Pierwsza w Polsce publiczna prezentacja śmigłowca AW101 w wersji HH-101A
3 marca 2017 w Warszawie odbyła się pierwsza w Polsce publiczna prezentacja śmigłowca AW101, który oferowany jest polskim Siłom Zbrojnym w ramach postępowania na wiropłaty dla Wojsk Specjalnych i Marynarki Wojennej.
Zaprezentowana w Polsce wersja to HH-101A Caesar, na co dzień pozostająca w służbie włoskich Sił Powietrznych, zdolna do transportu do pięciu członków załogi plus dwudziestu w pełni wyposażonych żołnierzy lub sześciu członków załogi plus ośmiu żołnierzy realizujących misje specjalne. Ten wariant śmigłowca uzbrojony jest w trzy karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm, zamontowane po obu stronach kadłuba oraz na tylnej rampie. Posiada też opancerzone fotele w kabinie załogi, jak również osłonę balistyczną stanowisk operatorów broni pokładowej oraz krytycznych systemów śmigłowca. Śmigłowiec wyposażony jest w Glass Cockpit przystosowany do pracy w warunkach nocnych (kompatybilny z NVG), posiadający pięć wyświetlaczy 10x8 cali oraz zintegrowany system walki elektronicznej. Poprzez Pion Systemów Lotniczych i Kosmicznych firma Leonardo wyposażyła śmigłowiec w szereg sensorów, systemów komunikacji i samoobrony, w tym radia, system identyfikacji swój – obcy (Friend or Foe), szyfrowania, wymiany danych Link 16, komunikacji wewnętrznej, radar Gabbiano, system ostrzegający o opromieniowaniu wiązką lasera LWR i zbliżaniu się pocisków MILDS. Do obrony własnej służą systemy LAIRCM (large aircraft infrared countermeasures) oraz DIRCM (directional infrared countermeasures) - ELT/572 DIRCM produkcji Elbit Systems. Helikopter posiada zainstalowany system komunikacji TETRA, 4-osiowy automatyczny system sterowania lotem (AFCS), system zapobiegający kolizjom statków powietrznych TCAS, czy system ostrzegający o zbliżającym się terenie HTAWS. Ponadto HH-101A ma możliwość pobierania paliwa w locie, pozwalający na udział w długotrwałych operacjach o wydłużonym zasięgu.
Śmigłowiec napędzany jest trzema silnikami General Electric CT7-8E, generującymi 1884 kW mocy startowej każdy (oraz 1522 kW mocy ciągłej każdy). Pozwala to na osiągnięcie maksymalnej prędkości przelotowej 277 km/h, prędkości wznoszenia 8,5 m/s oraz zasięgu maksymalnego 1363 km.
Standardowa pojemność wewnętrznych zbiorników paliwa wynosi 5135 litrów. Dodatkowo w zewnętrznych zbiornikach śmigłowiec może przenosić 649 lub 1389 litrów paliwa.
Przekładnia przystosowana jest do pracy bez oleju przez okres 30 minut. Wirnik główny o średnicy 18,6 metra składa się z pięciu kompozytowych łopat. Śmigłowiec posiada obsługiwaną hydraulicznie tylną rampę oraz sterowane koło dziobowe. Długość maszyny wynosi 22,83 metra, a wysokość 6,66 m, przy czym przestrzeń ładunkowa kabiny ma 6,5 metra długości oraz 1,83 metra wysokości. Masa własna przekracza 5500 kg, a masa maksymalna wynosi 15600 kg. Śmigłowiec może przenosić ładunki zewnętrzne o maksymalnej wadze 4536 kg.
Przy wykorzystaniu dwóch silników maszyna może pozostawać w powietrzu przez okres do 6 godzin i 50 minut.
Śmigłowce AW101 są użytkowane bądź zamówione w takich krajach, jak Wielka Brytania, Włochy, Japonia, Kanada, Portugalia, Dania i Norwegia.