2012 - podsumowanie
Początek nowego roku to zwykle czas podsumowań. Miniony rok obfitował w wiele wydarzeń, zarówno pozytywnych, których życzylibyśmy sobie jak najwięcej, jak też niestety i negatywnych (tych z kolei nie życzymy sobie wcale). Spróbujmy zatem prześledzić, czym emocjonowało się środowisko lotnicze w mijającym 2012 roku.
Rok 2012 zaczął się w Polsce od mocnego uderzenia. 16 stycznia nowy przewoźnik lotniczy na rynku , OLT Express, zaprezentował wizualizację nowego malowania swoich samolotów. W tym samym czasie cały świat emocjonował się problemami największego samolotu pasażerskiego świata - Airbusa A380. Pęknięcia na skrzydłach "Superjumbo" wzbudziły zainteresowanie Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).
3 lutego Europę obiegła wiadomość, iż ze względu na utratę płynności finansowej węgierskie linie lotnicze Malev wstrzymują operacje lotnicze. Było to kolejne, w krótkim okresie czasu, bankructwo europejskiej linii lotniczej. W tym samym czasie największy niskokosztowy przewoźnik lotniczy w Środkowej i Wschodniej Europie, Wizz Air, poinformował o przeniesieniu z dniem 18 lipca 2012 r. całej warszawskiej bazy operacyjnej na uruchamiane wkrótce lotnisko Warszawa/Modlin. Decyzja ta miała umożliwić przewoźnikowi obniżenie ceny biletów ze względu na znacznie niższe opłaty lotniskowe, a także opracowanie bardziej elastycznego rozkładu lotów. Na reakcję największego konkurenta, linii Ryanair, nie trzeba było długo czekać. Już pięć dni później, 8 lutego, na konferencji prasowej Prezes Zarządu Michael O'Leary ogłosił uruchomienie z Modlina siedmiu nowych kierunków. Padły wtedy słynne słowa dotyczące wojny cenowej pomiędzy przewoźnikami: "Jeśli Wizz Air zaproponuje bilety za 1 euro, my zaproponujemy cenę 1 cent. Jeśli Wizz Air będzie Wam dawał bilety za darmo – my dopłacimy".
15 lutego OLT Express zaprezentował bogatą siatkę połączeń krajowych. Przewoźnik zapowiedział uruchomienie połączeń z dziewięciu miast: Gdańska, Warszawy, Rzeszowa, Łodzi, Szczecina, Poznania, Wrocławia, Katowic i Krakowa. Równie atrakcyjnie prezentowała się oferta cenowa - bilety dostępne już od 99 zł.
16 lutego na taśmę produkcyjną trafił pierwszy egzemplarz najnowszego samolotu koncernu Boeing - 787 Dreamliner - przeznaczony dla Polskich Linii Lotniczych LOT.
Marzec 2012 upłynął w Polsce głównie na śledzeniu sporu pomiędzy PLL LOT oraz OLT Express. Nasz narodowy przewoźnik zarzucał nowopowstałemu konkurentowi emisję kampanii reklamowej łudząco podobnej do tej prowadzonej przez LOT oraz bezprawne posługiwanie się określeniem "Polskie Linie Lotnicze".
1 kwietnia 2012 miał być dniem przełomowym w historii polskiego lotnictwa pasażerskiego. Tego dnia, rejsem z Warszawy do Gdańska OLT Express zainaugurował swoją działalność operacyjną. Regularne rejsy, w ilości 24 połączeń z dziewięciu miast, ruszyły dnia następnego.
6 kwietnia zainaugurował działalność terminal T2 na gdańskim lotnisku im. Lecha Wałęsy. Z tej okazji OLT Express zorganizował historyczny rejs o wschodzie słońca, którego pasażerowie, za symboliczną złotówkę, podziwiać mogli panoramę Trójmiasta i okolic.
Kwietniowa ekspansja OLT Express trwała nadal. 20 kwietnia zainaugurowana została kampania telewizyjna. Zdjęcia do materiałów kręcone były na trzech polskich lotniskach: w Łodzi, Gdańsku i Katowicach.
Maj przyniósł smutną wiadomość. Ze względu na wycofanie się jednego ze strategicznych sponsorów, organizator VI Płockiego Pikniku Lotniczego poinformował o jego odwołaniu. Zapowiedziano jednak, iż impreza powróci w 2013 roku.
Na szczęście w dniach 26-27 maja odbyła się druga edycja Festynu Lotniczego w Ostrowie, która może śmiało kandydować do tytułu krajowej imprezy roku.
