Projekt Arado
Położona na Dolnym Śląsku Kamienna Góra to pełne tajemnic miasteczko, które w czasie II wojny światowej stało się jednym z centrów technologicznych niemieckiego przemysłu lotniczego.
Nękani nalotami bombowymi Niemcy, decyzją Ministra Lotnicztwa III Rzeszy, postanowili przenieść strategiczne zakłady łożysk kulkowych w Schweinfurcie do zakładów włókienniczych w Kamiennej Górze, uznając Dolny Śląsk za najbezpieczniejsze miejsce, będące poza zasięgiem alianckiego lotnictwa.
Pod koniec 1943 roku zespół projektantów, kierowany przez dr W. Laute, rozpoczął w Kamiennej Górze prace nad serią samolotów typu „latające skrzydło”. W kolejnych miesiącach projekt rozwijany był przez inżynierów Kosina i Lehmanna pod nazwą „Latające skrzydło – samolot dalekiego zasięgu o dużej prędkości".
Nowa konstrukcja miała charakteryzować się dużą prędkością, udźwigiem bomb powyżej 4 tys. kg oraz zasięgiem 5 tys km. W wyniku prac powstało piętnaście projektów transportowców, myśliwców i bombowców strategicznych, wśród których najbardziej obiecującym projektem był, skonstruowany całkowicie ze stali i duraluminium, sześciosilnikowy bombowiec dalekiego zasięgu Arado Ar E 555-1.
Pogarszająca się sytuacja na froncie oraz konieczność skoncentrowania wszelkich prac konstrukcyjnych i produkcyjnych na myśliwcach spowodowała, iż 28 grudnia 1944 biuro konstrukcyjne Arado otrzymało rozkaz całkowitego zakończenia prac projektowych nad serią samolotów Ar E 555.
„Projekt Arado” w Kamiennej Górze to obecnie najnowocześniejszy tego typu podziemny kompleks w Polsce. Podczas godzinnej wycieczki, pod opieką wyjątkowego przewodnika, można zapoznać się z historią sztolni, projektu Arado oraz zobaczyć unikalne w skali Europy eksponaty, takie jak części pocisku V-1, rakiety V2, niemieckiej Enigmy oraz całej gamy lotniczego uzbrojenia.