Podsumowanie roku 2013 według polskich portów lotniczych.
Początek nowego roku jest zawsze okresem podsumowań. Dokładnie rok temu "Fly 4 Photo" przygotował materiał, w którym zostały zebrane najważniejsze wydarzenia roku 2012. Tym razem poprosiliśmy przedstawicieli polskich lotnisk o podzielenie się z nami informacjami dotyczącymi największych sukcesów roku ubiegłego, jak i planami na rok bieżący. Zadaliśmy dwa pytania:
1. Jakie wydarzenie, bądź działanie, określacie Państwo jak największy sukces Portu w roku 2013 (ew. wydarzenie, z którym rok 2013 wspominany będzie najlepiej)?
2. Jakie plany chcieliby Państwo zrealizować w roku 2014 (ew. czego należy życzyć Portowi w roku 2014)?
i poprosiliśmy o odpowiedź.
Dla Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy główny sukces mijającego roku zawierał się głównie w sferze związanej z finansami. Przedstawił go nam, jak również plany na rok 2014, Rzecznik Prasowy - Pan Michał Dargacz:
1. Do największego sukcesu ubiegłego roku z pewnością zaliczamy podpisanie umowy emisji obligacji z Bankiem Pekao S.A. oznaczające obniżenie kosztów finansowania dotychczasowych inwestycji oraz pozyskanie środków na nowe przedsięwzięcia. Tym samym mogliśmy uruchomić nowy program inwestycyjny.
2. Plan na 2014 rok to przede wszystkim przekroczenie liczby 3 mln obsługiwanych pasażerów oraz realizacja kolejnego etapu inwestycyjnego (m.in. montaż rękawów pasażerskich oraz rozpoczęcie rozbudowy terminalu T2).
Kraków Airport pochwalić się może przede wszystkim wzrostem liczby pasażerów. Jego Rzecznik Prasowy, Pani Urszula Podraza, tak przedstawiła sukcesy mijającego roku i plany na przyszłość:
1. Największym sukcesem roku 2013 było osiągnięcie rekordowego poziomu obsługi pasażerskiej. Krakowskie lotnisko w r. 2013 obsłużyło prawie 3,65 mln osób, o 6% więcej niż w r. 2012. Było to możliwe dzięki nowym połączeniom (otwartym m.in. przez Alitalię, easyJet, Ryanaira) i zwiększeniu operowania przez przewoźników na już istniejących połączeniach (Aeroflot, Airberlin, Lufthansa i Ryanair). Od wiosny działa w Kraków Airport baza operacyjna linii Ryanair, o co lotnisko zabiegało od kilku lat.
2. W r. 2014 zależy nam na sprawnej, terminowej realizacji inwestycji. W tej chwili lotnisko przypomina wielki plac budowy. Wszystkie prace - przy budowie terminalu i hotelu, przebudowie układu komunikacyjnego, rozbudowie płyty postojowej, modernizacji sześciu dróg kołowania prowadzone są "pod ruchem", na czynnym lotnisku. Wymaga to od służb lotniskowych oraz wykonawców dużej dyscypliny i ścisłej współpracy. W połowie roku mają zostać zakończone prace przy dwóch drogach kołowania, otwarty hotel zaś w grudniu do nowego terminalu powinien zostać przeniesiono ruch przylotowy.
Szczególny sukces Portu Lotniczego Poznań-Ławica to, jak podała nam Pani Hanna Surma - kierownik działu komunikacji, zakończenie ostatniego etapu procesu rozbudowy lotniska rozpoczętego w roku 2011, czyli otwarcie całkowicie rozbudowanego i zmodernizowanego terminalu pasażerskiego. Zbiegło się to z jubileuszem Portu, który w roku ubiegłym świętował setną rocznicę działalności. Ławica jest bowiem najstarszym polskim lotniskiem funkcjonującym w pierwotnej lokalizacji. Obecnie infrastruktura Portu jest u szczytu rozwoju, a jej przepustowość operacyjna zapewnia Wielkopolsce odpowiednią dostępność komunikacyjną droga powietrzną do roku 2034.
