Airbus Helicopters prezentuje całkowicie nowy śmigłowiec H160 – przełom w klasie śmigłowców średnich
Podczas jednego z najbardziej oczekiwanych wydarzeń w przemyśle śmigłowcowym – wystawy Heli-Expo, Airbus Helicopters zaprezentował całkowicie nowy, przełomowy śmigłowiec średni H160, podnoszący standardy osiągów, kosztów eksploatacji, komfortu pasażerów i wpływu na środowisko naturalne.
Będąc pierwszym produktem wprowadzonym na rynek pod nową marką Airbus Helicopters i nowym oznaczeniem, ten śmigłowiec klasy 5,5-6-tonowej jest przełomowy pod względem konstrukcji i wyposażenia. Stanowi odzwierciedlenie planu przekształcenia firmy, która na pierwszym miejscu stawia zadowolenie klienta i bezpieczeństwo użytkowania.
„H160 odzwierciedla strategię Airbus Helicopters, mającą na celu dostarczenie najskuteczniejszych rozwiązań dla naszych klientów, które służą, chronią, ratują życie i bezpiecznie przewożą pasażerów w najbardziej wymagającym środowisku”, powiedział prezes Guillaume Faury. „Misja ta pobudza nas do działania, ponieważ to co jest ważne dla naszych klientów, jest istotne dla nas”.
H160 jest funkcjonalnym i aerodynamicznym śmigłowcem o doskonałym stylu, w którym zintegrowano aż 68 różnych technologii opatentowanych przez Airbus Helicopters. Jego udźwig, zasięg i skuteczność czynią z niego śmigłowiec idealnie przystosowany do szerokiej gamy zastosowań, w tym misji transportu na platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego, porządku publicznego, ratownictwa medycznego i zadań straży wybrzeża, a także transportu komercyjnego, osób prywatnych i biznesmenów.
Rozwijając prędkość przelotową 160 węzłów (296 km/h), H160 może przewieźć 12 pasażerów na odległość do 120 mil morskich (222 km) podczas lotu na morskie platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego i dysponuje zasięgiem 450 mil morskich (833 km) z 20-minutową rezerwą paliwa wykonując misje porządku publicznego lub poszukiwawczo-ratownicze.
Odmienny od dotychczasowych projekt H160 zawiera dwie nowości Airbus Helicopters, które zapewniają lepsze osiągi i stateczność lotu: otunelowane śmigło sterujące Fenestron® o największej w historii średnicy, które jest także odchylone pod kątem 12 stopni, co jeszcze bardziej zwiększa skuteczność jego działania oraz całkowicie nowe pierścieniowe usterzenie poziome Biplane Stabilizer™, którego unikatowa konstrukcja obejmuje dwa połączone ze sobą stateczniki, zamontowane na różnej wysokości. Ułatwia ono wykonywanie manewrów i znacznie zmniejsza opór aerodynamiczny podczas lotu z małą prędkością i w zawisie.
Dodatkowym przełomem technologicznym H160 jest pierwsze zastosowanie seryjne przez Airbus Helicopters łopat wirnika nośnego Blue Edge®, które zmniejszają poziom hałasu o 50 procent (3 dB), a także umożliwiają zwiększenie udźwigu o 100 kg, w porównaniu z tradycyjnymi łopatami wirnika nośnego, zależnie od warunków lotu.
H160 jest pierwszym w historii całkowicie kompozytowym śmigłowcem cywilnym, co powoduje, że jego płatowiec jest lżejszy, bardziej wytrzymały, odporny na korozję i zmęczenie, a zarazem wymaga mniej obsługi. Sprawdzona bezprzegubowa głowica wirnika nośnego Airbus Helicopters Spheriflex została ponownie ulepszona dzięki zastosowaniu innowacyjnych kompozytów termoplastycznych, które zmniejszają jej masę i zwiększają odporność na uszkodzenie.
Zintegrowanie w H160 awioniki Airbus Helicopters Helionix® to najnowsze zastosowanie pierwszego cyfrowego wyposażenia awionicznego, które zostało w całości zaprojektowane i zintegrowane przez producenta śmigłowców. Użytkownicy będą czerpać korzyści ze zwiększonego bezpieczeństwa, jakie zapewnia Helionix® dzięki zmniejszeniu wysiłku pilota, polepszonej świadomości sytuacyjnej, zwiększeniu obwiedni obciążeń dopuszczalnych i rezerwowym instalacjom. Używana dziś w śmigłowcach EC175 i EC145 T2 Helionix® to koncepcja rodziny awioniki, która umożliwia integrację i modernizację ulepszeń oprogramowania w H160 oraz innych rodzinach śmigłowców produkowanych przez firmę obecnie, w przyszłości i rozwijanych.
Jako napęd H160 wybrano nowy silnik Turbomeca Arrano o mocy 1100 KM, który zapewnia znaczące zmniejszenie zużycia paliwa przy zwiększonym zasięgu i udźwigu, a zarazem jest bardziej przyjazny dla środowiska naturalnego. Dla jego potrzeb opracowano koncepcję zoptymalizowanej obsługi technicznej, która znacząco zmniejsza potrzebę obsługi bieżącej w warsztacie, co zapewnia obniżenie kosztów eksploatacji śmigłowca.
Dodatkowe cechy H160 to elektrycznie uruchamiane podwozie, wymagające mniej czynności obsługowych i umożliwiające przewiezienie ładunku o większej masie, łatwiejszy dostęp do punktów obsługowych, co wzięto pod uwagę już podczas procesu projektowania, a także elastyczność planu obsługowego dopasowanego do pogrzeb i ograniczeń użytkowników dzięki metodologii przeglądów MSG-3 (Maintenance Steering Group-3).
Airbus Helicopters wiele zainwestował w program H160, aby zapewnić jego doskonałość już na etapie opracowywania. Trzy prototypowe śmigłowce i dwa nowe zintegrowane stanowiska do prób oznaczają, że kompletna walidacja integracji różnych instalacji i elementów, zapewniająca najwyższy poziom dojrzałości konstrukcji, zostanie dokonana przed pierwszym lotem H160 i skrócony zostanie proces rozwojowy.
Dynamic Helicopter Zero to stanowisko badawcze całkowicie odwzorowujące układ dynamiczny śmigłowca, układ sterowania wirnikiem nośnym i śmigłem ogonowym, a także instalację hydrauliczną, elektryczną, awioniki i diagnostyczną. Z kolei System Helicopter Zero służy do integracji awioniki, wiązek przewodów elektrycznych, instalacji paliwowej, instalacji hydraulicznej, układu sterowania lotem, oświetlenia i wszystkich kluczowych elementów H160, które są połączone elektrycznie i używają oprogramowania.
Prace nad H160 rozpoczęto w 2013 r., a ostateczna konfiguracja śmigłowca została zatwierdzona w tym roku. Pierwszy lot śmigłowca także nastąpi w 2015 r., a rozpoczęcie eksploatacji zaplanowano w 2018 r.
Będąc pierwszym śmigłowcem wprowadzonym pod nową nazwą Airbus Helicopters, która całkowicie pokazuje kluczowe wartości firmy, jak doskonałość, manewrowość, jedność i integralność, H160 wprowadza nowy system oznaczania produktów, wraz z przekształceniem firmy. Zgodnie ze strategią stosowaną przez Airbus, oznaczenia „AS” i „EC” dla produkowanych śmigłowców zostają zastąpione przez „H”. Wersje wojskowe będą oznaczane literą „M” po nazwie modelu.