Holenderskie Siły Powietrzne pożegnały
samoloty F-16

27 września 2024 roku przelotem formacji ośmiu samolotów Holenderskie Siły Powietrzne oficjalnie pożegnały samoloty F-16 zastępując je w służbie maszynami F-35. 45-letnia historia eksploatacji holenderskich F-16 rozpoczęła się 6 czerwca 1979 roku, kiedy to do bazy lotniczej Leeuwarden przybył pierwszy z 213 zakupionych przez Holendrów samolotów tego typu. Ostatni egzemplarz otrzymany został w lutym 1992 roku. Samoloty F-16 zastąpiły użytkowane do tej pory F-104 Starfighter, a później NF-5. Stacjonowały w bazach Eindhoven, Gilze-Rijen, Twenthe, Leeuwarden i Volkel, a także w USA, gdzie w Tucson w Arizonie (lata 1990-2007 i 2011-2022) oraz w Springfield w Ohio (lata 2007-2010) szkolono na nich pilotów.
W czasie swojej służby były wielokrotnie wykorzystywane do monitorowania przestrzeni powietrznej Belgii, Holandii i Luksemburga. Za ich pomocą monitorowano stan wałów przeciwpowodziowych, badając stopień ich nasycenia wodą za pośrednictwem podczerwieni.
W 1993 roku, stacjonując w Villafranca, uczestniczyły na terenach byłej Jugosławii w operacji "Deny Flight", gdzie miały za zadanie egzekwowanie strefy zakazu lotów, a następnie dokonały nalotów bombowych w ramach operacji "Deliberate Force" (1995).
W 1999 roku, stacjonując w Amendoli we Włoszech, uczestniczyły w operacji „Allied Force”. Od 24 marca do 20 czerwca 1999 roku kontyngent liczący początkowo 16 maszyn (22 kwietnia wysłano dodatkowe 4 samoloty) wykonał 1315 lotów bojowych, spędzając w powietrzu łącznie 3800 godzin i już pierwszego dnia ofensywy powietrznej za pomocą pocisku AIM-120 AMRAAM zestrzelił jugosłowiański samolot MIG-29.
W latach 2002 - 2012 operowały w Afganistanie najpierw w ramach operacji "Enduring Freedom", a następnie w ramach Międzynarodowych Sił Wsparcia Bezpieczeństwa (ISAF).
W 2011 roku sześć holenderskich F-16 oddelegowanych zostało do operacji "Unified Protector" w Libii, a w latach 2014-2018 użyte zostały w ramach operacji "Inherent Resolve" w Iraku i Syrii przeciwko ISIS.

Od 1998 roku holederskie F-16 przeszły modernizację Mid-Life Update przedłużającą okres ekspolatacji o kolejne 20 lat.

Przez cały okres eksploatacji holenderskich F-16 doszło do 45 wypadków z ich udziałem. Pierwszy egzemparz utracono 10 marca 1980 roku, ostatni 21 września 2006 roku. Łącznie utracono bezpowrotnie 36 maszyn, a 15 pilotów straciło życie.

Wśród fanów lotnictwa holederskie F-16 kojarzone są głównie z pomarańczowym "Orange Lion" należącym do RNLAF F-16 Demo Team, który permanentnie rozwiązano z dniem 1 stycznia 2019 roku.

25 maja 2025 roku ostatnie 24 sztuki przeznaczone dla Ukrainy startując z bazy lotniczej Volkel opuściły Holandię, zamykając tym samym rozdział F-16 w holenderskim lotnictwie.

