Martin Sonka – Czechy, 36 lat. Samolot – Zivko Edge 540 V3
Martin Sonka swoją przygodę z lotnictwem rozpoczął w wieku 17 lat od latania na szybowcach w Aeroklubie Tabor w pobliżu rodzinnego miasta Dvur Kralove nad Labem. W 1997 roku wstąpił do Czeskich Sił Powietrznych i studiował na akademii wojskowej w Brnie. W 2001 zaczął wykonywać akrobacje szybowcem, a dwa lata później samolotem.
W 2005 roku został członkiem czeskiego zespołu akrobacyjnego. Rok później rozpoczął starty w klasie Unlimited, w której zdobył cztery tytuły mistrzowskie. W 2011 został wicemistrzem świata w powietrznym freestyle'u.
Sonka jest również pilotem myśliwca i członkiem zespołu pokazowego Czeskich Sił Powietrznych. W trakcie pokazów zasiada za sterami L-159 Alca. Lata również myśliwcem Jas-39 Gripen w 211. Eskadrze Lotnictwa Taktycznego w Bazie Sił Powietrznych w Caslav.
Do wyścigów Red Bull Air Race dołączył w 2010 roku w wieku 31 lat i był drugim z kolei najmłodszym pilotem w historii tego sportu.
|
Nigel Lamb – Wielka Brytania, 58 lat. Samolot – MXS-R
Nigel Lamb jest jednym z najbardziej utytułowanych pilotów w historii Red Bull Air Race. Urodzony w Rodezji (obecnie Zimbabwe), starał się dostać do tamtejszych sił powietrznych już jako jedenastolatek. Ostatecznie przyjęto go siedem lat później. W 1976 roku zdobył uprawnienia do latania śmigłowcami i samolotami. W 1980 roku przeniósł się do Wielkiej Brytanii.
W pokazach startuje od ponad 30 lat i zaliczył już ponad 1770 występów w 30 krajach. Jest jedynym pilotem, który wygrał mistrzostwa Wielkiej Brytanii w Akrobacji Lotniczej w klasie Unlimited osiem razy z rzędu. Jego umiejętności wykorzystywano w produkcjach filmowych (m.in. "Wojna Harta", czy "Flyboys - bohaterska eskadra").
|
Kirby Chambliss – USA, 55 lat. Samolot – Zivko Edge 540 V3
Kirby Chambliss swoją przygodę z lotnictwem zaczął w wieku 13 lat i zanim ukończył 24 lata, był już najmłodszym pilotem cywilnym linii Southwest Airlines. Stopień kapitana zobył w wieku 28 lat i już wtedy doskonalił swoje zdolności akrobacyjne. Jego kariera akrobacyjna rozpoczęła się w 1985 rok. Czterokrotnie wygrywał klasę Unlimited w USA, a w roku 2000 został mistrzem świata w powietrznym freestyle'u. W 2004 i 2006 roku zdobył tytuł mistrza świata Red Bull Air Race.
|
Matthias Dolderer – Niemcy, 44 lata. Samolot - Zivko Edge 540 V3
Matthias Dolderer swój pierwszy lot odbył wraz z ojcem już w wieku trzech lat. Za sterami usiadł samodzielnie w wieku lat czternastu. W dniu siedemnastych urodzin otrzymał licencję pilota szybowca i jeszcze w tym samym roku, jako najmłodszy zawodnik w historii, zajął trzecie miejsce w mistrzostwach Niemiec. W wieku 20 lat został mistrzem Niemiec, a rok później najmłodszym instruktorem lotnictwa w Niemczech. W swojej blisko trzydziestoletniej karierze lotniczej zasiadał za sterami ponad 130 różnych statków powietrznych, od szybowców po helikoptery.
|
Hannes Arch – Austria, 47 lat. Samolot – Zivko Edge 540 V3
Hannes Arch zaczął latać w wieku 16 lat, po tym, jak uzyskał specjalną licencję pilota w rodzimej Austrii. Został znakomitym paralotniarzem testowym. Uznaje się go za jednego z pierwszych paralotniarzy akrobacyjnych na świecie. W 1998 roku rozpoczął swoją przygodę z lataniem z napędem i dołączył do szwajcarskiego zespołu lotnictwa akrobacyjnego. W 2003 zaczął występować na pokazach lotniczych w Europie w samolocie Edge 540. W 2006 roku został mistrzem Europy w akrobacji samolotowej, a rok później dołączył do Red Bull Air Race, zdobywając w niej tytuł mistrzowski w 2010 roku.
|
Nicolas Ivanoff – Francja, 47 lat. Samolot - Zivko Edge 540 V2
Nicolas Ivanoff przez większość swojego dorosłego życia pracował jako instruktor latania w słynnej podniebnej szkole "Corse Voltige". Pilotem akrobacyjnym został w 1990 roku. Siedem lat później został członkiem francuskiego zespołu akrobacyjnego, z którym w 2000 roku w Tuluzie zdobył mistrzostwo świata. W 2004 roku został wicemistrzem Francji w Akrobacji Samolotowej w klasie Unlimited.