Dowiedzieliśmy się również, jakie są plany lotniska na nadchodzący rok:
Pracujemy nad intensyfikacją ruchu pasażerskiego, by dążyć do poziomu obsłużonego w rekordowym roku 2012, czyli około 1,6 miliona podróżnych. Wprowadziliśmy nowy cennik opłat lotniskowych, mocno zachęcający
przewoźników do zwiększania swojej obecności w Poznaniu. Liczymy, że linie wkrótce podejmą decyzje o otwieraniu nowych kierunków i zwiększaniu rotacji na istniejących trasach. Mam też nadzieję, że ruch czarterowy w tym roku wróci do normy po zeszłorocznym spowolnieniu. Nasza oferta w tym sezonie
obejmuje aż 38 kierunków, jest więc bardzo atrakcyjna. Mając jednak na uwadze różne preferencje pasażerów, liczymy na ogłaszanie nowy kierunków także przez tzw. tanie linie.
Niezwykle bogate plany związane z nowym rokiem ma Port Lotniczy Wrocław. Opowiada o nich, a także o sukcesach roku poprzedniego, prezes Portu Lotniczego Wrocław, Pan Dariusz Kuś:
1. Niewątpliwy sukces to rozbudowywanie siatki połączeń naszego lotniska, które oferuje pasażerom coraz więcej kierunków i dogodne terminy lotów. Podróżni chętnie decydowali się na Wrocław jako lotnisko pierwszego wyboru, na wielu kierunkach wypełniając samoloty niemal do ostatniego miejsca. Takimi hitami 2013 roku była Malaga, Alicante, Kreta, Barcelona i Rzym. Ogromną popularnością cieszyły się również inne kierunki włoskie, pasażerowie tłumnie wybierali Bolonię, Mediolan czy Wenecję. Obok sukcesu frekwencyjnego możemy się pochwalić licznymi nagrodami. Terminal został najlepszym budynkiem użyteczności publicznej, otrzymując tytuł „Budowy roku 2012”. Przyznano nam również „Platynowe Wiertło” oraz otrzymaliśmy Grand Prix w konkursie „Piękny Wrocław”. Pod koniec roku kolejna przyjemna niespodzianka – wyróżnienie prestiżową nagrodą Business Traveller Award. To oznacza, że port jest przyjazny dla wszystkich pasażerów, zarówno tych podróżujących dla przyjemności, jak i tych, którzy latają w interesach. Po zapowiedziach przewoźników już można prognozować, że rok 2014 będzie jeszcze bardziej spektakularny.
2. Najważniejsze plany wrocławskiego lotniska na rok 2014 to dalsza rozbudowa siatki połączeń, także powiększanie oferty dla intensywnie rozwijającego się sektora biznes. Osoby podróżujące w interesach stanowią coraz większy odsetek pasażerów latających z i do Wrocławia. Jest to spowodowane rozwojem przedsiębiorczości, w tym dużych międzynarodowych firm, na Dolnym Śląsku. Na początku marca Eurolot zacznie latać z Wrocławia do Brukseli, Mediolanu, Paryża i Zurychu, a samoloty będą tam lądowały na głównych lotniskach, które znajdują się blisko centrów miast. Z kolei linie Etihad Regional uruchomią połączenie z Berlinem. Tych połączeń wcześniej nie było. Z kolei Lufthansa zwiększy częstotliwość rejsów do Monachium i Frankfurtu oraz wprowadzi na trasie do Frankfurtu większe samoloty. Rozrośnie się również siatka połączeń krajowych. Tanie linie lotnicze Ryanair zaproponowały połączenie do Warszawy-Modlina, a Eurolot przywróci rejsy do Gdańska. Wśród gorących nowości znajdzie się kilka nowych połączeń czarterowych, m.in. grecka wyspa Kefalonia oraz półwysep Peloponez, egipskie miasto Taba, cypryjski Paphos, portugalska Madera czy tunezyjska Djerba. W sumie czeka nas około 70 połączeń, w tym rekordowa liczba połączeń dla biznesu oraz czarterowych. Rok 2014 na wrocławskim lotnisku zapowiada się niezwykle ciekawie.
Redakcja "Fly 4 Photo" dziękuje wszystkim portom za wspólne podsumowanie ubiegłego roku, życząc Im jednocześnie w imieniu swoim, jak również szerokiej rzeszy czytelników, wykonania wszystkich założonych na rok 2014 planów. Liczymy, że za dwanaście miesięcy uda nam się ponownie przedstawić wspólnie wszystkie zrealizowane w tym roku cele.