Red Bull Air Race
Samoloty
Samoloty wykorzystywane w Red Bull Air Race są wyjątkowo zwrotne w powietrzu i optymalnie aerodynamiczne. Muszą dodatkowo wykazywać wyjątkową wytrzymałość konieczną do znoszenia przeciążeń dochodzących do 10G. W poprzednich latach zespoły wyścigowe mogły modyfikować swoje samoloty. W sezonie 2014 silniki i śmigła zostały jednak ujednolicone. Wszystkie samoloty wyposażone są teraz w sześciocylindrowy silnik Lycoming Thunderbolt AEIO-540-EXP o mocy 300KM oraz strukturalne śmigło kompozytowe Hartzell 3-bladed 7690. Każdy z samolotów wyposażony jest dodatkowo w wytwornicę dymu, która wprowadza naturalny, nieszkodliwy wosk parafinowy do spalin z silnika, co powoduje zostawienie śladu na trasie przelotu. Samoloty nie posiadają natoimast klap do lądowania.
W trakcie wyścigów Red Bull Air Race wykorzystywane są trzy typy samolotów, które przedstawione zostały poniżej:
Edge 540, Zivko Aeronautics, USA
Najbardziej popularny samolot wśród uczestników Red Bull Air Race. Dzięki niekonwencjonalnym skrzydłom o prostych krawędziach Edge 540 wzbudził spore zainteresowanie w świecie lotnictwa. Zoptymalizowana komputerowo rama ze stalowych rur sprawia, że jest wyjątkowo lekki, wytrzymały i łatwy w naprawie.
Wersja V3 charakteryzuje się zwiększoną wytrzymałością na przeciążenia, mniejszym oporem kadłuba. Zawiera również liczne modyfikacje osłony kabiny, osłony silnika, wingletów czy długości nóg podwozia. Samolot osiąga maksymalną prędkość 425 km/h. Jego prędkość wznoszenia wynosi 1128 m/min, a prędkość obrotowa to 420 stopni/min. Maszyna ma 6,3 metra długości. Rozpiętość skrzydeł wynosi 7,44 metra. W 2014 Zivko Edge 540 w wersji V2 używa Paul Bonhomme, Michael Goulian, Nicolas Ivanoff oraz Yoshi Muroya. Hannes Arch, Kirby Chambliss, Matthias Dolderer, Pete McLeod oraz Martin Sonka używają natomiast samolotu w wersji V3.
MXS-R, MX Aircraft, USA
Zaprojektowany przy wykorzystaniu modelowania komputerowego. Szczególną uwagę poświęcono aerodynamice. Samolot MXS-R wyróżnia to, że został wykonany w całości ze stosowanego w przemyśle kosmonautycznym włókna węglowego dającego ponadprzeciętną wytrzymałość. Maszyna cieszy się powszechnym uznaniem, a ze względu na swoje osiągi zyskała przydomek „Edge beater”. Samolot osiąga maksymalną prędkość 425 km/h. Jego prędkość wznoszenia wynosi 1067 m/min, a prędkość obrotowa to 420 stopni/min. Maszyna ma 6,51 metra długości. Rozpiętość skrzydeł wynosi 7,32 metra. W 2014 roku samolotu tego używa Matt Hall oraz Nigel Lamb.
Corvus Racer 540, Corvus Aerospace Suzhou LTD.
Corvus Racer został zaprojektowany w 2007 roku przez Andeasa Voloscsuka oraz Węgierski Uniwersytet Lotniczy specjalnie dla Petera Besenyei’ego. Debiutował dopiero w ostatnich mistrzostwach jednak zdążył już wzbudzić zainteresowanie największych graczy Red Bull Air Race. Zbudowano go z chromo-molibdenowych rur zespawanych metodą TIG. Natomiast skrzydła, usterzenie ogonowe i obudowa kadłuba to wytrzymałe elementy kompozytowe, głównie z włókna węglowego. Samolot osiąga maksymalną prędkość 444 km/h. Jego prędkość wznoszenia wynosi 1310 m/min, a prędkość obrotowa to 440 stopni/min. Maszyna ma 6,57 metra długości. Rozpiętość skrzydeł wynosi 7,4 metra. W 2014 roku samolotu tego używa Peter Besenyei.
Ciekawostki:
- Ze względu na położenie skrzydeł i ograniczoną widoczność większość samolotów posiada w podłodze kadłuba specjalne okna. Zapewnia ono pilotom lepszą widoczność.
- Samoloty wyścigowe posiadają odwrócony układ paliwowy, który umożliwia latanie do góry podwoziem przez około 4 minuty.
- Wszystkie samoloty wyposażone są w elektroniczny System Informacji o Locie (EFIS), który pokazuje pilotowi informacje dotyczące m.in. prędkości względem ziemi, przeciążenie, czas odcinka i okrążenia, komunikaty dyrektora wyścigu itp.
- Wszystkie samoloty wyposażone są w 7-punktowy system składający się z 5-punktowych pasów bezpieczeństwa oraz systemu zapadkowego. Zarówno pas, jak i zapadki działają na zasadzie systemu szybkiego odpinania, co ułatwia ewentualną ewakuację.
- Wszystkie samoloty wyposażone są w maskę tlenową i zapas powietrza, z których pilot może skorzystać w przypadku wodowania.
- Wszystkie samoloty posiadają zainstalowane kamery - skierowaną na twarz pilota oraz znajdujące się na kasku i ogonie. Obraz z nich przekazywany jest w czasie rzeczywistym do centrum telewizyjnego.