Podsumowanie roku 2013 według polskich portów lotniczych.

Początek nowego roku jest zawsze okresem podsumowań. Dokładnie rok temu "Fly 4 Photo" przygotował materiał, w którym zostały zebrane najważniejsze wydarzenia roku 2012. Tym razem poprosiliśmy przedstawicieli polskich lotnisk o podzielenie się z nami informacjami dotyczącymi największych sukcesów roku ubiegłego, jak i planami na rok bieżący. Zadaliśmy dwa pytania:
1. Jakie wydarzenie, bądź działanie, określacie Państwo jak największy sukces Portu w roku 2013 (ew. wydarzenie, z którym rok 2013 wspominany będzie najlepiej)?
2. Jakie plany chcieliby Państwo zrealizować w roku 2014 (ew. czego należy życzyć Portowi w roku 2014)?
i poprosiliśmy o odpowiedź.


Dla Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy główny sukces mijającego roku zawierał się głównie w sferze związanej z finansami. Przedstawił go nam, jak również plany na rok 2014, Rzecznik Prasowy - Pan Michał Dargacz:
1. Do największego sukcesu ubiegłego roku z pewnością zaliczamy podpisanie umowy emisji obligacji z Bankiem Pekao S.A. oznaczające obniżenie kosztów finansowania dotychczasowych inwestycji oraz pozyskanie środków na nowe przedsięwzięcia. Tym samym mogliśmy uruchomić nowy program inwestycyjny.
2. Plan na 2014 rok to przede wszystkim przekroczenie liczby 3 mln obsługiwanych pasażerów oraz realizacja kolejnego etapu inwestycyjnego (m.in. montaż rękawów pasażerskich oraz rozpoczęcie rozbudowy terminalu T2).


Kraków Airport pochwalić się może przede wszystkim wzrostem liczby pasażerów. Jego Rzecznik Prasowy, Pani Urszula Podraza, tak przedstawiła sukcesy mijającego roku i plany na przyszłość:
1. Największym sukcesem roku 2013 było osiągnięcie rekordowego poziomu obsługi pasażerskiej. Krakowskie lotnisko w r. 2013 obsłużyło prawie 3,65 mln osób, o 6% więcej niż w r. 2012. Było to możliwe dzięki nowym połączeniom (otwartym m.in. przez Alitalię, easyJet, Ryanaira) i zwiększeniu operowania przez przewoźników na już istniejących połączeniach (Aeroflot, Airberlin, Lufthansa i Ryanair). Od wiosny działa w Kraków Airport baza operacyjna linii Ryanair, o co lotnisko zabiegało od kilku lat.
2. W r. 2014 zależy nam na sprawnej, terminowej realizacji inwestycji. W tej chwili lotnisko przypomina wielki plac budowy. Wszystkie prace - przy budowie terminalu i hotelu, przebudowie układu komunikacyjnego, rozbudowie płyty postojowej, modernizacji sześciu dróg kołowania prowadzone są "pod ruchem", na czynnym lotnisku. Wymaga to od służb lotniskowych oraz wykonawców dużej dyscypliny i ścisłej współpracy. W połowie roku mają zostać zakończone prace przy dwóch drogach kołowania, otwarty hotel zaś w grudniu do nowego terminalu powinien zostać przeniesiono ruch przylotowy.


Najmłodszy i zarazem najdalej wysunięty na wschód port lotniczy Unii Europejskiej, jakim jest Port Lotniczy Lublin, mijający rok może określić mianem udanego. Oddajmy głos Prezesowi Zarządu, Panu Krzysztofowi Wójtowiczowi:
1. Rok temu na płycie Portu Lotniczego Lublin wylądował pierwszy rejsowy samolot. To wydarzenie było zwieńczeniem trwającego wiele lat procesu starań o lotnisko dla Lubelszczyzny. Ziściły się marzenia włodarzy, ale przede wszystkim mieszkańców całego regionu. Spółka Port Lotniczy Lublin zawiązana została w 1999 roku i po trudnych latach rozbieżnych koncepcji lokalizacyjnych, nastał rok 2007. Wówczas samorządy wszystkich szczebli podjęły jednomyślną decyzję: budujemy lotnisko obok funkcjonującego aż od 1938 roku lotniska trawiastego w Świdniku. Ambitny plan realizacji inwestycji w schemacie 2+2 czyli dwa lata na projektowanie, dwa na realizację, dzięki determinacji zarządu spółki, zaangażowaniu wszystkich akcjonariuszy oraz pozyskanym środkom zewnętrznym udało się zrealizować.
Po uruchomieniu portu, za najważniejsze wydarzenia w jego rocznej działalności operacyjnej uznałbym otwieranie kolejnych połączeń, uruchamianie urządzenia ILS, wizytę prezydenta Armenii oraz nadzwyczajną operację zrealizowaną dla naszych najbliższych sąsiadów, PZL-Świdnik, przez gigantyczny statek powietrzny Rusłan. Nasze lotnisko od samego początku ma dwóch najbardziej oczekiwanych przez podróżnych przewoźników niskokosztowych: linie Ryanair i WizzAir, o co inne lotniska musiały niekiedy zabiegać latami.

