Prezentacja śmigłowca Tiger
27 sierpnia 2015 r. w Warszawie Airbus Helicopters zorganizował pierwszy w Polsce pokaz w locie śmigłowca Tiger. W kolejnym tygodniu został zaprezentowany na XXIII edycji MSPO w Kielcach. Wizyta francuskiej maszyny w Polsce związana była z programem "Kruk" - przetargiem na śmigłowiec szturmowy dla polskiej armii, do którego EC Tiger został zgłoszony. Początkowo program "Kruk" ruszyć miał dopiero w 2017 roku, jednakże postanowiono znacząco przyspieszyć procedurę zakupu tak, by najpóźniej do 2018 roku następca śmigłowców Mi-24D oraz Mi-24W mógł wejść do służby w polskiej armii. W ramach projektu kraj nasz planuje zakupić ok. 30 maszyn.
Na zorganizowanej specjalnie w tym celu konferencji prasowej pojawił się Olivier Michalin -wiceprezes Airbus Helicopters i szef sprzedaży na Europę, Michael Peru - Generalny dyrektor Airbus Helicopters na Polskę, a od ponad 3 lat lider programu Caracal w Polsce, Christian Franchini - szef działu marketingowego programu tygrys, były pilot i instruktor tego typu maszyny, Wojciech Kowalewski - przedstawiciel Airbus Helicopters, a także dwóch żołnierzy - dowódca i pilot Eskadry Sił Powietrznych z Alzacji, na co dzień pilotujący śmigłowce Tiger.
Zaprezentowany w Polsce Tiger to francuska maszyna w wersji HAD (Hélicoptere d'Appui Destruction - śmigłowiec uderzeniowy oraz wsparcia), która do naszego kraju przyleciała bezpośrednio z teatru działań w rejonie Morza Śródziemnego.
Jest to nowoczesny, sprawdzony w boju, zaawansowany śmigłowiec, w którym po raz pierwszy zastosowano całkowicie kompozytową strukturę, jedną z najnowszych awionik glass cockpit i różnorodne typy uzbrojenia, umożliwiające mu skuteczne wykonywanie różnych misji: uderzeniowych, eskortowych, wsparcia ogniowego jednostek lądowych, poszukiwania i samodzielnego niszczenia celów oraz zwalczania celów powietrznych. Dzięki niskiej i wąskiej sylwetce Tiger HAD charakteryzuje się niską wykrywalnością, małą podatnością na uszkodzenia, wysoką przeżywalnością oraz dobrą manewrowością i zwrotnością, co czyni z niego śmigłowiec uderzeniowy najlepiej przystosowany zarówno do działań symetrycznych, jak i asymetrycznych, mający unikatowe zdolności zwalczania celów powierzchniowych i powietrznych.
Jest on uzbrojony w niezwykle celne działko kal. 30 mm, umieszczone pod kadłubem oraz różnorodne kierowane i niekierowane pociski rakietowe podwieszone pod skrzydłami, które razem z niezwykle skutecznym systemem walki elektronicznej dają mu niezrównaną uniwersalność.
Tiger został też przystosowany do działania w warunkach dużej wilgotności i zasolenia, co pozwala na operowanie nim z pokładów okrętów.
Tiger jest kluczowym elementem podczas każdego przemieszczenia sił, czy to w bezpośrednim starciu, czy też podczas misji eskortowych. Może być przerzucony wszędzie, dzięki prostocie swojej konstrukcji i łatwości eksploatacji. Śmigłowiec potwierdził swoje możliwości w różnych teatrach działań – można bardzo łatwo przeprowadzać jego obsługę bez skomplikowanej infrastruktury, zapewniając dobry poziom zdolności do wykonania misji.
Od lipca 2009 r. Tigery były stale wysyłane przez francuskie Wojska Lądowe w różne rejony świata, takie jak Afganistan, Libia czy Sahel. Podczas gdy operacje w Afganistanie i Libii dobiegają końca, Tigery wciąż wspierają działania na Sahelu, gdzie, mimo nieprzyjaznych warunków operowania, odznaczyły się bardzo wysokim poziomem zdolności wykonania misji i wylatały ponad 2050 godzin od rozpoczęcia działań w styczniu 2013 r.
Działania we wspomnianych teatrach operacyjnych wykazały, że Tiger ma najniższe koszty obsługi technicznej w swojej klasie, a operując razem z Caracalem tworzą najbardziej zabójczy duet.
Dotychczas Airbus Helicopters dostarczył ponad 120 śmigłowców Tiger siłom zbrojnym Francji, Niemiec, Hiszpanii i Australii, które wylatały łącznie przeszło 68000 godzin.