Taranis demonstruje możłiwości stealth podczas drugiego etapu prób w locie


Demonstrator bezzałogowego bojowego statku powietrznego Taranis – najbardziej zaawansowanego samolotu kiedykolwiek zbudowanego przez brytyjskich inżynierów – pomyślnie ukończył drugi etap prób w locie, podało Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii oraz spółka BAE Systems. Podczas tych testów Taranis latał w pełnej konfiguracji stealth i był niewidzialny dla radarów.

Aby uzyskać niespotykany dotąd poziom niewykrywalności, zespół inżynierów wymienił wszystkie anteny samolotu na urządzenia umożliwiające kontrolę sygnatury, został także usunięty wysięgnik do odbioru danych lotu z części dziobowej Taranisa. Po tych modyfikacjach Taranis wykorzystywał specjalnie zaprojektowany system umożliwiający generację pełnego zakresu danych lotu bez konieczności zastosowania zewnętrznej sondy czy wysięgnika.

W bezzałogowcu został także użyty najnowszy system komunikacji, umożliwiający pozostanie w kontakcie z dowódcą misji bez zdradzania pozycji wrogowi.

Philip Dunne – brytyjski Minister ds. Wyposażenia Obronnego, Wsparcia i Technologii powiedział: „Sukces tych prób w locie stanowi istotny etap w projekcie Taranis. Uzyskujemy ważne dane dotyczące wykorzystania bezzałogowych statków powietrznych, a ta wiedza pomoże w kształtowaniu przyszłych zdolności i ograniczeniu ryzyka z jakim stykają się żołnierze na polu walki. Jestem zdeterminowany inwestować w takie przełomowe projekty, aby pokazały przyszłość, dzisiaj".

Wypowiadając się w imieniu przemysłu lotniczego, Nigel Whitehead – Dyrektor Zarządzający Grupy BAE Systems stwierdził: „Pierwszy lot Taranisa w zeszłym roku był przełomem dla brytyjskiego lotnictwa. Ostatnie efekty prac umacniają Wielką Brytanię na pozycji lidera w sektorze bezzałogowych systemów powietrznych. Dane inżynieryjne uzyskane podczas ostatniego etapu testów pomogą nam w dalszym rozwoju technologii stealth w Taranisie”.

Conrad Banks – główny inżynier ds. badań w firmie Rolls-Royce dodał: „Pomyślna integracja zespołu napędowego była kolejnym istotnym wydarzeniem związanym z drugim etapem testów. Całkowicie zabudowany i „ukryty” silnik Adour Mk951 działał sprawnie, tak jak skomplikowany system odprowadzania spalin stworzony w technologii stealth”.

Wielkością zbliżony do samolotu szkolnego BAE Systems Hawk, Taranis został skonstruowany i zbudowany przez BAE Systems, Rolls-Royce, Dział Systemów GE Aviation (dawniej Smiths Aerospace) i QinetiQ we współpracy z wojskowymi i naukowcami Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii. BAE Systems jest liderem projektu, odpowiada także za wiele elementów demonstratora technologii Taranis, w tym zmniejszenie wykrywalności, integrację systemów, infrastrukturę kierowania lotem i urządzenia zapewniające całkowitą autonomiczność (we współpracy z QinetiQ).

Taranis, którego nazwa pochodzi od imienia celtyckiego boga piorunów, wykonał pierwszy lot na nieujawnionym poligonie 10 sierpnia 2013 r. Jego lotem kierował pilot doświadczalny Bob Fraser.

Taranis to efekt półtora miliona godzin pracy czołowych naukowców, aerodynamików i inżynierów zajmujących się systemami z 250 firm z Wielkiej Brytanii. Bezzałogowiec został zaprojektowany, aby zademonstrować zdolności Wielkiej Brytanii do stworzenia bezzałogowych statków powietrznych, które, kierowane przez człowieka, są zdolne do ciągłego wykonywania zadań obserwacji, namierzania celów, zdobywania danych wywiadowczych, odstraszania nieprzyjaciół i wykonywania uderzeń na terytorium nieprzyjaciela.

Postęp technologiczny, jaki zapewnia Taranis, pomoże także Ministerstwu Obrony Wielkiej Brytanii i Królewskim Siłom Powietrznym (RAF) w podjęciu decyzji o stworzeniu w przyszłości floty załogowych i bezzałogowych odrzutowców bojowych i określeniu bezpiecznego i skutecznego sposobu, w jaki będą one współdziałać, broniąc Wielkiej Brytanii.

Kosztujący 185 mln funtów, sfinansowany wspólnie przez Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii i brytyjski przemysł, demonstrator bezzałogowca Taranis został oficjalnie ujawniony w lipcu 2010 r. Początkowe próby uruchomienia, czyli próby naziemne, rozpoczęły się w wojskowych zakładach BAE Systems w Warton, Lancashire w 2010 r. Po nich zrealizowano kompleksowy, bardzo szczegółowy program prób przed pierwszym lotem. Obejmował on szkolenie pilotów bezzałogowca, pomiary skutecznej powierzchni rozproszenia fal radarowych, integrację naziemnej stacji kierowania i, w kwietniu 2013 r., próby kołowania na lotnisku w Warton.

