Red Bull Air Race
Challenger Cup
Nowym elementem Mistrzostw Świata Red Bull Air Race w 2014 roku jest konkurs Challenger Cup. Daje on pilotom z klasy Challenger (dysponującymi ograniczoną superlicencją) możliwość zdobycia nieograniczonej superlicencji, która jest wymagana do startów w klasie mistrzowskiej Red Bull Air Race. Piloci startujący w Challenger Cup rywalizują zwykle na identycznych torach, co zawodnicy klasy mistrzowskiej. Jeśli jednak któryś z nich okaże się być zbyt trudnym dla nowicjuszy, przewiduje się możliwość jego odpowiedniego przystosowania.
W ramach Challenger Cup organizowane są dwie sesje treningowe (z czego jedna obowiązkowa) na dwa dni przed wyścigiem Red Bull Air Race oraz jedna w dniu kwalifikacji do niego. Wyścig Challenger Cup odbywa się w dniu kwalifikacji do Red Bull Air Race, po zakończeniu sesji treningowej. Piloci zaliczają dwa okrążenia, a do finałowej klasyfikacji wlicza się tylko najlepszy czas.
Piloci Challenger Cup muszą wystartować w co najmniej trzech wyścigach w trakcie całego sezonu. Mają jednak możliwość uczestnictwa w większej liczbie wyścigów, o ile wyrażą taką chęć. W takim przypadku do klasyfikacji generalnej wliczone zostaną tylko trzy najlepsze rezultaty. Pilot, który uzyska najwyższy łączny wynik w danym sezonie, otrzyma tytuł Mistrza Świata Challenger Cup.
Punktacja za każdy wyścig przedstawia się następująco: za pierwsze miejsce 10 punktów, za drugie 8, za trzecie 6, za czwarte 4, za piąte miejsce dwa punkty.
Piloci Challenger Cup korzystają w trakcie rywalizacji z samolotu Extra 330LX. Ten wyposażony w dwa fotele dolnopłat doskonal sprawdza się w akrobatyce lotniczej. Wykorzystywane w wyścigu samoloty zostały wyprodukowane w listopadzie 2013 roku przez firmę Extra Aircraft w niemieckim Dinslaken. Jest to samolot certyfikowany do akrobacji wyczynowej nieograniczonej. Jego długość to 7,2 metra. Rozpiętość skrzydeł 8 metrów. Samolot posiada sześciocylindrowy silnik Lycoming AEIO 580B1A o mocy 318 koni mechanicznych. Rozwija maksymalną prędkość 420 km/h. Jego dopuszczalne przeciążenie wynosi +/-10G.
W sezonie 2014 w Challenger Cup występuje reprezentant Polski - Łukasz Czepiela. Ten 31-letni doskonały pilot akrobacyjny i komercyjny lata różnymi statkami powietrznymi, w tym Airbusami A320. Pełni funkcję szefa załogi w renomowanej brytyjskiej grupie pokazowej Honda Dream Team, a od 2006 roku pracuje jako polski korespondent dla miesięcznika Pilot Club Magazine. Jest również członkiem Grupy Akrobacyjnej "Żelazny".
Czepiela może pochwalić się rozległym doświadczeniem operacyjnym, zdobytym dzięki pracy w EFG Flying School. W latach 2004-2009 pracował dla brytyjskiej firmy lotniczej na stanowisku kierownika handlowego, odpowiedzialnego za pięć krajów wschodnioeuropejskich. Do jego osiągnięć należy zwycięstwo Memoriału im. L. Marchlewskiego w 2011 roku oraz trzecie miejsce na Mistrzostwach Polski w Akrobacji Samolotowej.