Śmigłowiec uderzeniowy Tiger HAD
Po dokonaniu wyboru śmigłowców wielozadaniowych kraj nasz przygotowuje się do programu pozyskania śmigłowców szturmowych. Jednym z kandydatów do zastąpienia używanych obecnie Mi-24 jest Tiger - produkt Airbus Helicopters. Poniżej prezentujemy krótką charakterystykę śmigłowca.
Śmigłowiec uderzeniowy, prócz dużej siły ognia, charakteryzować się powinien także dużą przeżywalnością na polu walki. Musi bowiem dolecieć do celu, wykonać zadanie i w końcu bezpiecznie powrócić na swoje lądowisko. Aby pozostać niewykrytym, musi mieć najniższą możliwą sygnaturę termiczną i radarową. Tiger jest konstrukcją bardzo wąską i zwartą. Całkowita szerokość śmigłowca wynosi 2,38 metra (przy czym szerokość samego kadłuba to niewiele ponad metr), przy 3,84 metra wysokości. Co więcej, jego silniki skoncentrowane są praktycznie w objętości kadłuba, nie wystając poza jego obręb. Śmigłowiec posiada konstrukcję kompozytową, co również sprzyja zmniejszeniu echa radarowego. Należy zwrócić uwagę na takie detale, jak np. osłona działka, która chroni Wszelkie metalowe elementy przed odbijaniem fal radarowych. Te działania znacząco utrudniają namierzenie śmigłowca przez radar. Helikopter posiada również pasywny system uzbrojenia, zdolny do operowania bez emisji laserowej oraz promieniowania magnetycznego. Celem zminimalizowania echa termicznego zaprojektowano specjalne dysze wylotowe, które mieszają gorące gazy wylotowe z silników z powietrzem atmosferycznym i wyrzucają je pod wirnik główny tak, by maksymalnie zmniejszyć ich temperaturę.
Łopaty wirnika głównego i ogonowego są odporne na przestrzelenie z broni małokalibrowej. Co więcej, ograniczono znacznie główną bolączkę wszystkich helikopterów, jaką jest podatność na strącenie po przestrzeleniu wirnika ogonowego. W Tigerze popychacze wirnika ogonowego ukryte są w specjalnym metalowym kokonie, co zapobiega ich awarii po ostrzelaniu ogona śmigłowca.
Kokpit w układzie tandem, w którym pilot znajduje się na stanowisku przednim, a operator uzbrojenia na stanowisku podwyższonym, zabezpiecza przed skutkiem ostrzału z broni kalibru 12,7 mm. Dodatkowo między silnikami znajduje się pancerna płyta, która zapobiega jednoczesnemu uszkodzeniu obu silników w przypadku trafienia śmigłowca pociskiem.
Tiger wyposażony został w elektroniczny system ostrzegania (EWS), w skład którego wchodzą cztery czujniki układu ostrzegania o opromieniowaniu wiązką radiolokacyjną, dwa czujniki układu ostrzegania o opromieniowaniu wiązką lasera, cztery czujniki układu ostrzegania o odpaleniu kierowanych pocisków rakietowych oraz dwa wyrzutniki dipoli i flar Saphir-M firmy MBDA.
W śmigłowcu zastosowano dwa silniki z systemem FADEC (Full authority digital engine control) MTU Turbomeca Rolls-Royce MTR390 o mocy 1464KM. Przy maksymalnej masie startowej 6600kg umożliwiają one osiągnięcie prędkości 271 km/h. Maksymalny zasięg helikoptera wraz z uzbrojeniem i standardowymi zbiornikami paliwa wynosi 740 km. Po zastosowaniu zbiorników zewnętrznych zwiększa się do 1130 km. Standardowa pojemność zbiorników paliwa wynosi 1105 kg (ze zbiornikami zewnętrznymi 1689 kg).
Na potrzeby wykonywania zadań śmigłowiec wyposażony został w układ obserwacyjno - celowniczy Strix (opracowany przez firmę Sagem Defense and Security Division), zamontowany w górnej części kadłuba (RMS). W jego skład wchodzi kamera obserwacji dziennej (trzy ustawienia pola widzenia), kamera termowizyjna (trzy ustawienia pola widzenia oraz powiększenie elektroniczne), dalmierz laserowy, laserowy wskaźnik celów, układ śledzenia znacznika laserowego. System umożliwia automatyczne śledzenie do czterech celów. Załogę wyposażono w wyświetlacze/celowniki nahełmowe (Helmet Mounted Sight/Display) z funkcją naprowadzania RMS lub działka. Na wyposażeniu znalazł się również interrogator/transponder IFF (swój/obcy) oraz cyfrowa mapa z systemem EUROGRID.
