Oczami naszych Czytelników:
Avia Group Dedal
Polski ultralekki samolot Dedal KB, skonstruowany przez grupę doświadczonych konstruktorów z Kazimierzem Barczewskim na czele.
Kazimierz Barczewski w swoim życiu zbudował kilka samolotów typu "Zenair CH-701 STOL" czy "Zenair CH-601 Zodiac". W połowie lat 1990-tych Kazimierz Barczewski wraz z E.Szymochą zbudowali amerykański ultralekki samolot Kolb Mark I "Twin Star". Po wybudowaniu kilku samolotów Kazimierz Barczewski wpadł na pomysł aby zbudować własny samolot.
Projekt "Dedala" miał polegać na tym aby samolot miał doskonałe osiągi, niewielką masę a także żeby był tani w eksploatacji.
Pierwszy egzemplarz Dedala (prototyp) został wpisany do rejestru polskich statków powietrznych na początku 2009 roku. Otrzymał on znaki rozpoznawcze SP-SZKB. Samolot był oblatywany przez wielu doświadczonych pilotów i dostał bardzo pozytywne opinie. Piloci którzy mieli przyjemność lotów na prototypie przekazywali także swoje uwagi i propozycje Kazimierzowi Barczewskiemu.
Prototyp samolotu "Dedal KB" reg.SP-SZKB miał zostać zaprezentowany po raz pierwszy, na I Zachodniopomorskim Festynie Lotniczym w Wilczych Laskach (7-8.08.2010 r.). Do którego ostatecznie nie doszło ze względu na złe warunki pogodowe.
Dedal KB II został zbudowany na zamówienie i był nieco zmieniony od prototypu. Samolot miał zmieniony statecznik, a także ster o obrysie trapezowym. Dedal miał zamontowany mocniejszy silnik typu Jabiru 120HP. Poza tym zmianami pozostałe były jedynie "kosmetyczne". W sierpniu 2010 r. samolot Dedal KB II był już oblatany i kończył serie testów dopuszczających do latania (otrzymał on znaki rozpoznawcze 'SP-SBKZ').
W dniu 21.08.2010 r. doszło do katastrofy samolotu Dedal KB (reg.SP-SZKB), w której zginął pilot. Samolot rozbił się tuż po starcie z lotniska im. Władysława Reymonta w Łodzi. Przyczyną katastrofy był błąd pilota, który miał małe doświadczenie w pilotowaniu tego typu samolotów. Pilot przeciągnął samolot będąc w lewym zakręcie, w konfiguracji z wypuszczonymi klapami w położeniu około 10 stopni, co doprowadziło do wejścia w korkociąg na małej wysokości, w wyniku czego nastąpiło zderzenie z ziemią.
Trzeci egzemplarz Dedala był wzorowany na drugim egzemplarzu, który jest wzorcem do produkcji seryjnej. Samolot miał jedynie zmienioną owiewkę z kropelkowej na odsuwaną do tyłu.
Zmiana ta miała polegać na łatwiejszym wydostaniu się z samolotu podczas jakiegokolwiek incydentu, a także ułatwić wejście do samolotu. W marcu 2013 r. samolot został wpisany do rejestru statków powietrznych (reg.SP-SWKB).
W dniu 13.04.2013 r. doszło do drugiej katastrofy, tym razem podczas oblotu trzeciego egzemplarza samolotu Dedal KB (reg. SP-SWKB). Samolot rozbił się na polu pod Sieradzem w miejscowości Wola Będkowska. Części samolotu zostały rozrzucone w promieniu 2 km od miejsca upadku. Obecnie przyczynę wypadku bada PKBWL. W wypadku zginął doświadczony pilot Jacek Marszałek.
Na początku czerwca 2013 r. została zmieniona owiewka w drugim egzemplarzu Dedala reg. SP-SBKZ (z kropelkowej na odsuwaną do tyłu).
Dane o samolocie:
Państwo: Polska
Producent: Kazimierz Barczewski / Avia Group
Typ: Samolot ultralekki
Załoga: Pilot + pasażer
Historia:
Data oblotu: 2009 rok
Lata produkcji: 2009 - trwa
Produkcja: 3
- 1 egz. Dedal KB - SP-SZKB
- 2 egz. Dedal KB II - SP-SBKZ
- 3 egz. Dedal KB II - SP-SWKB
Dane techniczne DEDAL KB (prototyp):
Rozpiętość: 9,1 m
Długość: 6,0 m
Wysokość: 2,3 m
Powierzchnia skrzydeł: 9,25 m2.
Pojemność: 2 osoby
Masa startowa: 450 kg
Maksymalna prędkość: 280 km/h
Prędkość podróżna: 190 km/h
Silnik: Subaru EA-81 o mocy 74 kW (100 KM)
Dane techniczne DEDAL KB II:
Rozpiętość: 8,14 m
Długość: 6,0 m
Wysokość: 2,3 m
Powierzchnia skrzydeł: 8,75 m2.
Pojemność: 2 osoby
Masa startowa: 450 kg
Maksymalna prędkość: 280 km/h
Prędkość podróżna: 220 km/h
Silnik: Jabiru o mocy max 88 kW (120 KM)
Tekst i zdjęcia: Mikołaj Lech