2. Plany rozwoju Portu Lotniczego Lublin w roku 2014 to dalsza rozbudowa połączeń na zachód, ale i na wschód, zwiększony ruch czarterowy w okresach wypoczynkowych.

Szczególny sukces Portu Lotniczego Poznań-Ławica to, jak podała nam Pani Hanna Surma - kierownik działu komunikacji, zakończenie ostatniego etapu procesu rozbudowy lotniska rozpoczętego w roku 2011, czyli otwarcie całkowicie rozbudowanego i zmodernizowanego terminalu pasażerskiego. Zbiegło się to z jubileuszem Portu, który w roku ubiegłym świętował setną rocznicę działalności. Ławica jest bowiem najstarszym polskim lotniskiem funkcjonującym w pierwotnej lokalizacji. Obecnie infrastruktura Portu jest u szczytu rozwoju, a jej przepustowość operacyjna zapewnia Wielkopolsce odpowiednią dostępność komunikacyjną droga powietrzną do roku 2034.
Dowiedzieliśmy się również, jakie są plany lotniska na nadchodzący rok:
Pracujemy nad intensyfikacją ruchu pasażerskiego, by dążyć do poziomu obsłużonego w rekordowym roku 2012, czyli około 1,6 miliona podróżnych. Wprowadziliśmy nowy cennik opłat lotniskowych, mocno zachęcający przewoźników do zwiększania swojej obecności w Poznaniu. Liczymy, że linie wkrótce podejmą decyzje o otwieraniu nowych kierunków i zwiększaniu rotacji na istniejących trasach. Mam też nadzieję, że ruch czarterowy w tym roku wróci do normy po zeszłorocznym spowolnieniu. Nasza oferta w tym sezonie obejmuje aż 38 kierunków, jest więc bardzo atrakcyjna. Mając jednak na uwadze różne preferencje pasażerów, liczymy na ogłaszanie nowy kierunków także przez tzw. tanie linie.


Niezwykle bogate plany związane z nowym rokiem ma Port Lotniczy Wrocław. Opowiada o nich, a także o sukcesach roku poprzedniego, prezes Portu Lotniczego Wrocław, Pan Dariusz Kuś:
1. Niewątpliwy sukces to rozbudowywanie siatki połączeń naszego lotniska, które oferuje pasażerom coraz więcej kierunków i dogodne terminy lotów. Podróżni chętnie decydowali się na Wrocław jako lotnisko pierwszego wyboru, na wielu kierunkach wypełniając samoloty niemal do ostatniego miejsca. Takimi hitami 2013 roku była Malaga, Alicante, Kreta, Barcelona i Rzym. Ogromną popularnością cieszyły się również inne kierunki włoskie, pasażerowie tłumnie wybierali Bolonię, Mediolan czy Wenecję. Obok sukcesu frekwencyjnego możemy się pochwalić licznymi nagrodami. Terminal został najlepszym budynkiem użyteczności publicznej, otrzymując tytuł „Budowy roku 2012”. Przyznano nam również „Platynowe Wiertło” oraz otrzymaliśmy Grand Prix w konkursie „Piękny Wrocław”. Pod koniec roku kolejna przyjemna niespodzianka – wyróżnienie prestiżową nagrodą Business Traveller Award. To oznacza, że port jest przyjazny dla wszystkich pasażerów, zarówno tych podróżujących dla przyjemności, jak i tych, którzy latają w interesach. Po zapowiedziach przewoźników już można prognozować, że rok 2014 będzie jeszcze bardziej spektakularny.
2. Najważniejsze plany wrocławskiego lotniska na rok 2014 to dalsza rozbudowa siatki połączeń, także powiększanie oferty dla intensywnie rozwijającego się sektora biznes. Osoby podróżujące w interesach stanowią coraz większy odsetek pasażerów latających z i do Wrocławia. Jest to spowodowane rozwojem przedsiębiorczości, w tym dużych międzynarodowych firm, na Dolnym Śląsku. Na początku marca Eurolot zacznie latać z Wrocławia do Brukseli, Mediolanu, Paryża i Zurychu, a samoloty będą tam lądowały na głównych lotniskach, które znajdują się blisko centrów miast. Z kolei linie Etihad Regional uruchomią połączenie z Berlinem. Tych połączeń wcześniej nie było. Z kolei Lufthansa zwiększy częstotliwość rejsów do Monachium i Frankfurtu oraz wprowadzi na trasie do Frankfurtu większe samoloty. Rozrośnie się również siatka połączeń krajowych. Tanie linie lotnicze Ryanair zaproponowały połączenie do Warszawy-Modlina, a Eurolot przywróci rejsy do Gdańska. Wśród gorących nowości znajdzie się kilka nowych połączeń czarterowych, m.in. grecka wyspa Kefalonia oraz półwysep Peloponez, egipskie miasto Taba, cypryjski Paphos, portugalska Madera czy tunezyjska Djerba. W sumie czeka nas około 70 połączeń, w tym rekordowa liczba połączeń dla biznesu oraz czarterowych. Rok 2014 na wrocławskim lotnisku zapowiada się niezwykle ciekawie.


