Obchody 30-lecia Su-22 w Polsce
Rok 2014 dla polskich Sił Powietrznych jest rokiem wyjątkowym. Obchodzone są w nim bowiem dwie okrągłe rocznice związane z użytkowaniem samolotów na polskim niebie. Jedną z nich jest 30-lecie eksploatacji samolotu Su-22 w Polsce. Z tej też okazji na terenie 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie 28 czerwca 2014 roku odbył się Piknik Lotniczy.
Obchody 30-lecia eksploatacji Su-22 rozpoczęły się jednak w Świdwinie już dzień wcześniej - w piątek, 27 czerwca. Uroczystości, odbywające się w klubie 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, otworzył występ artystyczny uczniów Szkoły Podstawowej nr 3 im. Lotników Polskich. Kolejnym punktem programu była konferencja naukowa dotycząca eksploatacji samolotów Su-22, którą rozpoczął Dowódca 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego gen. brygady pil. Tadeusz Mikutel. W jej trakcie głos zabrali m.in.: p. Andrzej Żyluk z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, p. Zbigniew Matuszczak z Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy, p. Edward Zbyszyński, reprezentujący Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4, a także przedstawiciele Akademii Obrony Narodowej, Politechniki Poznańskiej i inni. W trakcie czterogodzinnych wykładów zgromadzeni słuchacze mogli zapoznać się z historią Su-22 w Polsce, zakresem przeprowadzanych, napraw, remontów oraz modernizacji, a także przybliżyć wiedzę teoretyczną dotyczącą lotnictwa.
Tego samego dnia przewidziane zostało jeszcze spotkanie okolicznościowe „30 lat Su-22”.
Piknik lotniczy, połączony ze świętem 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego, rozpoczął się uroczystą zbiórką pododdziałów. Udział w nim wzięli między innymi: Inspektor Sił Powietrznych Dowództwa Generalnego SZ RP gen. dyw. pil. Jan Śliwka, dowódca 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego gen. bryg. pil. Tadeusz Mikutel, dowódca 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego płk dypl. pil. Ireneusz Starzyński, przedstawiciele służb mundurowych, władz samorządowych, Sejmu RP, oficerowie, byli dowódcy jednostek oraz piloci rezerwy.
Niewątpliwą gratką dla wszystkich przybyłych miłośników lotnictwa była wizyta Airbusa CC-150 Polaris kanadyjskich Sił Powietrznych, który wystartował o godzinie 10:50 i przelotem nad pasem startowym pożegnał się ze zgromadzoną publicznością. Na wystawie statycznej pozostał jednak jeszcze jeden samolot z Kanady - C-130J Hercules.
Kolejną wielką atrakcją przygotowaną przez organizatorów był, inny niż wszystkie do tej pory, pokaz dynamiczny samolotów Su-22. Jego wyjątkowość polegała m.in. na tym, że w powietrze wzbiły się nie dwie, lecz cztery "suczki". Taka liczba samolotów w powietrzu sprawiła, iż pokaz nabrał dynamiki i wyeliminowane zostały długie okresy oczekiwania na pojawienie się samolotów prezentujących realizacje działań taktycznych w powietrzu. Dopełnieniem bardzo udanego pokazu w powietrzu było końcowe kołowanie w szyku po pasie.
|
|
|
|
|
| |
Na pikniku nie mogło również zabraknąć Miga-29. Demo na maszynie 105 z Mińska Mazowieckiego wykonał dwukrotnie kpt. pil. Adrian Rojek. Ze szczególnym uznaniem widowni spotkał się, wykonywany tuż po starcie, ekstremalnie niski przelot nad pasem maszyną ze schowanym podwoziem, zakończony przejściem do ostrego wznoszenia.
Blok pokazów w powietrzu uzupełniły jeszcze m.in. pokaz samolotu PZL M18 Dromader, inscenizacja gaszenia pożaru przy wykorzystaniu śmigłowca Mi-2 oraz przelot samolotów F-16. Imprezę zakończył występ Zespołu Akrobacyjnego "Orlik".