Red Bull Air Race
Zasady
Mistrzostwa Świata Red Bull Air Race cieszą się sławą najszybszych i najbardziej emocjonujących spośród sportów motorowych na świecie. Nad projektem pracowała grupa sportowych ekspertów z firmy Red Bull, a ich celem było stworzenie zupełnie nowych zawodów lotniczych na najwyższym poziomie. Ponieważ regulamin zawodów jest dość skomplikowany, postaramy się w skrócie przedstawić najważniejsze zasady, jakie obowiązują w świecie najszybszych podniebnych wyścigów.
Zasady
Mistrzostwa Świata Red Bull Air Race to międzynarodowa seria wyścigów. W każdym z nich bierze udział co najmniej ośmiu pilotów, których celem jest jak najszybsze pokonanie powietrznego toru wyścigowego zbudowanego z napełnionych powietrzem pylonów. Podczas każdego z wyścigów piloci zdobywają punkty w klasyfikacji generalnej. Zwycięzca otrzymuje 12 punktów. Pilot, który zajął drugie miejsce otrzymuje 9 punktów, trzeci siedem punktów, czwarty pięć punktów. Za miejsca 5-8 przyznaje się kolejno od 4 do 1 punktu. Miejsca 9-12 nie są premiowane. Po ostatnim wyścigu pilot z największą liczbą punktów zostaje Mistrzem Świata Red Bull Air Race.
Piloci
W sezonie 2014 w ramach Mistrzostw Świata Red Bull Air Race startuje 12 pilotów. Wszyscy piloci (klasa Masters) posiadać muszą nieograniczoną superlicencję, którą wydaje Komisja Red Bull Air Race. Droga do jej uzyskania jest długa i trudna. W pierwszej kolejności należy spełnić podstawowe kryteria ustalone przez Komisję red Bull Air Race, do których zaliczają się wyjątkowe osiągnięcia w międzynarodowych zawodach lotniczych organizowanych przez FAI (FAI - Fédération Aéronautique Internationale, Międzynarodowa Federacja Lotnicza). Pretendenci muszą również być aktywnymi pilotami akrobacyjnymi. Po spełnieniu podstawowych warunków i potwierdzeniu swych umiejętności w czasie Obozu Kwalifikacyjnego Red Bull Air Race pilot może uzyskać ograniczoną superlicencję Red Bull Air Race. Upoważnia ona do startów w cyklu Challenger Cup, który jest przepustką do uzyskania licencji nieograniczonej.
Format wyścigu
Red Bull Air race składa się z nastepujących sesji lotniczych:
- Trening
- Kwalifikacje
- Top 12
- Super 8
- Final 4
Podczas każdej z sesji w danej chwili na torze znajduje się tylko jeden pilot.
Trening odbywa się w dniach poprzedzających dzień kwalifikacji. Dla wszystkich pilotów klasy mistrzowskiej przewidziane są dwa dni treningowe. W trakcie każdego z nich odbywają się dwie sesje treningowe, które są obowiązkowe. Wyniki uzyskane w ostatniej sesji treningowej decydują o kolejności startu w sesji kwalifikacyjnej.
Kwalifikacje odbywają się w przeddzień wyścigu i składają się z dwóch obowiązkowych serii. Liczy się najlepszy czas uzyskany przez pilotów. Wyniki tej sesji decydują o kolejności startu w wyścigu.
Wyścig składa się z trzech zasadniczych części. W trakcie pierwszej, Top 12, piloci rywalizują w parach. Pary dobierane są w taki sposób, iż najszybszy zawodnik kwalifikacji startuje razem z pilotem, który okazał się najwolniejszy, drugi z przedostatnim, itd. Sześciu zwycięzców z każdej z par automatycznie awansuje do kolejnej rundy - Super 8. Kwalifikację uzyskuje również dwóch najszybszych przegranych.
W trakcie Super 8 każdy z pilotów startuje indywidualnie. Rywalizację rozpoczyna zawodnik, który w Top 12 uzyskał najsłabszy czas. Czterech najszybszych w czasie Super 8 pilotów awansuje do ostatniej sesji - Final 4.
Podobnie jak w Super 8, w trakcie Final 4 piloci startują indywidualnie w kolejności od najwolniejszego do najszybszego w czasie Super 8. Zawodnik, który w trakcie finałowej sesji uzyska najlepszy czas, zostaje zwycięzcą wyścigu.
Pogoda
W trakcie trwania zawodów prędkość wiatru nie może przekraczać 30 węzłów (55,5 km/h). W przypadku wystąpienia silniejszych podmuchów, złej widoczności, bądź obfitych opadów deszczu komisja wyścigowa może zadecydować o opóźnieniu, bądź odwołaniu danych sesji lotniczych.
Kary
W przypadku niepoprawnego lotu po torze do uzyskanego przez pilota wyniku zostaną doliczone karne sekundy:
- Brak dymu - W przypadku, gdy samolot nie generuje dymu w czasie od komendy "Smoke On" do czasu przekroczenia linii mety. Kara ta zostaje przyznana niezależnie od zaistnienia problemu technicznego (+1 sekunda).
- Zbyt wysoki lot - W sytuacji, gdy pilot przeleci ponad szczytem bramki powietrznej, zostaną mu doliczone dwie karne sekundy.
- Lot w nieodpowiedniej pozycji - W przypadku, gdy pilot przeleci przez bramkę poziomą, bądź bramkę start/meta, ze skrzydłami ustawionymi pod kątem (nierównolegle do ziemi), zostaną mu doliczone dwie karne sekundy.
W przypadku innych wykroczeń pilot zmuszony będzie do rezygnacji z dalszej rywalizacji. Zalicza się do nich:
- Przekroczenie maksymalnego przeciążenia - W przypadku, gdy dane telemetryczne, bądź analizy lotu wykażą, że pilot przekroczył dopuszczalne przeciążenie +10G, zmuszony on będzie do wycofania się z rywalizacji (DNF - Did Not Finish - sesja nieukończona).
- Przekroczenie maksymalnej prędkości startowej - W przypadku, gdy pilot przekroczy maksymalną prędkość startową (ustalona na 370 km/h) w trakcie przelotu przez bramkę startową, zostanie wycofany z rywalizacji (DNF - Did Not Finish - sesja nieukończona).
- Uderzenie w pylon - Lot zostanie przerwany również w przypadku dotknięcia pylonu jakąkolwiek częścią samolotu (DNF - Did Not Finish - sesja nieukończona).
- Lot poza torem - Zoboczenie z toru wyścigowego oznaczać będzie automatycznie przerwanie sesji lotniczej (DNF - Did Not Finish - sesja nieukończona).
Po każdym wyścigu następuje ważenie pilota oraz jego samolotu. W przypadku, gdy ich waga łączna wynosi mniej niż 698 kg, pilot zostaje zdyskwalifikowany.