Royal International Air Tattoo 2014

Ostatnia edycja The Royal International Air Tattoo miała miejsce w dniach 11 - 13 lipca 2014 roku. Impreza ta, będąca jedną z największych i najbardziej cenionych w Europie, była wielokrotnie w przeszłości miejscem premier lotniczych. Nie inaczej miało być i tym razem. W trakcie RIAT zaprezentowane miało zostać w powietrzu i na ziemi, po raz pierwszy na naszym kontynencie, najnowsze dziecko amerykańskiego przemysłu lotniczego - Lockheed Martin F-35 Lightning II. Niestety, uziemienie floty F-35, spowodowane problemami z silnikiem, sprawiło, iż oczekiwana maszyna nie pojawiła się w Fairford. O tym, jak bardzo oczekiwanym był ten samolot, najlepiej świadczyła lawina krytyki, jaka spadła na niego we wszelkiego rodzaju mediach oraz ogromna ilość kpiących komentarzy w internecie.
Oliwy do ognia dolała dodatkowo absencja bożyszcze fanów awiacji z wysp, czyli Avro Vulcana XH558. Przyczyny nieobecności tego samolotu do końca pozostawały niejasne, a wzajemne oskarżenia kierowane do siebie przez organizatorów i właścicieli Vulcana dodatkowo pogłębiały chaos. Cóż, stare powiedzenie mówi, że gdy nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Ale ponieważ nieobecni głosu nie mają, skupmy się na maszynach, które na RIAT dotarły.

RIAT 2014 powiązany został z okrągłym jubileuszem 50-tego sezonu pokazowego Zespołu Akrobacyjnego Królewskich Sił Powietrznych Wielkiej Brytanii - Red Arrows. Zespół założony został pod koniec 1964 roku w Fairford i został sukcesorem dwóch innych zespołów akrobacyjnych: Black Arrows oraz Red Pelicans. To właśnie im zawdzięcza swoją nazwę. Od tego czasu wykonał ponad 4500 pokazów w powietrzu w 55 krajach na całym świecie. Początkowo zespół wykorzystywał siedem samolotów Folland Gnat T1, by w 1968 latać już na dziewięciu maszynach. W 1980 roku Arrowsi otrzymali nowe maszyny British Aerospace Hawk T1/1A.
Ze względu na jubileusz organizatorzy postanowili rozszerzyć formułę imprezy i udostępnić teren lotniska już w piątek, który oficjalnie ogłoszono dniem z Red Arrows. W jego trakcie udostępniono publiczności park maszynowy Arrowsów oraz innych zespołów akrobacyjnych, a nawet umożliwiono kontakt z członkami zespołu. Niestety piątkowy program pokazów dynamicznych został skrócony do czterech godzin, a zwiedzającym udostępniono jedynie mniej niż połowę obszaru przeznaczonego dla widzów w weekend. Z tego też względu znacznie ograniczony został dostęp do wystawy statycznej - na niedostępnym obszarze wciąż trwały bowiem prace związane z przygotowaniem imprezy.

Rok:

Wydanie nr:

RELACJE

ARTYKUŁY
  • Koniec belgijskiego F-16 Solo Display
  • Route 604 - ćwiczenia na DOL 2023
  • Wizyta An-225 na EPRZ
  • Pierwsza wizyta An-225 na EPWA
  • Pierwsza wizyta Su-22 na EPLL
  • Odsłonięcie Pomnika Lotników Lwowskich
  • Prezentacja AW101 w wersji HH-101A w Polsce
  • Projekt Arado
  • Xtreme Sky Force
  • H225M w bojowej wersji morskiej
  • 60 lat KLM w Polsce
  • Kuwejt zamawia 30 H225M Caracal
  • Airbus Helicopters na MSPO 2016
  • Airbus opracowuje w Polsce nowe wirniki
  • Nowe połączenie LCJ - CDG
  • CV-22 Osprey w Powidzu
  • X Akademickie Mistrzostwa Polski na Celność Lądowania - zapowiedź
  • Otwarcie fabryki Azura Polska w Łodzi
  • Śmigłowiec uderzeniowy Tiger HAD
  • Prezentacja śmigłowca Tiger
  • Madeira - spotterskie wakacje
  • H225M Caracal - testy weryfikacyjne
  • An-12 na EPLL
  • Przylot samolotu Adria Airways S5-AAZ "Łódź"
  • Nowe biuro Airbus Helicopters w Łodzi
  • BAE Systems AU regionalnym centrum wsparcia JSF
  • Airbus Helikopter prezentuje nowego H160
  • Historia polskich Migów 29
  • Historia polskich Su-22
  • Frankfurt Airport (EDDF/FRA)
  • Short SC.7 Skyvan
  • Budżet Obywatelski - Mi6
  • Spotterskie wakacje - Korfu
  • Taranis demonstruje możliwości stealth
  • Przemysław Nowak nie żyje
  • Red Bull Air Race - Zasady
  • Red Bull Air Race - Samoloty
  • Red Bull Air Race - Piloci
  • Red Bull Air Race - Challenger Cup
  • Red Bull Air Race - Pylony i kombinezony
  • LOT AMS - Aircraft Maintenance Services
  • BAE Systems tworzy płaską antenę soczewkową
  • Adria Airways
  • Adria Airways - nie tylko przewoźnik
  • Lotnisko w Łasku
  • Bezzałogowy statek powietrzny Taranis
  • Podsumowanie 2013 wg portów lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg linii lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg Lufthansy
  • Podsumowanie 2013 wg Turkish Airlines
  • Podsumowanie 2013 wg Sił Powietrznych
  • Podsumowanie 2013 wg Red Arrows
  • Wizyta niemieckich Typhoonów w Łasku
  • EF Typhoon z 3 transzy w powietrzu
  • 100 tys. zdjęć w galerii Lotnictwo.net.pl
  • Lotniskowe spotkanie z Prezydent Łodzi
  • Służba ochrony Lotniska
  • SOL w praktyce
  • I Lodz You!
  • 80. rocznica lądowania kpt. Skarżyńskiego na Lublinku
  • Tablety w samolotach Hawk
  • Eurocopter 725 Caracal
  • EPLL: Górka na korzeniach
  • Jubileusz skoczków w Piotrkowie Trybunalskim
  • Rekord prędkości helikoptera EC X3
  • Projekty BAE System z lat 60tych
  • Żołnierze USAF w Łasku - II rotacja
  • Bezzałogowy lot Eurocoptera EC145
  • Alfabet Dyżurnego
  • III Festyn Lotniczy Ostrów 2013 - zapowiedź
  • Pierwszy krok w lotnictwie w Aeroklubie Łódzkim
  • Airplane-Pictures.net
  • EPLB Spotters
  • Kontrolerzy ruchu lotniczego
  • Rok 2012 - podsumowanie
  • Samoloty PLL LOT
  • Tryptyk środowiskowy - konfrontacja
  • Łoś z dłutowskiego lasu
  • Tryptyk środowiskowy - spotter
  • Lotnisko Żerniki - Gądki
  • Tryptyk środowiskowy - screener
  • Wieża w Łodzi
  • Spotter.pl
  • Port Lotniczy w Łodzi
  • EPKT Spotters
  • Lotniskowe facebooki
  • EPGD Spotters
  • Airfoto.pl – dawnych wspomnień czar
  • JetPhotos - czy nadal jest przyjazny ?

  • WYWIADY

    OCZAMI CZYTELNIKÓW, FELIETONY


    NAJBLIŻSZE WYDARZENIA





    Foto miesiąca