Rok:

Wydanie nr:

RELACJE

ARTYKUŁY
  • Su-22: Pożegnania nadszedł czas...
  • Holenderskie Siły Powietrzne pożegnały F-16
  • Koniec belgijskiego F-16 Solo Display
  • Route 604 - ćwiczenia na DOL 2023
  • Wizyta An-225 na EPRZ
  • Pierwsza wizyta An-225 na EPWA
  • Pierwsza wizyta Su-22 na EPLL
  • Odsłonięcie Pomnika Lotników Lwowskich
  • Prezentacja AW101 w wersji HH-101A w Polsce
  • Projekt Arado
  • Xtreme Sky Force
  • H225M w bojowej wersji morskiej
  • 60 lat KLM w Polsce
  • Kuwejt zamawia 30 H225M Caracal
  • Airbus Helicopters na MSPO 2016
  • Airbus opracowuje w Polsce nowe wirniki
  • Nowe połączenie LCJ - CDG
  • CV-22 Osprey w Powidzu
  • X Akademickie Mistrzostwa Polski na Celność Lądowania - zapowiedź
  • Otwarcie fabryki Azura Polska w Łodzi
  • Śmigłowiec uderzeniowy Tiger HAD
  • Prezentacja śmigłowca Tiger
  • Madeira - spotterskie wakacje
  • H225M Caracal - testy weryfikacyjne
  • An-12 na EPLL
  • Przylot samolotu Adria Airways S5-AAZ "Łódź"
  • Nowe biuro Airbus Helicopters w Łodzi
  • BAE Systems AU regionalnym centrum wsparcia JSF
  • Airbus Helikopter prezentuje nowego H160
  • Historia polskich Migów 29
  • Historia polskich Su-22
  • Frankfurt Airport (EDDF/FRA)
  • Short SC.7 Skyvan
  • Budżet Obywatelski - Mi6
  • Spotterskie wakacje - Korfu
  • Taranis demonstruje możliwości stealth
  • Przemysław Nowak nie żyje
  • Red Bull Air Race - Zasady
  • Red Bull Air Race - Samoloty
  • Red Bull Air Race - Piloci
  • Red Bull Air Race - Challenger Cup
  • Red Bull Air Race - Pylony i kombinezony
  • LOT AMS - Aircraft Maintenance Services
  • BAE Systems tworzy płaską antenę soczewkową
  • Adria Airways
  • Adria Airways - nie tylko przewoźnik
  • Lotnisko w Łasku
  • Bezzałogowy statek powietrzny Taranis
  • Podsumowanie 2013 wg portów lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg linii lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg Lufthansy
  • Podsumowanie 2013 wg Turkish Airlines
  • Podsumowanie 2013 wg Sił Powietrznych
  • Podsumowanie 2013 wg Red Arrows
  • Wizyta niemieckich Typhoonów w Łasku
  • EF Typhoon z 3 transzy w powietrzu
  • 100 tys. zdjęć w galerii Lotnictwo.net.pl
  • Lotniskowe spotkanie z Prezydent Łodzi
  • Służba ochrony Lotniska
  • SOL w praktyce
  • I Lodz You!
  • 80. rocznica lądowania kpt. Skarżyńskiego na Lublinku
  • Tablety w samolotach Hawk
  • Eurocopter 725 Caracal
  • EPLL: Górka na korzeniach
  • Jubileusz skoczków w Piotrkowie Trybunalskim
  • Rekord prędkości helikoptera EC X3
  • Projekty BAE System z lat 60tych
  • Żołnierze USAF w Łasku - II rotacja
  • Bezzałogowy lot Eurocoptera EC145
  • Alfabet Dyżurnego
  • III Festyn Lotniczy Ostrów 2013 - zapowiedź
  • Pierwszy krok w lotnictwie w Aeroklubie Łódzkim
  • Airplane-Pictures.net
  • EPLB Spotters
  • Kontrolerzy ruchu lotniczego
  • Rok 2012 - podsumowanie
  • Samoloty PLL LOT
  • Tryptyk środowiskowy - konfrontacja
  • Łoś z dłutowskiego lasu
  • Tryptyk środowiskowy - spotter
  • Lotnisko Żerniki - Gądki
  • Tryptyk środowiskowy - screener
  • Wieża w Łodzi
  • Spotter.pl
  • Port Lotniczy w Łodzi
  • EPKT Spotters
  • Lotniskowe facebooki
  • EPGD Spotters
  • Airfoto.pl – dawnych wspomnień czar
  • JetPhotos - czy nadal jest przyjazny ?

  • WYWIADY

    OCZAMI CZYTELNIKÓW, FELIETONY


    NAJBLIŻSZE WYDARZENIA


    Foto miesiąca