Eurocopter EC725 Caracal
Na trwającym w dniach 2-5 września 2013 roku Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach Eurocopter przedstawił śmigłowiec EC725 Caracal. Eurocpoter oferuje go w przetargu Ministerstwa Obrony Narodowej na śmigłowiec wielozadaniowy.
Zaprezentowany egzemplarz, należący do Francuskich Sił Powietrznych, brał niedawno udział w operacjach w Afganistanie, Libii i na Mali. Wraz ze śmigłowcem przedstawiono szeroką gamę zintegrowanego z nim uzbrojenia, m.in. zamontowane w oknach karabinki maszynowe 7,62 mm, podwieszane zasobniki z działkami 20 mm, wyrzutnie rakiet 68 mm, naprowadzane pociski przeciwpancerne oraz torpedy.
„Caracal to sprawdzony i niezawodny kandydat w polskim przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy. Dowodzi tego doświadczenie bojowe maszyny i rosnąca lista użytkowników”, powiedział prezes firmy Eurocopter, Guillaume Faury. „Nasza odpowiedź w przetargu jest w pełni zgodna ze strategią długoterminowej współpracy z polskim przemysłem i włączenia polskich firm w globalny łańcuch dostaw. Jesteśmy gotowi, aby to partnerstwo znacznie wykraczało poza zakres oferty Caracala w przetargu, chcemy też wspierać proces rozwoju polskiego przemysłu obronnego”.
4 kwietnia 2013 roku Eurocopter oraz będąca jego partnerem, budująca silniki, firma Turbomeca, podpisały z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 1 umowę o współpracy przemysłowej dotyczą zbudowania w Polsce dwóch oddzielnych linii pełnego montażu – śmigłowców EC725 Carcal oraz ich silników Makila 2. Umowa ta jest olbrzymią szansą rozwoju przemysłu lotniczego w regionie łódzkim, dającą również realne nadzieje na setki nowych miejsc pracy. Transfer technologii firm Eurocopter i Turbomeca zapewni WZL-1 złożony zakres pracy wykonywanej na miejscu, obejmie też szkolenia dla nowozatrudnionych pracowników z regionu. Przekazanie zdolności do przeprowadzania kompleksowej obsługi, napraw i remontów pozwoli na kontynuację prac na długo po zakończeniu realizacji kontraktu, jest też potencjał na kontrakty eksportowe.
Wróćmy jednak do samego śmigłowca. Caracal to jedyny dostępny na rynku nowoczesny i sprawdzony w boju śmigłowiec oparty na jednej platformie bazowej, który jest w stanie wykonywać najszerszy zakres misji, począwszy od działań z użyciem środków bojowych, przez taktyczny transport desantu, do zadań morskich i ratowniczych. Ten śmigłowiec klasy 11 ton zdolny do transportu nawet 28 pasażerów, nie licząc pilotów, został już użyty w najbardziej wymagających współczesnych operacjach wojskowych. Wyposażono go w 5-łopatowy wirnik nośny, najnowsze systemy i urządzenia awioniczne. Imponujące zbiorniki paliwa pozwalają wykonywać lot przez 5,5 godziny. Obecni użytkownicy Caracala to Francja, Brazylia, Meksyk, Malezja, Indonezja i Tajlandia.
EC725 przystosowany jest do operowania w każdym środowisku i w każdych warunkach pogodowych, także w przypadku występowania silnego oblodzenia. Może działać zarówno w dzień, jak i w nocy, dzięki zastosowaniu nowoczesnych gogli noktowizyjnych (NVG). Nie są mu straszne operacje w środowisku morskim, bądź zapylonym. Możliwości operacyjne dodatkowo zwiększa możliwość uzupełniania paliwa w locie oraz w zawisie.
EC725 świetnie sprawdza się w roli transportowca taktycznego piechoty dzięki 29 siedzeniom kabinowym, bądź 20 pochłaniającym energię siedzeniom montowanym do ścian śmigłowca. Dostęp do kabiny umożliwia para dużych, podwójnych, centralnie umieszczonych drzwi przesuwnych. Jako śmigłowiec ratunkowy, może zabrać na pokład 11 noszy i dodatkowo pięć osób personelu medycznego. Transport ładunków umożliwia podłoga o nośności 1500 kg/m2. Maksymalna nośność zawiesia dla ładunku zewnętrznego wynosi natomiast 4750kg.
