Bezzałogowy lot Eurocoptera EC145
Istres, Francja, 25 kwietnia 2013 r.
Eurocopter potwierdził swoje możliwości w zakresie zintegrowania w rodzinie śmigłowców systemów do bezzałogowych lotów, dzięki demonstracyjnemu programowi opcyjnie pilotowanego śmigłowca (OPV), w którym wykorzystano platformę EC-145. Śmigłowiec ten wykonał loty, podczas których odbyło się opuszczenie podwieszanego ładunku oraz wykonano reprezentatywną ilość misji obserwacyjnych.
Próby odbyły się w bazie francuskich sił powietrznych w Istres we Francji. O programie poinformowano po demonstracji bezzałogowych lotów, która nastąpiła po podobnych lotach wykonanych wcześniej w kwietniu br.
Wraz z zakończeniem wszystkich testów Eurocopter może teraz integrować systemy do bezpilotowych lotów w całej rodzinie swoich śmigłowców, wliczając w to śmigłowce z klasy lekkiej, średniej oraz ciężkiej, aby umożliwić im wykonywanie lotów z pilotem lub w trybie autonomicznym.
"Innowacje Eurocoptera po raz kolejny rozszerzyły zakres misji wykonywanych przez śmigłowce. Jesteśmy gotowi do użycia sprawdzonych możliwości bezpilotowych lotów w celu spełnienia wymagań naszych klientów" - powiedział Jean-Brice Dumont, główny inżynier w firmie Eurocopter. "Nasze dzisiejsze jest wynikiem doświadczeń firmy w obszarach: sterowania lotem, systemów autopilota, interfejsów człowiek-maszyna, systemów architektury oraz integracji".
Wykonane 25 kwietnia demonstracyjne loty bezzałogowe, jak również poprzednie loty, odbyły się z wykorzystaniem czterowymiarowego planu lotów, który wgrano do śmigłowca. Na miejsce startu i zakończenia misji wybrano pas startowy 15/33 w basie sił powietrznych w Istres. Po autonomicznym starcie EC145 wykonał lot po wcześniej zaprogramowanej trasie. W połowie lotu śmigłowiec wykonał zawis, podczas którego dokonano opuszczenia podwieszonego zewnętrznego ładunku. W dalszej części testu EC145 powrócił na trasę lotu realizując klasyczne zadania obserwacyjne, po których nastąpiło automatyczne lądowanie.
Dostarczając zewnętrzny ładunek śmigłowiec wykonał zaplanowany zawis. Umożliwiło to kontrolerowi stacji naziemnej przesłanie do śmigłowca danych z zakresu sterowania lotem, pozwalających na umiejscowienie EC145 nad miejscem zrzutu. Następnie, gdy śmigłowiec i ładunek znajdowały się we właściwym położeniu, kontroler wysłał polecenie zwolnienia ładunku.
Eurocopter z własnych środków sfinansował program rozwojowy z zakresu realizacji misji w trybie OPV. Za koordynację projektu odpowiadał zespół złożony z pracowników zakładu w Donauwörth w Niemczech. Początkowe testy z pilotem nadzorującym lot na pokładzie EC145 wykonano najpierw w Donauwörth, a następnie w Istres.
Demonstrator EC145 to platforma testowa Eurocoptera wyposażona w udoskonalony, podwójnie zdwojony automatyczny układ sterowania lotem wykorzystujący czteroosiowego autopilota oraz najnowszy system nawigacji. Dodatkowo śmigłowiec został wyposażony w awionikę OPV typu "plug-in" ulokowaną w za fotelem pilota w kabinie, która zawiera podsystemy szyny danych.
Widoczność podczas autonomicznych lotów EC145 została zapewniona naziemnej stacji poprzez kamery zamontowane na pokładzie. Uzupełnia je zewnętrzna kamera zamontowana na głowicy przegubowej, która podczas misji może przekazywać obraz dzienny i w podczerwieni.
System OPV Eurocoptera został skonfigurowany tak, aby umożliwić wgranie ze stacji naziemnej czerowymiarowych planów lotu z wykorzystaniem szyny danych. System zawiera możliwość automatycznego zawisu i lądowania na wypadek poważnej awarii.
Francusko-niemiecko-hiszpańska Grupa Eurocopter powstała w 1992 r. i jest częścią EADS - światowego lidera w sektorze usług lotniczych i zbrojeniowych. Grupa Eurocopter zatrudnia ok. 22 000 pracowników. W 2012 r. firma umocniła się na pierwszej pozycji wśród producentów śmigłowców dzięki obrotom w wysokości 6,3 mld euro, zamówieniom na 469 nowych wiropłatów i 44-procentowym udziale w rynku maszyn dla odbiorców cywilnych i organizacji publicznych. Łącznie śmigłowce grupy stanowią 33 procent światowej floty śmigłowców cywilnych i organizacji publicznych. Eurocopter szczyci się obecnością na międzynarodowych rynkach - filie i partnerstwa firmy powstały w 21 krajach. Sieć centrów serwisowych, placówek szkoleniowych, dystrybutorów i certyfikowanych agentów firmy odpowiada za wsparcie udzielane ok. 2 900 klientom. Obecnie w służbie znajduje się ponad 11 780 śmigłowców Eurocopter, które latają w 148 krajach. Eurocopter oferuje najszerszą gamę cywilnych i wojskowych śmigłowców, a bezpieczeństwo jest nadrzędną wartością prowadzonej działalności.