Redakcja "Fly 4 Photo" dziękuje wszystkim portom za wspólne podsumowanie ubiegłego roku, życząc Im jednocześnie w imieniu swoim, jak również szerokiej rzeszy czytelników, wykonania wszystkich założonych na rok 2014 planów. Liczymy, że za dwanaście miesięcy uda nam się ponownie przedstawić wspólnie wszystkie zrealizowane w tym roku cele.

Rok:

Wydanie nr:

RELACJE

ARTYKUŁY
  • Prezentacja AW101 w wersji HH-101A w Polsce
  • Projekt Arado
  • Xtreme Sky Force
  • H225M w bojowej wersji morskiej
  • 60 lat KLM w Polsce
  • Kuwejt zamawia 30 H225M Caracal
  • Airbus Helicopters na MSPO 2016
  • Airbus opracowuje w Polsce nowe wirniki
  • Nowe połączenie LCJ - CDG
  • CV-22 Osprey w Powidzu
  • X Akademickie Mistrzostwa Polski na Celność Lądowania - zapowiedź
  • Otwarcie fabryki Azura Polska w Łodzi
  • Śmigłowiec uderzeniowy Tiger HAD
  • Prezentacja śmigłowca Tiger
  • Madeira - spotterskie wakacje
  • H225M Caracal - testy weryfikacyjne
  • An-12 na EPLL
  • Przylot samolotu Adria Airways S5-AAZ "Łódź"
  • Nowe biuro Airbus Helicopters w Łodzi
  • BAE Systems AU regionalnym centrum wsparcia JSF
  • Airbus Helikopter prezentuje nowego H160
  • Historia polskich Migów 29
  • Historia polskich Su-22
  • Frankfurt Airport (EDDF/FRA)
  • Short SC.7 Skyvan
  • Budżet Obywatelski - Mi6
  • Spotterskie wakacje - Korfu
  • Taranis demonstruje możliwości stealth
  • Przemysław Nowak nie żyje
  • Red Bull Air Race - Zasady
  • Red Bull Air Race - Samoloty
  • Red Bull Air Race - Piloci
  • Red Bull Air Race - Challenger Cup
  • Red Bull Air Race - Pylony i kombinezony
  • LOT AMS - Aircraft Maintenance Services
  • BAE Systems tworzy płaską antenę soczewkową
  • Adria Airways
  • Adria Airways - nie tylko przewoźnik
  • Lotnisko w Łasku
  • Bezzałogowy statek powietrzny Taranis
  • Podsumowanie 2013 wg portów lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg linii lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg Lufthansy
  • Podsumowanie 2013 wg Turkish Airlines
  • Podsumowanie 2013 wg Sił Powietrznych
  • Podsumowanie 2013 wg Red Arrows
  • Wizyta niemieckich Typhoonów w Łasku
  • EF Typhoon z 3 transzy w powietrzu
  • 100 tys. zdjęć w galerii Lotnictwo.net.pl
  • Lotniskowe spotkanie z Prezydent Łodzi
  • Służba ochrony Lotniska
  • SOL w praktyce
  • I Lodz You!
  • 80. rocznica lądowania kpt. Skarżyńskiego na Lublinku
  • Tablety w samolotach Hawk
  • Eurocopter 725 Caracal
  • EPLL: Górka na korzeniach
  • Jubileusz skoczków w Piotrkowie Trybunalskim
  • Rekord prędkości helikoptera EC X3
  • Projekty BAE System z lat 60tych
  • Żołnierze USAF w Łasku - II rotacja
  • Bezzałogowy lot Eurocoptera EC145
  • Alfabet Dyżurnego
  • III Festyn Lotniczy Ostrów 2013 - zapowiedź
  • Pierwszy krok w lotnictwie w Aeroklubie Łódzkim
  • Airplane-Pictures.net
  • EPLB Spotters
  • Kontrolerzy ruchu lotniczego
  • Rok 2012 - podsumowanie
  • Samoloty PLL LOT
  • Tryptyk środowiskowy - konfrontacja
  • Łoś z dłutowskiego lasu
  • Tryptyk środowiskowy - spotter
  • Lotnisko Żerniki - Gądki
  • Tryptyk środowiskowy - screener
  • Wieża w Łodzi
  • Spotter.pl
  • Port Lotniczy w Łodzi
  • EPKT Spotters
  • Lotniskowe facebooki
  • EPGD Spotters
  • Airfoto.pl – dawnych wspomnień czar
  • JetPhotos - czy nadal jest przyjazny ?

  • WYWIADY

    OCZAMI CZYTELNIKÓW, FELIETONY


    NAJBLIŻSZE WYDARZENIA


    Foto miesiąca