Port Lotniczy im. Władysława Reymonta w Łodzi
Rok 2012 dla lotnictwa ziemi łódzkiej jest rokiem wyjątkowym. Dokładnie 100 lat temu, w 1912 roku, hrabia Michał Scipio del Campo w samolocie Bleriot XI dokonał przelotu nam Łodzią i Pabianicami. Wydarzenie to uznaje się za początek historii skrzydeł ziemi łódzkiej.
Historia samego lotniska zaczęła się w roku 1924, kiedy to Okręg Łódzki Ligi Obrony Powietrznej Państwa rozpoczął budowę lotniska zlokalizowanego na podłódzkim Lublinku. Lotnisko z pasem trawiastym oddane zostało do użytku 13 września 1925 roku.
Pierwszymi użytkownikami nowego lotniska zostało Poznańskie Towarzystwo AERO S.A. (świadczące usługi na trasie Warszawa - Łódź - Poznań) oraz Polska Linia Lotnicza S.A. (Łódź - Kraków - Wiedeń).
W roku 1928 komunikację lotniczą z Łodzi zlikwidowano.
Tuż przed wybuchem II wojny światowej lotnisko pełniło funkcję lotniska rozdzielczego dla samolotów przydzielonych do Armii "Łódź". Po zajęciu Łodzi przez wojska niemieckie rozpoczęto przebudowę lotniska. Wyburzono starą infrastrukturę oraz rozpoczęto budowę betonowego pasa startowego, dróg kołowania i nowej infrastruktury na południowo - wschodnim obrzeżu lotniska. Inwestycja ukończona została dopiero po wojnie, w 1946 roku.
Pierwszym użytkownikiem lotniska po wyzwoleniu była jednostka myśliwska z 265. Dywizji Lotnictwa Armii Czerwonej I Frontu Białoruskiego, a następnie 3 Pułk Lotnictwa Szturnowego LWP. Jednocześnie lotnisko udostępnione zostało Oddziałowi Lotnictwa Cywilnego. Ze względu na rozwój siatki połączeń linii pasażerskich z Łodzi, wojsko opuściło teren lotniska na początku 1948 roku.
Ze względu na skalę zniszczeń Warszawy, pierwsze loty PLL LOT na liniach krajowych rozpoczęto z Lublinka przy użyciu samolotów DC-3 oraz Li-2. Komunikacja lotnicza prowadzona była z lotniska aż do 1958 roku (trasy: Warszawa - Łódź - Gdańsk, Warszawa - Łódź - Wrocław, Warszawa - Łódź - Katowice, Katowice - Łódź - Gdańsk, Kraków - Łódź - Poznań). W okresie tym wykonano 28448 lotów, przewożąc ponad 40 tysięcy pasażerów i ponad 4,5 tysiąca ton ładunków. Od stycznia 1959 roku, na mocy decyzji podjętej w Warszawie, nastąpiła likwidacja łódzkiego portu lotniczego.
Przez kolejne 34 lata jedynym użytkownikiem lotniska był Aeroklub Łodzki. W okresie tym warto odnotować organizację trzech znaczących imprez:
- Mistrzostwa w Akrobacji Samolotowej Państw Bloku Socjalistycznego w 1965 r,
- Mistrzostwa Europy w Lataniu Precyzyjnym w 1986 r,
- Wizyta papieża Jana Pawła II w 1987r.
W 1994 roku, decyzją prezydenta Łodzi Grzegorza Palki, powołano spółkę Lotnisko Łódź Lublinek. Przygotowany został nowy pas startowy oraz terminal, oddany do użytku w 1997 roku. W 2002 roku rozpoczęto instalację systemu ILS.
7.05.2001 roku Łódź odzyskała połączenie lotnicze z Warszawą. Zostało ono jednak zawieszone z powodu niskiej frekwencji. Podobnie było z połączeniami do Kolonii oraz Kopenhagi.
W roku 2005 nastąpił przełom. Rozbudowano pas startowy (z 1443 do 2100 metrów), płytę postojową, a 29.10.2005 oddano do użytku Terminal II. Co ciekawe, wybudowany on został w 70 dni.
30.10.2005 roku uruchomione zostało regularne połączenie do Londynu Stansted. Połaczenie obsługiwała niskokosztowa linia Ryanair samolotami Boeing 737-800. W lutym 2006 roku Ryanair uruchomił kolejne połączenia do East Mindlands.
W 2006 roku przedłużono pas startowy, którego długość wynosi obecnie 2500 m, a port lotniczy oficjalnie zmienił nazwę na Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta.
29.03.2008 zainaugurowano połączenia do Tel Awiwu. Inauguracyjny lot wykonany został samolotem Boeing 757-200.
W tym samym roku do użytku oddano nową płytę postojową o powierzchni 31 tysięcy metrów kwadratowych. W roku kolejnym uruchomiono terminal Cargo.
8 stycznia 2010 rozpoczęto budowę Terminalu Pasażerskiego nr 3, a 30 marca tego samego roku na łodzkim niebie pojawił się nowy przewożnik, Wizzair, który zainaugurował połaczenia z Łodzi do Dortmundu.
Jako ciekawostki z tego okresu warto odnotować pierwsze lądowanie samolotu typu Boeing 767 (12.04.2010), lądowanie Boeinga 707 lotnictwa wojskowego Izraela (25.04.2010), a także pamiętną "akcję wrzesień", kiedy to ze względu na remont pasów startowych lotniska w stolicy, przez trzy kolejne weekendy, łódzki port lotniczy przejmował ruch warszawski, za co otrzymał później nagrodę "Awionetka 2010" i tytuł "Najlepszego Portu Lotniczego Roku 2010".
13.09.2010 rozpoczęto budowę nowej wieży kontroli ruchu, po południowej stronie pasa startowego.
1 czerwca 2012 oddano do użytku Terminal Pasażerski nr 3, z którego obecnie odbywają się wszystkie operacje lotnicze.