Hybrydowy śmigłowiec Eurocopter X3 pisze historię lotnictwa, osiągając rekordową prędkość 255 węzłów (472 km/h) w locie poziomym.
Hybrydowy śmigłowiec Eurocopter X3 przekroczył kolejną granicę lotnictwa osiągając 7 czerwca rekordową prędkość 255 węzłów (472 km/h) w locie poziomym. Kilka dni wcześniej, X3 rozwinął prędkość 263 węzłów (487 km/h) podczas zniżania. Dzięki tym dwóm sukcesom X3 pobił nieoficjalny rekord prędkości dla śmigłowców.
Eurocopter osiągnął historyczną prędkość 255 węzłów podczas próbnego lotu śmigłowca X3. Śmigłowiec leciał 40 minut nad południową Francją w pobliżu Istres na wysokości 10 000 stóp (3050 m). Jest to najnowsze osiągnięcie na wciąż wydłużającej się liście wyczynów X3, który jest demonstratorem technologii nowoczesnego, ekonomicznego statku powietrznego pionowego startu i lądowania (VTOL) Eurocoptera, który oferuje prędkość samolotu turbośmigłowego i wszelkie zdolności lotne śmigłowca.
„Nie jest przesadą stwierdzenie, że X3 jest prekursorem bardzo szybkich śmigłowców”, powiedział Hervé Jammayrac, pilot oblatywacz Eurocoptera. „Podczas lotu z prędkością 255 węzłów i 263 węzłów, X3 zachowuje się dokładnie tak samo, jak podczas innych faz lotu, wykazując doskonałą stateczność i niski poziom emitowanych drgań bez jakiegokolwiek układu tłumienia drgań”.
Zespół napędowy X3 stanowią dwa silniki turbowałowe RTM 322, zamontowane na skrzydłach o małej rozpiętości, napędzające pięciopłatowy wirnik nośny i dwa śmigła ciągnące. Silniki tej rodziny, o nowoczesnej konstrukcji i architekturze, łączą w sobie moc i potencjał rozwojowy. Wariant RTM 322, napędzający X3, oparty jest na RTM 322 służącym do napędu śmigłowca NH90. Ma on cyfrowy układ sterowania FADEC, przystosowany do potrzeb demonstratora szybkiego śmigłowca.
Koncepcja X3 jest doskonale przystosowana do długotrwałych przelotów wykonywanych z dużą prędkością, z zachowaniem wszystkich zdolności do pionowego startu i zawisu – wszystko za bardzo przystępną cenę. Eurocopter dostrzega szeroki zakres potencjalnych zastosowań dla tego hybrydowego śmigłowca, w tym operacje poszukiwawczo-ratownicze (SAR) dalekiego zasięgu, misje straży wybrzeża, loty patrolowe nad granicą, transport pasażerów i przewóz pracowników na morskie platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego, a także usługi transportu miejskiego. Połączenie dużej prędkości przelotowej i doskonałych osiągów pionowego startu i lądowania jest także doskonałym rozwiązaniem dla misji wojskowych, takich jak działania sił specjalnych, transport żołnierzy, ratownictwo bojowe i ewakuacja medyczna.
„W oparciu o technologie użyte w X3, Eurocopter będzie kontynuował wyznaczanie standardów dla śmigłowców przyszłości – oferując nabywcom nowy poziom osiągów pod względem prędkości, zasięgu i zdolności do wykonywania różnych misji przy konkurencyjnych kosztach”, powiedział prezes Eurocoptera, Guillaume Faury. „Znakomite osiągi X3 są efektem zaangażowania naszych zespołów. Chcę wyrazić uznanie dla każdego z pracowników biorących udział w opracowaniu demonstratora X3”.
X3 został opracowany w ramach programu Eurocoptera, z wykorzystaniem płatowca jednego z należących do firmy śmigłowców Dauphin. W celu pobicia rekordu prędkości demonstrator został wyposażony w owiewkę aerodynamiczną piasty wirnika nośnego, sprawdzoną podczas lotów z dużą prędkością wykonywanych przez śmigłowiec testowy Dauphin DGV w latach dziewięćdziesiątych, a także dodatkowe owiewki podwozia. Dauphin DGV umożliwił firmie Aerospatiale – poprzedniczce Eurocoptera – ustanowienie kolejnego rekordu w lotnictwie, dzięki osiągnięciu prędkości 200 węzłów (370 km/h) w 1991 r.
Dominique Fourier, inżynier prób w locie Eurocoptera – który znajdował się na pokładzie X3 razem z pilotem-oblatywaczem Jammayrac podczas rekordowego lotu – stwierdził, że aktualnie loty próbne z dużą prędkością dostarczają wielu użytecznych danych, a nie są tylko symbolicznym aspektem bicia rekordów prędkości lotu śmigłowców.
„Loty te pozwalają nam na bardziej dogłębne zbadanie zachowania wirników nośnych przy dużych prędkościach, i pozwalają nam na lepszą ocenę skuteczności owiewki, którą zamontowaliśmy nad piastą wirnika nośnego – będzie to korzystne dla prac związanych z optymalizacją oporu we wszystkich śmigłowcach Eurocoptera”, wyjaśnił Fourier.
Łącznie z ostatnimi rekordowymi lotami demonstrator X3 spędził w powietrzu ponad 140 godzin od oblotu w sierpniu 2010 r. Po szybkim przekroczeniu zakładanego początkowo przez Eurocoptera celu – 220 węzłów (407 km/h), prędkość lotu X3 stale rosła, co stanowi potwierdzenie doskonałych własności lotnych, znakomitych możliwości przyspieszania i zwalniania hybrydowego śmigłowca. Osiągając prędkość 255 węzłów i 263 węzłów, Eurocopter po raz kolejny potwierdził potencjał tej koncepcji.
Celowość koncepcji śmigłowca hybrydowego została także potwierdzona podczas tournee w Stanach Zjednoczonych w 2012 r., odbytego na terenie czterech stanów, od Teksasu po Wirginię, dla użytkowników cywilnych, sił zbrojnych i agencji porządku publicznego, w trakcie którego 47 pilotów wylatało 55 godzin za sterami X3.
Po wizycie w Stanach Zjednoczonych – dzięki której nalot X3 wzrósł ponad dwukrotnie – Eurocopter przeprowadził dokładny przegląd obsługowy, który potwierdził, że elementy układu napędowego i instalacje pokładowe hybrydowego śmigłowca są zdolne do dalszego działania.