Oczami naszych Czytelników
Farewell MD 11
czyli pożegnalne loty cudownym McDonnellem Douglasem MD11

Obecne lotnictwo w zakresie stylistyki i wyglądu samolotów sięga dna. Oczywiście my, jako miłośnicy lotnictwa, dostrzegamy bez problemu różnice między poszczególnymi modelami. My wiemy, że 737 ma spłaszczone silniki, że 787 ma inne okna, a siódemki mają wyjątkowo wielkie silniki. Ale tak zwany „zwykły” człowiek dzieli odrzutowe samoloty pasażerskie na 3 modele: te z dwoma silnikami, te z czterema oraz ten z garbem. I jeszcze wszystkie te ze śmigłami do jednego wora.
I koniec. Smutny koniec.
Gdzie te piękne klasyki... Constellation, Comet, Vickers, 62, 154, Concorde, DC9, DC10, Tristar oraz dziesiątki innych...
Nie ma. Księgowy zawsze wygra z designerem. Klasyka z szaleństwem. Praktyczność i ekonomia z pięknem. Cieszmy się więc, że jeszcze trochę perełek jest na niebie, starajmy się w miarę możliwości nimi przelecieć, je zaliczyć.

I takie zaliczenie klasyka było nam dane w dniu 11 listopada, w dniu naszego Święta Niepodległości.

W owym dniu pożegnaliśmy ostatniego szerokokadłubowego trijeta McDonnell Douglasa MD 11.
KLM był ostatnim na świecie użytkownikiem pasażerskich MD 11. Ale czas biegnie i czas na unowocześnianie floty.

Holendrzy znani są z uwielbienia dla lotnictwa, to u nich najpewniej zrodził się spotting w który wielu z nas się bawi. Niech najlepiej o tym świadczy poniższy tekst ze strony Schiphol - historia lotniska. | Moja Holandia:
„W pewnym momencie pojawił się nawet plan zlikwidowania Schiphol. Czy nie byłoby sensowniej postawić na wielki port lotniczy, gdzieś w równej odległości od Amsterdamu, Rotterdamu i Hagi? Po naszym trupie, odpowiedzieli Amsterdamczycy i zaczęli masowo protestować. Chcą nam zabrać możliwość niedzielnych wypadów na Schiphol, gdzie przy kawie i ciastku patrzeć możemy z dziećmi na startujące samoloty? (Gezellig!) Nic z tego!
Amsterdamczycy potrafią skutecznie protestować. I z planu się wycofano.”

Dlatego tez Holendrzy takie pożegnania celebrują.
16 września o godzinie 11:11 ruszyła sprzedaż biletów na trzy pożegnalne loty dookoła Holandii. Informację dzień wcześniej podał na naszym forum Gabec, za co serdecznie dziękuję. Bilety sprzedały się w 4 minuty. Potem, z racji odrzutów płatności z kart, można było jeszcze przez pół godziny trafić pojedyncze bilety. Byłem w grupie szczęśliwców, którym się udało.
Miejsca na poszczególne loty były losowane (tak pisano w mailu), podobnie było z przydziałem miejsc. Każdy z naszej trójki leciał osobno, co oznaczało, że na lotnichu będziemy bite 12 godzin. Niestety żaden z nas nie trafił miejsca przy oknie. Trochę szkoda, bo było co podziwiać.
W AMS byliśmy w poniedziałek rano (przylecieliśmy z SXF EZY 320 z shakrletami) lecz na spotting obiecaliśmy sobie przeznaczyć nie więcej niż dwie godziny. Udało się. Wieczorem połaziliśmy po mieście, wcześnie spać, aby rano być pełni sił.
11.11 o 8:30 pojawiamy się na check in i okazuje się, że od razu można się odprawić na wszystkie loty.

No i ruszamy. Pogoda zrobiła się piękna, po chmurach z pierwszego startu nie ma śladu. Startujemy z 18L. Pięć minut po starcie gaśnie sygnalizacja zapięcia pasów i się zaczyna wesoła, ale jednak walka o miejsce. Pasażerowie w biznesie są na tyle uprzejmi, że wpuszczają nas prawie na kolana i pozwalają przyklęknąć przy oknie. Tu widać wiek maszyn. Szyby są bardzo podrapane i już chyba wiecznie brudne. Widoki cudowne.
Tutaj wielkie dzięki dla Płetwy za pożyczenie GoPro. Pierwszy raz się tym bawiłem i wiele radochy kamerka daje. Niestety nie mam pojęcia o obróbce filmów więc surówki.

A sam lot?
Lot fascynujący. Pułap tak, jak w pierwszym locie i jak się okazało, tak jak w trzecim, bardzo niski. Pilot cały czas opowiada, co widzimy, znaczy co widzą ci przy oknach. Wśród ludzi wiele „przypadków”, którzy przez cały lot dupska nie ruszyli. Ot ktoś dał bilet, wsiedli, polecieli i zapewne nie rozumieli wielu „idiotów” biegających po samolocie, cykających fotki i kręcących filmy. Załoga, podobnie jak ci pozytywnie nastawieni, bawiła się na całego. Zabawa w pociąg była jedną z wielu.

