Short SC-7-3M-100 Skyvan
Z Alaski do Polski
W dniu 6 Listopada na Lotnisku w Bielsku-Białej wylądował samolot Short SC-7-3M-100 Skyvan pilotowany przez pilota Piotra Jafernika. Nie byłoby w tym wydarzeniu nic nadzwyczajnego, gdy by nie fakt, że maszyna przyleciała z Alaski. W ciągu ośmiu dni samolot, spędzając w powietrzu 69 godzin, pokonał dystans 16000 km i wykonał 26 międzylądowań. Spalił przy tym 45000 litrów paliwa i zużył dość dużą ilość alkoholu do systemu odlodzeniowego. Największym wyzwaniem był przelot przez Ocean Atlantycki. Na tą okazję w maszynie zostały zamontowane dodatkowe zbiorniki paliwa.
Sam samolot, wyglądem przypominający latający kontener, urodą nie zachwyca, lecz pochwalić się może dużą funkcjonalnością. Do dość dużej części ładunkowej można bowiem załadować ładunek o maksymalnej wadze 2500 kg. Bardzo mocnym atrybutem samolotu jest jego zdolność do krótkiego startu i lądowania. W pełni załadowana maszyna potrzebuje do startu tylko 600 metrów, by móc wylądować następnie na dystansie jedynie 250 metrów. W Polsce samolot ma być używany przez skoczków spadochronowych. Już kilka dni po przylocie do naszego kraju mogliśmy go oglądać w akcji na lotnisku w Piotrkowie Trybunalskim, gdzie wykorzystany został przez lokalną szkołę spadochronową "PeTe”. Z informacji, jakie udało nam się uzyskać, samolot od przyszłego roku prawdopodobnie dostanie nowe malowanie i będzie stacjonował na stałe w Piotrkowie Trybunalskim.
Short SC.7 Skyvan to wielozadaniowy samolot transportowy, który był produkowany przez firmę Short Brothers, mającą swoja siedzibę w Belfaście, w latach 1963 - 1986. Ogólnie powstały 153 sztuki tego samolotu. Egzemplarz, który przyleciał do Polski, wyprodukowany został w 1972 roku. Do jego napędu zastosowano dwa silniki turbośmigłowe Honeywell TPE331-2-201A o mocy 904KM oraz śmigła Hartzell HC-B3TN-5E/T10282HB/NB. Samolot osiąga prędkość przelotową 275 km/h.