Maj 2012 zapamiętany zostanie również ze względu na wizyty gości specjalnych na polskich lotniskach. 5 maja na lotnisku w Gdańsku wylądował Boeing 747 o rejestracji N194UA, należący do United Airlines. 14 maja na lotnisko Warszawa - Babice zawitał zabytkowy Douglas DC-3 w historycznych barwach linii KLM.
1 czerwca 2012 roku odbyły się obchody święta 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego, na których zaprezentowano dość bogatą wystawę statyczną. Tego samego dnia, na uroczystej gali, nastąpiło otwarcie nowego Terminala Pasażerskiego nr 3 na łódzkim lotnisku im. Władysława Reymonta. Dzień później, z okazji święta 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego, na lotnisku pod Mińskiem Mazowieckim przygotowany został piknik lotniczy. Zgromadzoną publiczność zachwyciły na nim szczególnie pokazy dynamiczne samolotów Mig-29 oraz pary Su-22.
18 czerwca minęła smutna, pierwsza rocznica tragicznej śmierci pilota kapitana Marka Szufy. Grupa pasjonatów lotnictwa uczciła jego pamięć specjalnym plenerem fotograficznym nad Wisłą przy zachodzie słońca.
Czerwiec 2012 kojarzyć będzie się jednak wszystkim z odbywającymi się w Polsce mistrzostwami Euro 2012. Z tego bowiem względu lotniska w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, czy Krakowie przeżywały istne oblężenie, ku uciesze miejscowych spotterów.
30 czerwca, z okazji święta 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego, na terenie lotniska w Świdwinie odbył się piknik lotniczy, na którym ponownie można było zobaczyć w pokazie dynamicznym samolot Mig-29 oraz parę Su-22.
Na przełomie czerwca i lipca w Lesznie odbył się VI Piknik Szybowcowy, którego gościem specjalnym była grupa pokazowa Jordańskich Sił Powietrznych - Jordanian Falcons. Dodatkowo na niebie pojawiła się grupa The Flying Bulls oraz polskie F-16.
Lipiec to przede wszystkim maraton pokazów lotniczych w Wielkiej Brytanii. Już na przełomie czerwca i lipca, w bazie RAF w Waddington, odbyły się pokazy lotnicze Królewskich Sił Powietrznych. W czasie kolejnego weekendu, 7 i 8 lipca, odbyły się najsłynniejsze i największe pokazy lotnicze w Europie - RIAT, na których pojawił się m.in. samolot B-2 na wystawie statycznej oraz F/A-18F Super Hornet w pokazie dynamicznym. Trzytygodniowe show zamykały pokazy w Farnborough, które odbyły się w dniach 14-15 lipca.
W Polsce w tym czasie największym wydarzeniem było oficjalne otwarcie nowego portu lotniczego w Modlinie, które odbyło się 15 lipca. Największy jednak szok w branży lotniczej przyniósł koniec miesiąca. 31 lipca 2012 OLT Express Poland zgłosiła wniosek o upadłość, a biało - czerwone samoloty zniknęły z polskiego nieba. Zakończyła się tym samym era taniego latania w Polsce, która przetrwała raptem 4 miesiące.
Sierpień 2012 okrzyknąć można złotym miesiącem pikników lotniczych w Polsce. W weekend 4-5 sierpnia odbyła się trzecia edycja imprezy lotniczej Mazury Airshow. W tym samym czasie lotnisko w Nowym Targu zaprosiło na 7. Podhalański Modelarski RC Show.
14 sierpnia na plaży w Darłowie odbyły się jedyne w swoim rodzaju pokazy lotnicze nad morzem, w których zaprezentowały się, należące do Marynarki Wojennej, śmigłowce Mi-2, SH-2G Kaman, Mi-14PŁ/R oraz samoloty Bryza. Gościnnie wystąpiły również, należące do Sił Powietrznych Szwecji, samoloty JAS-39 Gripen, a także polskie Migi-29, Su-22 oraz Mi-24.
Dzień później w Nowym Targu rozpoczęły się II Rajdowe Samolotowe Mistrzostwa Polski organizowane przez Aeroklub Nowotarski. Na ich zakończenie organizator przewidział w dniach 18-19 sierpnia Nowotarski Piknik Lotniczy.
24 sierpnia na lotnisku Nowy Glinnik odbył się Dzień Otwartych Koszar połączony z promocją Narodowych Sił Rezerwowych. Piknikowy sierpień zakończył się następnego dnia organizowanym w Krośnie II Podkarpackim Piknikiem Lotniczym.
