Wiadomości
Airbus A350-900, komercyjny samolot pasażerski najnowszej generacji, otrzymał 12 listopada certyfikat typu amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa Cywilnego Stanów Zjednoczonych (US Federal Aviation Administration – FAA). Certyfikowany samolot wyposażony jest w silniki Rolls-Royce Trent XWB. Przyznanie certyfikatu odbyło się wkrótce po otrzymaniu przez A350-900 certyfikatu typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (European Aviation Safety Agency – EASA), co nastąpiło 30 września. Przyznanie A350-900 certyfikatów FAA i EASA zwieńczyło rygorystyczny program badań certyfikacyjnych, które obejmowały testy kadłuba i poszczególnych systemów samolotu w warunkach przekraczających normy projektowe w celu spełnienia wszystkich kryteriów zdatności do lotu. Flota pięciu samolotów testowych A350-900 ukończyła program certyfikacyjnych lotów próbnych zgodnie z harmonogramem. Łącznie samoloty wykonały ponad 2600 godzin prób w locie. Umożliwiło to przeprowadzenie jednego z najbardziej drobiazgowych i wydajnych programów testowych komercyjnego samolotu pasażerskiego w historii.
W niedzielę (26 października), podczas finałowego wyścigu w Spielberg w Austrii, po zapierającej dech w piersiach rywalizacji, 58-letni Brytyjczyk Nigel Lamb odniósł zwycięstwo nad drugim w klasyfikacji generalnej Hannesem Archem. Austriak zakończył zawody na czwartym miejscu na oczach 35 tysięcy rodzimych fanów.
W niedzielne popołudnie wyścig rozgrywany w austriackich Alpach wygrał Francuz Nicolas Ivanoff, ale 9 zdobytych punktów Lamba wystarczyło do zachowania przewagi nad Archem. Brytyjczyk w ośmiu wyścigach najbardziej emocjonującego sezonu w historii sportu, zdobył łącznie 62 punkty. Hannes, który zwycięstwem w finale mógłby sobie zapewnić triumf nad Nigelem, ostatecznie skończył dziewięć punktów za nim i po raz trzeci z rzędu został wicemistrzem. Wcześniej dwukrotnie przegrał walkę o tytuł z innym Brytyjczykiem, dotychczasowym mistrzem Paulem Bonhommem – w 2009 i 2010 roku. W Spielbergu Paul nie zdołał jednak awansować do ścisłego finału i ostateczna walka w tym roku odbyła się pomiędzy jego rodakiem i Archem.
Na początku października na gdańskim lotnisku pojawił się niespodziewany i niezwykle rzadki gość. 8-go października w rozkładzie lotów Portu Lotniczego Gdańsk pojawił się tajemniczy lot NAF 49, mający przylecieć z holenderskiego Eindhoven. Wiadomość o tym szybko rozniosła się w lotniczym świecie, elektryzując każdego, kto potrafił połączyć skrót NAF z holenderskim lotniskiem. Mieliśmy niemal stuprocentową pewność, że niespodziewanym gościem będzie McDonnell Douglas KDC-10-30CF, należący do Holenderskich Sił Powietrznych (Koninklijke Luchtmacht). Po relację z tego wydarzenia odsyłamy na strony EPGD Spotters.
95 lat temu, 7 października, powstała linia, która wniosła ogromny wkład w rozwój światowego lotnictwa. KLM, holenderski przewoźnik z prawdziwie królewskim rodowodem, wciąż prezentuje się świetnie i zachwyca swoim nowoczesnym obliczem. Innowacyjność, troska o środowisko naturalne oraz zaawansowanie technologiczne, a przy tym, dbałość o najwyższy poziom i jakość obsługi pasażerów! Ponadto uśmiechnięte stewardesy oraz niezwykle wygodne lotnisko bazowe Amsterdam-Schiphol, które odwiedza rocznie ponad 51 milionów osób, skąd linia realizuje loty do aż 130 miast na całym świecie. KLM Royal Dutch Airlines jest obecnie najstarszą linią lotniczą na świecie, która nadal działa pod swoją oryginalną nazwą.
