Port Lotniczy im. Władysława Reymonta w Łodzi

Rok 2012 dla lotnictwa ziemi łódzkiej jest rokiem wyjątkowym. Dokładnie 100 lat temu, w 1912 roku, hrabia Michał Scipio del Campo w samolocie Bleriot XI dokonał przelotu nam Łodzią i Pabianicami. Wydarzenie to uznaje się za początek historii skrzydeł ziemi łódzkiej.

Historia samego lotniska zaczęła się w roku 1924, kiedy to Okręg Łódzki Ligi Obrony Powietrznej Państwa rozpoczął budowę lotniska zlokalizowanego na podłódzkim Lublinku. Lotnisko z pasem trawiastym oddane zostało do użytku 13 września 1925 roku.
Pierwszymi użytkownikami nowego lotniska zostało Poznańskie Towarzystwo AERO S.A. (świadczące usługi na trasie Warszawa - Łódź - Poznań) oraz Polska Linia Lotnicza S.A. (Łódź - Kraków - Wiedeń).
W roku 1928 komunikację lotniczą z Łodzi zlikwidowano.

Tuż przed wybuchem II wojny światowej lotnisko pełniło funkcję lotniska rozdzielczego dla samolotów przydzielonych do Armii "Łódź". Po zajęciu Łodzi przez wojska niemieckie rozpoczęto przebudowę lotniska. Wyburzono starą infrastrukturę oraz rozpoczęto budowę betonowego pasa startowego, dróg kołowania i nowej infrastruktury na południowo - wschodnim obrzeżu lotniska. Inwestycja ukończona została dopiero po wojnie, w 1946 roku.
Pierwszym użytkownikiem lotniska po wyzwoleniu była jednostka myśliwska z 265. Dywizji Lotnictwa Armii Czerwonej I Frontu Białoruskiego, a następnie 3 Pułk Lotnictwa Szturnowego LWP. Jednocześnie lotnisko udostępnione zostało Oddziałowi Lotnictwa Cywilnego. Ze względu na rozwój siatki połączeń linii pasażerskich z Łodzi, wojsko opuściło teren lotniska na początku 1948 roku.

Ze względu na skalę zniszczeń Warszawy, pierwsze loty PLL LOT na liniach krajowych rozpoczęto z Lublinka przy użyciu samolotów DC-3 oraz Li-2. Komunikacja lotnicza prowadzona była z lotniska aż do 1958 roku (trasy: Warszawa - Łódź - Gdańsk, Warszawa - Łódź - Wrocław, Warszawa - Łódź - Katowice, Katowice - Łódź - Gdańsk, Kraków - Łódź - Poznań). W okresie tym wykonano 28448 lotów, przewożąc ponad 40 tysięcy pasażerów i ponad 4,5 tysiąca ton ładunków. Od stycznia 1959 roku, na mocy decyzji podjętej w Warszawie, nastąpiła likwidacja łódzkiego portu lotniczego.

Przez kolejne 34 lata jedynym użytkownikiem lotniska był Aeroklub Łodzki. W okresie tym warto odnotować organizację trzech znaczących imprez:
- Mistrzostwa w Akrobacji Samolotowej Państw Bloku Socjalistycznego w 1965 r,
- Mistrzostwa Europy w Lataniu Precyzyjnym w 1986 r,
- Wizyta papieża Jana Pawła II w 1987r.

W 1994 roku, decyzją prezydenta Łodzi Grzegorza Palki, powołano spółkę Lotnisko Łódź Lublinek. Przygotowany został nowy pas startowy oraz terminal, oddany do użytku w 1997 roku. W 2002 roku rozpoczęto instalację systemu ILS.
7.05.2001 roku Łódź odzyskała połączenie lotnicze z Warszawą. Zostało ono jednak zawieszone z powodu niskiej frekwencji. Podobnie było z połączeniami do Kolonii oraz Kopenhagi.

W roku 2005 nastąpił przełom. Rozbudowano pas startowy (z 1443 do 2100 metrów), płytę postojową, a 29.10.2005 oddano do użytku Terminal II. Co ciekawe, wybudowany on został w 70 dni.
30.10.2005 roku uruchomione zostało regularne połączenie do Londynu Stansted. Połaczenie obsługiwała niskokosztowa linia Ryanair samolotami Boeing 737-800. W lutym 2006 roku Ryanair uruchomił kolejne połączenia do East Mindlands.
W 2006 roku przedłużono pas startowy, którego długość wynosi obecnie 2500 m, a port lotniczy oficjalnie zmienił nazwę na Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta.
29.03.2008 zainaugurowano połączenia do Tel Awiwu. Inauguracyjny lot wykonany został samolotem Boeing 757-200.
W tym samym roku do użytku oddano nową płytę postojową o powierzchni 31 tysięcy metrów kwadratowych. W roku kolejnym uruchomiono terminal Cargo.