Śmigłowiec nadaje się również do misji poszukiwawczo-ratunkowych, dzięki zastosowaniu 4-osiowego Automatycznego Systemu Sterowania Lotem (z trybem zarządzania dla lotu z jednym silnikiem niesprawnym i trybem utrzymywania zadanej prędkości względem ziemi), radaru dopplerowskiego, Układu Zarządzania Lotem z radarem dopplerowskim, odbiornikiem GPS i trybami SAR oraz bezwładnościowym układem nawigacyjnym z wbudowanym GPS, radaru poszukiwawczo-pogodowego, kamery telewizyjnej/podczerwieni, dalmierza laserowego, podwójnej wyciągarki o nośności 272 kg, czy też pływaków awaryjnych napełnianych w czasie 4 sekund, niezależnie od wysokości, które mogą pozostać w stanie uzbrojonym na czas trwania lotu.
Śmigłowiec może również brać udział w akcjach przeciwpożarowych, dzięki zestawom do zrzutu wody o pojemności 4 tysięcy litrów.
W skład uzbrojenia śmigłowca wchodzą:
- karabiny maszynowe kal.7,62 mm w przednich oknach kabiny,
- dwa zasobniki z działkami kal. 20 mm z zapasem amunicji 180 sztuk,
- dwie 19-rurowe wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych 2,75".
Śmigłowiec wyposażony jest również w środki ochrony. Oprócz opancerzenia kabiny EC725 posiada układ ostrzegania o opromieniowaniu wiązką radaru, bądź wiązką lasera, układ ostrzegający o odpaleniu pocisków rakietowych oraz wyrzutniki dipoli i flar. W celu obniżenia widma podczerwieni istnieje możliwość zamontowania rozpraszaczy, dziesięciokrotnie zmniejszających widmo IR. Zastosowano również samouszczelniające się, odporne na uderzenia zbiorniki paliwa oraz łopaty odporne na trafienia z broni palnej. Ponadto wszystkie kluczowe systemy śmigłowca zostały zdublowane.
Do napędu śmigłowca użyte zostały silniki Turbomeca Makila 2A1, współpracujące z dwukanałowym autonomicznym cyfrowym układem sterowania silnikiem (FADEC) zdolnym do automatycznej rekonfiguracji. Przekładnia główna, zgodnie z wymaganiami przepisów JAR 29, zdolna jest do pracy bez oleju przez okres 30 minut (przeprowadzone testy wykazały nawet możliwość takiej pracy przez okres 52 minut). Pięciołopatowy wirnik główny Spheriflex zapewnia zdolność do lotu w warunkach występowania silnego oblodzenia.
Jako śmigłowiec nowej generacji charakteryzuje się znacznymi ulepszeniami interfejsu człowiek-maszyna. Do dyspozycji pilotów pozostają cztery ciekłokrystaliczne wyświetlacze wielofunkcyjne o wymiarach 6"x8", dwa wyświetlacze ciekłokrystaliczne parametrów płatowca o wymiarach 4"x5" oraz jeden zintegrowany wyświetlacz ciekłokrystaliczny rezerwowych przyrządów pokładowych z rezerwowymi wskaźnikami prędkości, wysokości oraz żyroskopowego sztucznego horyzontu. System AFCS (Automatic Flight Control System) zapewnia precyzję i stabilność - jego tryby działania integrują ograniczenia silników we wszystkich warunkach lotu ze wszystkimi silnikami sprawnymi (AEO) oraz z jednym silnikiem niesprawnym (OEI). Pozwala on także na lot po wszystkich trasach wzorcowych SAR oraz automatyczne podejścia do lądowania zgodnie z przepisami lotu wg przyrządów (IFR). Pozwala na w pełni automatyczny zawis od prędkości nieprzekraczalnej (VNE) do 0 węzłów na 100 stopach. Dodatkowo bezpieczeństwo lotu zapewniają system ostrzegania o bliskości ziemi (EGPWS) oraz pokładowy system zapobiegania zderzeniom statków powietrznych (TCAS 2).
Co warte odnotowania, modułowa konstrukcja śmigłowca ułatwia jego obsługę i redukuje pracochłonność. Do obsługi hangarowej i liniowej śmigłowca wystarczy 4 techników na statek powietrzny. Wymiana silnika zajmie 3 technikom maksymalnie 30 minut. Wymiana łopaty wirnika głównego tej samej liczbie techników zajmie tylko 9 minut, a głowicy wirnika głównego - 1 godzinę i 45 minut.