6 października 2014r. Sekretarz Generalny NATO Jens Stoltenberg złożył wizytę w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. W związku z tą wizytą zapowiedziano przylot kilku rodzajów samolotów, będących na wyposażeniu krajów członkowskich NATO. Ponieważ niektóre z nich nie gościły jeszcze w Łasku, wydarzenie to było bez wątpienia nie lada gratką dla miejscowych spotterów. Jako pierwszy w 32. Bazie pojawił się Boeing E-3 Sentry wchodzący w skład systemu AWACS, który, nim wylądował, wykonał procedurę "touch and go". W podobny sposób przywitał się z Łaskiem samolot CF-188 Hornet należący do Sił Powietrznych Kanady. Należy nadmienić, iż jest to pierwsza wizyta samolotu tego typu w Polsce. Oczywiście nie mogło zabraknąć samolotów F-16. Na maszynach tego typu pojawili się piloci portugalscy oraz holenderscy. Wachlarz odrzutowców zamykał niemiecki Eurofighter Typhoon.
SriLankan Airlines, narodowy przewoźnik Sri Lanki, odebrał swój pierwszy samolot A330-300, dzięki czemu stał się nowym operatorem tego typu maszyn. Szerokokadłubowy samolot przyleciał na lotnisko Colombo International Airport z Tuluzy we Francji, dołączając do obecnej floty przewoźnika złożonej z modeli A320, A321, A330-200 i A340-300. SriLankan oczekuje na dostawę kolejnych pięciu samolotów A330-300.
Emirates odebrały dostawę setnego Boeinga 777-300ER – największego na świecie długodystansowego, dwusilnikowego samolotu. Boeing 777-300ER stanowi trzon floty Emirates. Samoloty tego typu obsługują 77 kierunków z siatki połączeń przewoźnika. Emirates odebrały dostawę pierwszego Boeinga 777-300ER w marcu 2005 roku. Obecnie w ich porteflu zamówień znajdują się kolejne 52 samoloty tego typu. Linie lotnicze Emirates są największym na świecie operatorem tych maszyn – jeden na pięć B777-300ER będących obecnie w użytkowaniu należy do Emirates.
Najnowocześniejszy samolot świata oraz doświadczona załoga sprawiły, że LOT ma na koncie kolejny rekord. Dreamliner w barwach LOT-u wykonał 30 września bezpośredni rejs do miejscowości Antofagasta w Chile. Pokonał w sumie ponad 12 tysięcy kilometrów spędzając w powietrzu bez przerwy aż 14,5 godziny. To najdłuższy bezpośredni rejs w historii Polskich Linii Lotniczych LOT. Przelot do Chile to rejs czarterowy realizowany na zlecenie KGHM z okazji otwarcia nowej kopalni miedzi w miejscowości Sierra Gorda i uroczystości nadania jej imienia Ignacego Domeyki. Wykonał go Dreamliner LOT-u o numerze rejestracyjnym SP-LRD z kapitanem Jerzym Makulą za sterami.
Pierwszy samolot A320neo, który wzbił się w powietrze, wystartował z portu lotniczego Toulouse-Blagnac we Francji w południe czasu lokalnego. Samolotem kierowali piloci doświadczalni Airbusa, Philippe Pellerin i Etienne Miche de Malleray. W kokpicie towarzyszył im inżynier oblotów Jean-Paul Lambert. Monitorowaniem postępów lotu zajmowali się inżynierowie oblotów Manfred Birnfeld i Sandra Bour-Schaeffer. Montaż prototypowego egzemplarza MSN6101 z rejestracją F-WNEO rozpoczął się w marcu tego roku, a odbiór techniczny nastąpił w lipcu. Od tego czasu samolot przeszedł różne kontrole i testy naziemne w przygotowaniu do pierwszego lotu doświadczalnego.
![]() |