Po rocznej przerwie do kalendarza imprez lotniczych powrócił Małopolski Piknik Lotniczy. Edycja 2012 odbyła się w dniach 1-2 września na lotnisku Rakowice - Czyżyny. W tym samym terminie w Bielsku-Białej odbył się IX Międzynarodowy Piknik Lotniczy Euroregionu Beskidy. W ten sam weekend na lotnisku Sliač na Słowacji odbyła się kolejna edycja międzynarodowych pokazów lotniczych SIAF. Gwiazdą pokazów był, prezentowany w pokazie dynamicznym, rosyjski samolot Mig-29M2, a także, znajdujący się na wystawie statycznej, bombowiec B-52 Stratofortess.
Kolejny weekend września również obfitował w atrakcje. W 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku zorganizowany został Dzień Otwartego Lotniska, natomiast na warszawskim lotnisku Bemowo, z okazji 85-lecia Aeroklubu Warszawskiego, odbył się piknik lotniczy "Bemowo On Air".
W tym samym czasie w czeskim Hradec Králové odbywały się pokazy lotnicze CIAF 2012.
W dniach 11-16 września w Berlinie odbyły się największe targi lotnicze w Europie. Tegoroczna edycja była szczególnie wyjątkowa dla Polski, gdyż kraj nasz został oficjalnym partnerem ILA 2012.Z tego też powodu na niebie zobaczyć można było Zespół Biało - Czerwone Iskry, Zespół Akrobacyjny "Żelazny" oraz samolot Mig-29.
W weekend 22-23 września w czeskim Mosnov pod Ostrawą odbyła się dwunasta już edycja Dni NATO, która stała się jedną z najważniejszych imprez organizowanych w Europie. Także w tym roku organizatorzy nie zawiedli. W pokazie dynamicznym zaprezentował się amerykański bombowiec B-52 i był to jego pierwszy pokaz dynamiczny w Europie od 1999 roku. Dodatkowo w trakcie imprezy, po raz pierwszy poza granicami Francji, zaprezentowała się para Dassault Mirage 2000.
Wraz z końcem miesiąca z Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu nadeszła dobra wiadomość. 29 września przedstawiony został, wykonany w skali 1:1, sylwetkowy model samolotu PZL.37 Łoś, będący jedynym modelem tego samolotu zbudowanym w pełnej skali.
2 października do 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu - Krzesinach pięćdziesięcioma samolotami i śmigłowcami przylecieli najważniejsi oficerowie w polskim lotnictwie wojskowym. Celem wizyty był udział w kursie szkoleniowo - metodycznym "Zlot 2012".
9 Listopada w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku zainaugurował działalność pierwszy stacjonujący na stałe w Polsce pododdział amerykańskich sił zbrojnych - Aviation Detachment, którego zadaniem jest koordynacja i wsparcie rotacji amerykańskich myśliwców i samolotów transportowych w Polsce podczas dwustronnych i wielostronnych ćwiczeń, skupiające się na umacnianiu bezpieczeństwa regionalnego oraz więzi obronnych pomiędzy Polską a USA.
13 listopada nowa wieża łódzkiego portu lotniczego im. Władysława Reymonta została wdrożona operacyjnie.
15 listopada, tuż przed godziną jedenastą, na warszawskim lotnisku im. Fryderyka Chopina wylądował pierwszy Boeing 787 Dreamliner w barwach PLL LOT, które stały się tym samym pierwszym przewoźnikiem europejskim posiadającym w swojej flocie liniowca marzeń.
5 grudnia linie lotnicze Qatar Airways zainaugurowały regularne rejsy do Warszawy.
14 grudnia, po 56 latach od wprowadzenia do służby, Siły Powietrzne RP pożegnały ostatnie egzemplarze najdłużej do tej pory eksploatowanego statku powietrznego - An-2.
Trzy dni później odbyło się oficjalne otwarcie Portu Lotniczego Lublin - najdalej wysuniętego na wschód lotniska Unii Europejskiej.
21 grudnia do floty PLL LOT dołączył drugi Boeing 787 Dreamliner o rejestracji SP-LRB.
Tuż przed końcem roku, 22 grudnia krajem wstrząsnęła kolejna sensacyjna wiadomość - pas startowy lotniska w Modlinie został zamknięty ze względu na zły stan techniczny. Operujący z lotniska przewoźnicy Wizz Air oraz Ryanair przenieśli wszystkie operacje na warszawskie lotnisko Chopina. Władze lotniska niezwłocznie przystąpiły do naprawy zakwestionowanej części pasa startowego. Z jakim skutkiem? O tym przekonamy się już w 2013 roku.