O możliwościach bojowych śmigłowca decyduje jego uzbrojenie. Tiger wyposażony jest standardowo w zabudowane na ruchomym stanowisku strzeleckim działko 30 mm Nexter 30M781. To jedno z najbardziej precyzyjnych i skutecznych działek dostępnych na rynku sprzężone jest z RMS i ma możliwość sterowania za pomocą HMSD (pilota i strzelca). Jego działanie zoptymalizowane jest poprzez wykorzystanie precyzyjnego układu sterowania ogniem (algorytmy wyznaczania przewidywanej trajektorii celu). Dzięki temu możliwe jest umieszczenie serii 5 pocisków w celu o wymiarach 2x2 m z odległości 1 km. Działko umożliwia strzelanie seriami 5, 10 i 25 pocisków. Jego szybkostrzelność wynosi 750 strzałów na minutę, a całkowita pojemność zasobnika na amunicję to 450 sztuk. Może skutecznie razić cele oddalone o 1500 metrów.
Śmigłowiec posiada 4 węzły podwieszeń. Zainstalować można na nich wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych 68 mm (do 68 pocisków - 2 wyrzutnie po 22 pociski na węzłach wewnętrznych oraz 2 wyrzutnie po 12 pocisków na węzłach zewnętrznych), bądź 70 mm (do 52 pocisków - 2 wyrzutnie po 19 pocisków na węzłach wewnętrznych oraz 2 wyrzutnie po 7 pocisków na węzłach zewnętrznych).
Tiger umożliwia także przenoszenie kierowanych pocisków rakietowych. Dostępne są kierowane pociski rakietowe powietrze - ziemia Hellfire (kierowane laserowo), które zamontować można na dwóch wyrzutniach M299, po 4 sztuki na każdej. Pociski, których zasięg wynosi 8000 metrów, umożliwiają autonomiczny wybór celu, bądź we współpracy, a także dwa tryby odpalenia: z zablokowaniem celu przed odpaleniem (LOBL) lub po odpaleniu (LOAL).
Alternatywnie dostępne są także kierowane pociski rakietowe Spike ER, które, podobnie jak pociski Hellfire, zamontować można po 4 sztuki na maksymalnie 2 wyrzutniach. Posiadają one zasięg do 8000 metrów przy wykorzystaniu naprowadzania typu "odpal i podążaj".
W precyzyjnym prowadzeniu ognia załodze pomaga automatyka. Autopilot tego śmigłowca jest zgrany z działkiem, podwieszeniami na belkach, analizując jednocześnie parametry lotu helikoptera, tzn. uwzględnia wszystkie działające siły boczne. Jeśli np. działko zostanie obrócone i zostanie z niego oddana salwa, autopilot uwzględni ten fakt, stabilizując odpowiednio tor lotu śmigłowca. Uwzględnia również optymalne kąty balistyczne do strzelania z pocisków znajdujących się na podwieszeniach (kąty podwieszenia wyrzutni są ruchome).
Śmigłowce uderzeniowe służą głównie do niszczenia celów naziemnych. Walka z ruchomymi celami powietrznymi, będąca głównie domeną lotnictwa, wymaga zaawansowanego systemu celowniczego, który ma możliwość przeliczania pozycji celu z uwzględnieniem ruchu obu statków powietrznych względem siebie. Śmigłowiec Tiger jest zaprojektowany, by niszczyć z taką samą skutecznością zarówno cele naziemne (stałe, jak i ruchome), jak i powietrzne. Systemy celownicze Tigera umożliwiają prowadzenie walki powietrznej przeciwko drugiemu śmigłowcowi analogicznie do trybu dogfightu. Oprócz wspomnianego wcześniej działka, w walce z celem powietrznym użyte mogą być kierowane pociski rakietowe powietrze - powietrze Mistral, których skuteczny zasięg wynosi 6000 metrów. Pociski te zamontowane być mogą na zewnętrznych węzłach podwieszeń na dwóch wyrzutniach (po dwie sztuki na każdej).
W zależności od typu wykonywanej misji Tiger HAD przenosić może różne konfiguracje uzbrojenia. najbardziej typowe przedstawione są poniżej:
- Zadania uderzeniowe - 4 kierowane pociski powietrze - powietrze Mistral, 8 kierowanych pocisków powietrze - ziemia Hellfire, bądź Spike ER.
- Wsparcie ogniowe jednostek naziemnych - 68 niekierowanych pocisków rakietowych powietrze - ziemia 68 mm, bądź 52 pociski 70 mm.
- Eskorta - 2 kierowane pociski powietrze - powietrze Mistral, 4 kierowane pociski powietrze - ziemia Hellfire, bądź Spike ER, 34 niekierowane pociski rakietowe powietrze - ziemia 68 mm, bądź 26 pocisków 70 mm.
- Zwiad bojowy - 4 kierowane pociski powietrze - powietrze Mistral, 44 niekierowane pociski rakietowe powietrze - ziemia 68 mm, bądź 38 pocisków 70 mm.
Zwalczanie celów powietrznych - 4 kierowane pociski powietrze - powietrze Mistral.