|
Yoshihide Muroya – Japonia, 41 lat. Samolot – Zivko Edge 540 V2
Yoshihide Muroya licencję pilota zdobył w Los Angeles w wieku 20 lat. Akrobacjami lotniczymi zajął się w 1996 roku. Dwa lata później zaczął występować na pokazach lotniczych w Japonii. Zaliczył ponad dwieście pokazów lotniczych na całym świecie.
|
Paul Bonhomme – Wielka Brytania, 50 lat. Samolot – Zivko Edge 540 V3
Paul Bonhomme jest najbardziej utytułowanym zawodnikiem w historii Red Bull Air Race. Na 50 startów wygrał 13, a 36 razy stawał na podium. W latach 2009 i 2010 zdobył mistrzostwo świata Red Bull Air Race, zajmując również drugie miejsce w dwóch wcześniejszych edycjach (2007 i 2008).
Bonhomme jest laureatem Segrave Trophy, nadanej mu przez Royal Automobile Club, a także Guild Sword of Honour przyznanej przez Guild of Air Pilots and Air Navigators. Na co dzień jest kapitanem Boeinga 747. Licencję pilota otrzymał w wieku 18 lat. Niedługo później rozpoczął pracę jako instruktor latania, a następnie jako pilot taksówek powietrznych i linii czarterowych. Karierę pilota akrobacyjnego rozpoczął w 1986 roku.
|
Pete McLeod – Kanada, 30 lat. Samolot – Zivko Edge 540 V3
Pete McLeod swą przygodę z lataniem rozpoczął w wieku trzech lat, siedząc na kolanach ojca. Licencję pilota prywatnego zdobył w wieku 16 lat. Dwa lata później rozpoczął swoją karierę pilota akrobacyjnego. W 2007 roku zajął drugie miejsce w Mistrzostwach USA w Akrobacji Lotniczej w klasie Advanced.
Do Red Bull Air Race dołączył w 2009 roku, stając się jednocześnie najmłodszym w historii pilotem startującym w tej serii.
|
Peter Besenyei – Węgry, 58 lat. Samolot – Corvus Racer 540
Peter Besenyei swój pierwszy lot szybowcem zaliczył w wieku 15 lat, a rok później odbył swój pierwszy lot samodzielny. W 1981 roku został pilotem akrobacyjnym, wygrywając różnorodne mistrzostwa krajowe i międzynarodowe. Światowy rozgłos przyniósł mu przelot do góry podwoziem pod łączącym brzegi Dunaju Mostem Łańcuchowym w Budapeszcie. Do roku 2010 zaliczył loty wszystkimi wykorzystywanymi w Red Bull Air Race samolotami. Był także zaangażowany w budowę nowego, specjalnego samolotu Corvus Racer, który zadebiutował w połowie sezonu 2010.
Besenyei przyczynił się do wymyślenia wielu nowych, oryginalnych ewolucji. Jego niezrównane doświadczenie i kompetencje (pracował jako pilot testowy węgierskiego Urzędu Lotnictwa) wykorzystano w 2001, zapraszając go do pomocy przy tworzeniu zawodów Red Bull Air Race. Dwa lata później zwyciężył w inauguracyjnym wyścigu w austriackim Zeltweg. Przez następne trzy lata (2004, 2005, 2006) zdobywał wicemistrzostwo cyklu, a w 2007 roku zajął trzecie miejsce.
|
Matt Hall – Australia, 43 lata. Samolot – MXS-R
Matt Hall to były pilot myśliwca w Royal Australian Air Force (RAAF). W 1997 roku zdobył prestiżowy australijski tytuł "Fighter Pilot of the Year". Zaliczył ponad 1500 godzin lotów myśliwcem F/A-18 Hornet, a później został instruktorem walk powietrznych myśliwców. W ramach projektu wymiany pilotów spędził trzy lata w USA, gdzie wykonał 500 godzin lotów samolotem F-15E Strike Eagle. Zaliczył misje bojowe w II wojnie w Zatoce Perskiej, za które został odznaczony zarówno przez USA, jak i Australię.
W 2006 wygrał Mistrzostwa Australii w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced. W 2007 roku przeszedł do klasy Unlimited, zajmując w niej drugie miejsce oraz pierwsze w kategorii "freestyle". W 2009 roku opuścił RAAF, aby dołączyć do Red Bull Air Race.
|
Michael Goulian – USA, 46 lat. Samolot – Zivko Edge 540 V2
Michael Goulia, mając 22 lata, został mistrzem USA w klasie Advanced. W 1995 roku został mistrzem USA w klasie Unlimited. W Red Bull Air Race zadebiutował w 2004 roku, by po rocznej przerwie powrócić do rywalizacji w 2006 roku.
Jest współautorem serii książek "Basic and Advanced Aerobatics", które stały się podstawowym podręcznikiem do nauki lotnictwa akrobacyjnego. W uznaniu dla jego zasług otrzymał w 2006 roku prestiżową nagrodę Art Scholl Memorial Award (za widowiskowość podczas pokazów), a w 2009 roku Bill Barber Award for Showmanship oraz ICAS Sword of Excellence w 2012 roku.
|