8 stycznia 2010 rozpoczęto budowę Terminalu Pasażerskiego nr 3, a 30 marca tego samego roku na łodzkim niebie pojawił się nowy przewożnik, Wizzair, który zainaugurował połaczenia z Łodzi do Dortmundu.
Jako ciekawostki z tego okresu warto odnotować pierwsze lądowanie samolotu typu Boeing 767 (12.04.2010), lądowanie Boeinga 707 lotnictwa wojskowego Izraela (25.04.2010), a także pamiętną "akcję wrzesień", kiedy to ze względu na remont pasów startowych lotniska w stolicy, przez trzy kolejne weekendy, łódzki port lotniczy przejmował ruch warszawski, za co otrzymał później nagrodę "Awionetka 2010" i tytuł "Najlepszego Portu Lotniczego Roku 2010".
13.09.2010 rozpoczęto budowę nowej wieży kontroli ruchu, po południowej stronie pasa startowego.


1 czerwca 2012 oddano do użytku Terminal Pasażerski nr 3, z którego obecnie odbywają się wszystkie operacje lotnicze.




Rok:

Wydanie nr:

RELACJE

ARTYKUŁY
  • Koniec belgijskiego F-16 Solo Display
  • Route 604 - ćwiczenia na DOL 2023
  • Wizyta An-225 na EPRZ
  • Pierwsza wizyta An-225 na EPWA
  • Pierwsza wizyta Su-22 na EPLL
  • Odsłonięcie Pomnika Lotników Lwowskich
  • Prezentacja AW101 w wersji HH-101A w Polsce
  • Projekt Arado
  • Xtreme Sky Force
  • H225M w bojowej wersji morskiej
  • 60 lat KLM w Polsce
  • Kuwejt zamawia 30 H225M Caracal
  • Airbus Helicopters na MSPO 2016
  • Airbus opracowuje w Polsce nowe wirniki
  • Nowe połączenie LCJ - CDG
  • CV-22 Osprey w Powidzu
  • X Akademickie Mistrzostwa Polski na Celność Lądowania - zapowiedź
  • Otwarcie fabryki Azura Polska w Łodzi
  • Śmigłowiec uderzeniowy Tiger HAD
  • Prezentacja śmigłowca Tiger
  • Madeira - spotterskie wakacje
  • H225M Caracal - testy weryfikacyjne
  • An-12 na EPLL
  • Przylot samolotu Adria Airways S5-AAZ "Łódź"
  • Nowe biuro Airbus Helicopters w Łodzi
  • BAE Systems AU regionalnym centrum wsparcia JSF
  • Airbus Helikopter prezentuje nowego H160
  • Historia polskich Migów 29
  • Historia polskich Su-22
  • Frankfurt Airport (EDDF/FRA)
  • Short SC.7 Skyvan
  • Budżet Obywatelski - Mi6
  • Spotterskie wakacje - Korfu
  • Taranis demonstruje możliwości stealth
  • Przemysław Nowak nie żyje
  • Red Bull Air Race - Zasady
  • Red Bull Air Race - Samoloty
  • Red Bull Air Race - Piloci
  • Red Bull Air Race - Challenger Cup
  • Red Bull Air Race - Pylony i kombinezony
  • LOT AMS - Aircraft Maintenance Services
  • BAE Systems tworzy płaską antenę soczewkową
  • Adria Airways
  • Adria Airways - nie tylko przewoźnik
  • Lotnisko w Łasku
  • Bezzałogowy statek powietrzny Taranis
  • Podsumowanie 2013 wg portów lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg linii lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg Lufthansy
  • Podsumowanie 2013 wg Turkish Airlines
  • Podsumowanie 2013 wg Sił Powietrznych
  • Podsumowanie 2013 wg Red Arrows
  • Wizyta niemieckich Typhoonów w Łasku
  • EF Typhoon z 3 transzy w powietrzu
  • 100 tys. zdjęć w galerii Lotnictwo.net.pl
  • Lotniskowe spotkanie z Prezydent Łodzi
  • Służba ochrony Lotniska
  • SOL w praktyce
  • I Lodz You!
  • 80. rocznica lądowania kpt. Skarżyńskiego na Lublinku
  • Tablety w samolotach Hawk
  • Eurocopter 725 Caracal
  • EPLL: Górka na korzeniach
  • Jubileusz skoczków w Piotrkowie Trybunalskim
  • Rekord prędkości helikoptera EC X3
  • Projekty BAE System z lat 60tych
  • Żołnierze USAF w Łasku - II rotacja
  • Bezzałogowy lot Eurocoptera EC145
  • Alfabet Dyżurnego
  • III Festyn Lotniczy Ostrów 2013 - zapowiedź
  • Pierwszy krok w lotnictwie w Aeroklubie Łódzkim
  • Airplane-Pictures.net
  • EPLB Spotters
  • Kontrolerzy ruchu lotniczego
  • Rok 2012 - podsumowanie
  • Samoloty PLL LOT
  • Tryptyk środowiskowy - konfrontacja
  • Łoś z dłutowskiego lasu
  • Tryptyk środowiskowy - spotter
  • Lotnisko Żerniki - Gądki
  • Tryptyk środowiskowy - screener
  • Wieża w Łodzi
  • Spotter.pl
  • Port Lotniczy w Łodzi
  • EPKT Spotters
  • Lotniskowe facebooki
  • EPGD Spotters
  • Airfoto.pl – dawnych wspomnień czar
  • JetPhotos - czy nadal jest przyjazny ?

  • WYWIADY

    OCZAMI CZYTELNIKÓW, FELIETONY


    NAJBLIŻSZE WYDARZENIA





    Foto miesiąca