LOT AMS – Aircraft Maintenance Services
LOT Aircraft Maintenance Services sp. z o.o. to indywidualny dostawca usług związanych z obsługą techniczną samolotów. Obsługuje floty lotnictwa cywilnego oraz wykonuje prace na rzecz agend rządowych. Historia zakładu jest ściśle związana z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT. Przez wiele lat, aż do momentu wydzielenia LOTAMS jako samodzielnej Spółki, baza techniczna była częścią PLL LOT. Początki jej działalności sięgają lat dwudziestych ubiegłego wieku zaś wydzielenie bazy technicznej z lotowskich struktur nastąpiło 13 lipca 2010 roku. Od tego momentu LOTAMS rozpoczął swój samodzielny rozwój na rynku Maintenance Repair & Overhaul.
W ramach obsługi ciężkiej LOTAMS przeprowadza przeglądy typu C i D dla maszyn typu: ATR 42 z silnikami PW/120/121/127, ATR 72 z silnikami PW124/127, Boeing B-737-300/400/500 z silnikami CFM56, Boeing B-737-600/700/800/900/900ER z silnikami CFM56, Boeing B-767-200/300 z silnikami CF80C2, Boeing B-767-200/300 z silnikami CF6-80A, Embraer EMB-135 z silnikami Allison AE3007, Embraer EMB-145 z silnikami Allison AE3007, Embraer EMB-170-100/200 z silnikami CF34, Embraer EMB-190-100/200 z silnikami CF34. Przeglądy te obejmują standardowe i rozległe inspekcje płatowca oraz jego systemów, usuwanie usterek, naprawy strukturalne, wymiany części i podzespołów, modyfikacje samolotu oraz próby funkcjonowania płatowca.
Obsługa lekka polegająca na usuwaniu usterek oraz przeglądach typu A przeprowadzana jest dla maszyn typu: Airbus A318/319/320/321 z silnikami CFM56, Airbus A319/320/321 z silnikami V2500, ATR 42 z silnikami PW/120/121/127, ATR 72 z silnikami PW124/127, Boeing B-737-300/400/500 z silnikami CFM56, Boeing B-737-600/700/800/900/900ER z silnikami CFM56, Boeing B-757-200ER z silnikami RB211C/E, Boeing B-767-200/300 z silnikami CF80C2, Boeing B-767-200/300 z silnikami CF6-80A, Boeing B-767-200/300 z silnikami PW4000, Boeing B-787-8 z silnikami Rolls-Royce plc Trent 1000, Bombardier DHC-8-400 z silnikami PW150, Embraer EMB-135 z silnikami Allison AE3007, Embraer EMB-145 z silnikami Allison AE3007, Embraer EMB-170-100/200 z silnikami CF34, Embraer EMB-190-100/200 z silnikami CF34.
LOTAMS oferuje również komplet usług z zakresu malowania, usuwania powłok lakierniczych oraz oklejania kadłubów, skrzydeł, innych akcesoriów dodatkowych na samolotach wąskokadłubowych takich jak Airbus A320 Family, ATR 42/72, Boeing B737 CL/NG/MAX Bombardier DHC-8-400, CASA, Embraer EMB-135/145, Embraer ERJ-170/190. Zamknięte prace prowadzane są m.in. w czterech hangarach o łącznej powierzchni ponad 18 tysięcy metrów kwadratowych. Wszystkie części przechowywane są specjalnie kontrolowanych warunkach. Łączna powierzchnia magazynowa LOTAMS wynosi 5 600 metrów kwadratowych.
W ramach obsługi rampowej LOTAMS przeprowadza przeglądy tranzytowe oraz przeglądy daily/weekly/routine. Oprócz tego wykonywane są naprawy strukturalne, modyfikacje sprawności samolotu, usługi AOG (Aircraft on Ground), badania nieniszczące, warsztatowa obsługa techniczna podzespołów samolotu, zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu, usługi inżynierskie w procesach obsługi technicznej, usługi szkoleniowe oraz usługi magazynowe.
Do najbardziej znanych partnerów LOTAMS zaliczyć można m.in. LOT, Quatar Airways, British Airways, Finnair, Aeroflot, Turkish Airlines, Wizz Air, TAP, Alitalia, Swiss, El Al, Aer Lingus. Partnerami biznesowymi są Embraer Aviation International SAS, Boeing Company, NATO.