielu zmian, które w przyszłości zapewnią mu dodatkowe zdolności. Jedną z widocznych modyfikacji są małe pokrywy na kadłubie, pod którymi znajdują się mocowania konforemnych zbiorników paliwa. Dzięki ich zamontowaniu samolot ma znacznie większy zasięg, a na zwolnionych w ten sposób węzłach pod skrzydłami i kadłubem można przenosić uzbrojenie – o większej masie lub dodatkowe. Struktura nosowej części kadłuba została przekonstruowana w celu zamontowania nowych elementów instalacji elektrycznej, układu chłodzenia i zespołów elektronicznych, co pozwoli na łatwe umieszczenie tam nowego radaru E-Scan”.
Pierwszy samolot z 3 transzy został wyprodukowany dla Royal Air Force (Królewskich Sił Powietrznych Wielkiej Brytanii) i zmontowany przez BAE Systems. Jest to samolot jednomiejscowy o nr 116. 9 grudnia 2013 po raz pierwszy wzbił się w powietrze, a jego pilotem był Nat Makepeace.
W listopadzie rozpoczęto szeroko zakrojone próby w locie związane z integracją pocisków manewrujących MBDA Storm Shadow. Na początku bieżącego roku podpisano kontrakt na prace dotyczące zintegrowania z samolotem Typhoon pocisków Meteor. W tym samym czasie zmodyfikowano kolejny samolot, przystosowując go do przenoszenia radaru E-Scan. Obecnie jest on przygotowywany do pierwszego lotu w zakładach BAE Systems w Warton.
W ramach kontraktu dotyczącego transzy 3A, podpisanego w 2009, cztery kraje partnerskie zamówiły łącznie 112 samolotów dla Niemiec, Hiszpanii, Włoch i Wielkiej Brytanii. 40 z nich przeznaczonych jest dla Royal Air Force.