CV-22 Osprey w Powidzu
Czerwiec 2015 był bardzo napiętym okresem dla polskich sił zbrojnych. W tym właśnie miesiącu odbywały się wielkie międzynarodowe manewry Baltops 2015 oraz Saber Strike 2015, a 10 czerwca 2015 do 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu przybyły CV-22 Osprey z 352. Grupy Powietrznych Operacji Specjalnych (Special Operations Wing) zlokalizowanej w angielskiej bazie RAF w Mildenhall.
Jest to jedyna formacja USAF podlegająca Dowództwu Operacji Specjalnych USA w Europie (SOCEUR). Jednostka składa się z sześciu eskadr i pełni funkcje transportowe, zaopatrzeniowe oraz tankowania w powietrzu przy użyciu samolotów MC-130J Commando II oraz CV-22B Osprey, które pojawiły się w jednostce w czerwcu 2013 roku.
Maszyny CV-22 Osprey, które przybyły do Powidza, należą do 7. Eskadry Działań Specjalnych (Special Operations Squadron). Eskadra wykonuje misje długodystansowego transportu piechoty oraz zaopatrzenia w obszarach potencjalnie niebezpiecznych, w warunkach nocnych oraz złej pogody. Jednostka wykonuje również niebojowe misje związane z ewakuacją, czy niesieniem pomocy humanitarnej.
Używany w Eskadrze CV-22 to maszyna typu tiltrotor (o zmiennym kącie pochylenia wirników względem kadłuba), łącząca w sobie cechy helikoptera - pionowy start i lądowanie oraz możliwość wykonania zawisu, jak również samolotu - prędkość, czy możliwość działania na dużych dystansach. Maszyny tego typu wykorzystywane są do działań w zakresie infiltracji, transportu, zaopatrzenia i ewakuacji jednostek specjalnych. Wszechstronność Ospreyów pozwala na użycie ich w misjach, które standardowo wymagałyby użycia zarówno wiropłatów, jak i samolotów. CV-22 wyposażone są w radar TFR (Terrain Following Radar - radar śledzenia rzeźby terenu), który umożliwia nisko lecącej maszynie automatyczne utrzymywanie stałej wysokości lotu nad terenem, system obserwacji w podczerwieni FLIR (Forward-Looking InfraRed) oraz zaawansowaną awionikę umożliwiającą operowanie na niskich wysokościach, przy niesprzyjającej pogodzie oraz obszarach średniego i wysokiego zagrożenia.
CV-22 jest wersją specjalną MV-22 Osprey (którego używa Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych), przeznaczoną dla sił specjalnych. Pierwsze dwa egzemplarze testowe dostarczone zostały we wrześniu 2000 roku do Bazy Edwards w Kaliforni. Pierwsze ćwiczenia z seryjnymi CV-22 rozpoczęły się w sierpniu 2006 w Bazie Kirtland. Pierwszy operacyjny CV-22 dostarczony został do Bazy Hurlburt 1. Grupy Powietrznych Operacji Specjalnych (SOW) w styczniu 2007. Wstępna zdolność operacyjna została osiągnięta w 2009 roku. W maju 2010 27. SOW z Cannon Air Force Base otrzymała swój pierwszy CV-22, natomiast 352. SOW w czerwcu 2013. Do 2016 roku zaplanowano dostarczenie łącznie 49 sztuk CV-22.
CV-22 wyposażony jest dwa silniki Rolls Royce-Allison AE1107C, z których każdy dysponuje mocą ponad 6200 KM. Maszyna ma rozpiętość 25,8 metra, przy 17,4 metra długości oraz 6,73 metra wysokości. Średnica wirników wynosi 11,6 metra. Maszyna osiąga prędkość przelotową 241 węzłów oraz maksymalny pułap 7620 metrów. Maksymalna waga do startu pionowego wynosi 23982 kilogramy oraz 27443 w przypadku startu klasycznego z rozbiegiem. Zasięg operacyjny wynosi 500 mil morskich. Maszyna może zabrać na pokład 24 żołnierzy na miejscach siedzących, bądź do 32 na podłodze. Załogę stanowią cztery osoby: dwóch pilotów oraz dwóch techników pokładowych.