Rok:

Wydanie nr:

RELACJE

ARTYKUŁY
  • Koniec belgijskiego F-16 Solo Display
  • Route 604 - ćwiczenia na DOL 2023
  • Wizyta An-225 na EPRZ
  • Pierwsza wizyta An-225 na EPWA
  • Pierwsza wizyta Su-22 na EPLL
  • Odsłonięcie Pomnika Lotników Lwowskich
  • Prezentacja AW101 w wersji HH-101A w Polsce
  • Projekt Arado
  • Xtreme Sky Force
  • H225M w bojowej wersji morskiej
  • 60 lat KLM w Polsce
  • Kuwejt zamawia 30 H225M Caracal
  • Airbus Helicopters na MSPO 2016
  • Airbus opracowuje w Polsce nowe wirniki
  • Nowe połączenie LCJ - CDG
  • CV-22 Osprey w Powidzu
  • X Akademickie Mistrzostwa Polski na Celność Lądowania - zapowiedź
  • Otwarcie fabryki Azura Polska w Łodzi
  • Śmigłowiec uderzeniowy Tiger HAD
  • Prezentacja śmigłowca Tiger
  • Madeira - spotterskie wakacje
  • H225M Caracal - testy weryfikacyjne
  • An-12 na EPLL
  • Przylot samolotu Adria Airways S5-AAZ "Łódź"
  • Nowe biuro Airbus Helicopters w Łodzi
  • BAE Systems AU regionalnym centrum wsparcia JSF
  • Airbus Helikopter prezentuje nowego H160
  • Historia polskich Migów 29
  • Historia polskich Su-22
  • Frankfurt Airport (EDDF/FRA)
  • Short SC.7 Skyvan
  • Budżet Obywatelski - Mi6
  • Spotterskie wakacje - Korfu
  • Taranis demonstruje możliwości stealth
  • Przemysław Nowak nie żyje
  • Red Bull Air Race - Zasady
  • Red Bull Air Race - Samoloty
  • Red Bull Air Race - Piloci
  • Red Bull Air Race - Challenger Cup
  • Red Bull Air Race - Pylony i kombinezony
  • LOT AMS - Aircraft Maintenance Services
  • BAE Systems tworzy płaską antenę soczewkową
  • Adria Airways
  • Adria Airways - nie tylko przewoźnik
  • Lotnisko w Łasku
  • Bezzałogowy statek powietrzny Taranis
  • Podsumowanie 2013 wg portów lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg linii lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg Lufthansy
  • Podsumowanie 2013 wg Turkish Airlines
  • Podsumowanie 2013 wg Sił Powietrznych
  • Podsumowanie 2013 wg Red Arrows
  • Wizyta niemieckich Typhoonów w Łasku
  • EF Typhoon z 3 transzy w powietrzu
  • 100 tys. zdjęć w galerii Lotnictwo.net.pl
  • Lotniskowe spotkanie z Prezydent Łodzi
  • Służba ochrony Lotniska
  • SOL w praktyce
  • I Lodz You!
  • 80. rocznica lądowania kpt. Skarżyńskiego na Lublinku
  • Tablety w samolotach Hawk
  • Eurocopter 725 Caracal
  • EPLL: Górka na korzeniach
  • Jubileusz skoczków w Piotrkowie Trybunalskim
  • Rekord prędkości helikoptera EC X3
  • Projekty BAE System z lat 60tych
  • Żołnierze USAF w Łasku - II rotacja
  • Bezzałogowy lot Eurocoptera EC145
  • Alfabet Dyżurnego
  • III Festyn Lotniczy Ostrów 2013 - zapowiedź
  • Pierwszy krok w lotnictwie w Aeroklubie Łódzkim
  • Airplane-Pictures.net
  • EPLB Spotters
  • Kontrolerzy ruchu lotniczego
  • Rok 2012 - podsumowanie
  • Samoloty PLL LOT
  • Tryptyk środowiskowy - konfrontacja
  • Łoś z dłutowskiego lasu
  • Tryptyk środowiskowy - spotter
  • Lotnisko Żerniki - Gądki
  • Tryptyk środowiskowy - screener
  • Wieża w Łodzi
  • Spotter.pl
  • Port Lotniczy w Łodzi
  • EPKT Spotters
  • Lotniskowe facebooki
  • EPGD Spotters
  • Airfoto.pl – dawnych wspomnień czar
  • JetPhotos - czy nadal jest przyjazny ?

  • WYWIADY

    OCZAMI CZYTELNIKÓW, FELIETONY


    NAJBLIŻSZE WYDARZENIA





    Foto miesiąca