A samolot?
Z szerokich kadłubów leciałem A300, A330, A340, A380, B767, B787, B747, ale mam wrażenie, że w tej, jak wielu mówi, nieudanej konstrukcji było najciszej. Ponadto w specyfikacji KLM było bardzo dużo miejsca na nogi. Samolot oceniam bardzo wysoko.
A potem zaczęła się zabawa w podpisy, rozpoczęta przez Andresa z DAPG.

Rok:

Wydanie nr:

RELACJE

ARTYKUŁY
  • Koniec belgijskiego F-16 Solo Display
  • Route 604 - ćwiczenia na DOL 2023
  • Wizyta An-225 na EPRZ
  • Pierwsza wizyta An-225 na EPWA
  • Pierwsza wizyta Su-22 na EPLL
  • Odsłonięcie Pomnika Lotników Lwowskich
  • Prezentacja AW101 w wersji HH-101A w Polsce
  • Projekt Arado
  • Xtreme Sky Force
  • H225M w bojowej wersji morskiej
  • 60 lat KLM w Polsce
  • Kuwejt zamawia 30 H225M Caracal
  • Airbus Helicopters na MSPO 2016
  • Airbus opracowuje w Polsce nowe wirniki
  • Nowe połączenie LCJ - CDG
  • CV-22 Osprey w Powidzu
  • X Akademickie Mistrzostwa Polski na Celność Lądowania - zapowiedź
  • Otwarcie fabryki Azura Polska w Łodzi
  • Śmigłowiec uderzeniowy Tiger HAD
  • Prezentacja śmigłowca Tiger
  • Madeira - spotterskie wakacje
  • H225M Caracal - testy weryfikacyjne
  • An-12 na EPLL
  • Przylot samolotu Adria Airways S5-AAZ "Łódź"
  • Nowe biuro Airbus Helicopters w Łodzi
  • BAE Systems AU regionalnym centrum wsparcia JSF
  • Airbus Helikopter prezentuje nowego H160
  • Historia polskich Migów 29
  • Historia polskich Su-22
  • Frankfurt Airport (EDDF/FRA)
  • Short SC.7 Skyvan
  • Budżet Obywatelski - Mi6
  • Spotterskie wakacje - Korfu
  • Taranis demonstruje możliwości stealth
  • Przemysław Nowak nie żyje
  • Red Bull Air Race - Zasady
  • Red Bull Air Race - Samoloty
  • Red Bull Air Race - Piloci
  • Red Bull Air Race - Challenger Cup
  • Red Bull Air Race - Pylony i kombinezony
  • LOT AMS - Aircraft Maintenance Services
  • BAE Systems tworzy płaską antenę soczewkową
  • Adria Airways
  • Adria Airways - nie tylko przewoźnik
  • Lotnisko w Łasku
  • Bezzałogowy statek powietrzny Taranis
  • Podsumowanie 2013 wg portów lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg linii lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg Lufthansy
  • Podsumowanie 2013 wg Turkish Airlines
  • Podsumowanie 2013 wg Sił Powietrznych
  • Podsumowanie 2013 wg Red Arrows
  • Wizyta niemieckich Typhoonów w Łasku
  • EF Typhoon z 3 transzy w powietrzu
  • 100 tys. zdjęć w galerii Lotnictwo.net.pl
  • Lotniskowe spotkanie z Prezydent Łodzi
  • Służba ochrony Lotniska
  • SOL w praktyce
  • I Lodz You!
  • 80. rocznica lądowania kpt. Skarżyńskiego na Lublinku
  • Tablety w samolotach Hawk
  • Eurocopter 725 Caracal
  • EPLL: Górka na korzeniach
  • Jubileusz skoczków w Piotrkowie Trybunalskim
  • Rekord prędkości helikoptera EC X3
  • Projekty BAE System z lat 60tych
  • Żołnierze USAF w Łasku - II rotacja
  • Bezzałogowy lot Eurocoptera EC145
  • Alfabet Dyżurnego
  • III Festyn Lotniczy Ostrów 2013 - zapowiedź
  • Pierwszy krok w lotnictwie w Aeroklubie Łódzkim
  • Airplane-Pictures.net
  • EPLB Spotters
  • Kontrolerzy ruchu lotniczego
  • Rok 2012 - podsumowanie
  • Samoloty PLL LOT
  • Tryptyk środowiskowy - konfrontacja
  • Łoś z dłutowskiego lasu
  • Tryptyk środowiskowy - spotter
  • Lotnisko Żerniki - Gądki
  • Tryptyk środowiskowy - screener
  • Wieża w Łodzi
  • Spotter.pl
  • Port Lotniczy w Łodzi
  • EPKT Spotters
  • Lotniskowe facebooki
  • EPGD Spotters
  • Airfoto.pl – dawnych wspomnień czar
  • JetPhotos - czy nadal jest przyjazny ?

  • WYWIADY

    OCZAMI CZYTELNIKÓW, FELIETONY


    NAJBLIŻSZE WYDARZENIA





    Foto miesiąca