Adria Airways - narodowy przewoźnik Słowenii.

Click here for English version

Pogarszająca się sytuacja polityczna w Jugosławii, zmierzająca w kierunku otwartego konfliktu zbrojnego, oznaczała otwarcie kolejnego rozdziału w burzliwej historii linii Adria Airways (link do strony przewoźnika). W 1990 roku Adria była jedną z zaledwie trzech linii lotniczych w Jugosławii. Po jej upadku w 1991 roku starała się odnaleźć swoją tożsamość oraz niszę na rynku lotniczym, którą mogłaby wypełnić. Kolejne miesiące konfliktów i nieporozumień spowodować miały raz jeszcze zmianę kierunków handlowych, jak i samych struktur Adrii, rozpoczynając tym samym jej przemianę w cieszącą się uznaniem i szacunkiem linię lotniczą, która stała się narodowym przewoźnikiem Słowenii w 1991 roku. Obecnie Adria Airways, będąc w głównej mierze własnością Republiki Słowenii, jest jej największą linią lotniczą.

Wiele osób uważa, iż każda linia lotnicza jest odzwierciedleniem swojego kraju. Adria Airways jest bez wątpienia odbiciem Słowenii - mała, lecz skuteczna, ambitna i przyjazna, starająca się zaadoptować do stosunkowo niedawno uzyskanej wolności, rozwijającego się rynku, lecz świadoma oczywistych ograniczeń małego kraju oraz niestałego przemysłu.

Granicząca z Włochami, Austrią Węgrami oraz Chorwacją Słowenia zlokalizowana jest w na północnym końcu Morza Adriatyckiego, co pozwoliło Adrii uzyskać jej własną tożsamość. Słowenia nie uniknęła całkowicie brutalności wojny, gdy Jugosławia rozpadała się, lecz szczęśliwie obyła się bez okropności czystek etnicznych oraz skrajnej i brutalnej przemocy - obrazów, których świadkiem był cały świat i które pozostawiły spuściznę nieufności i obawy i nawet dzisiaj prześladują komercyjnie i politycznie wiele regionów dawnej Federacji Jugosłowiańskiej.
Słowenia, uznana za najbardziej zaawansowaną kulturowo republikę Jugosławii, niedługo po uzyskaniu niepodległości została uznana na arenie międzynarodowej. W 2004 roku wstąpiła do NATO i Unii Europejskiej, przejmując w niej półroczne przewodnictwo w 2008 roku. Droga do politycznej stabilności i uznania międzynarodowego miała bezpośredni oraz pośredni wpływ na samego przewoźnika.

Rok:

Wydanie nr:

RELACJE

ARTYKUŁY
  • Koniec belgijskiego F-16 Solo Display
  • Route 604 - ćwiczenia na DOL 2023
  • Wizyta An-225 na EPRZ
  • Pierwsza wizyta An-225 na EPWA
  • Pierwsza wizyta Su-22 na EPLL
  • Odsłonięcie Pomnika Lotników Lwowskich
  • Prezentacja AW101 w wersji HH-101A w Polsce
  • Projekt Arado
  • Xtreme Sky Force
  • H225M w bojowej wersji morskiej
  • 60 lat KLM w Polsce
  • Kuwejt zamawia 30 H225M Caracal
  • Airbus Helicopters na MSPO 2016
  • Airbus opracowuje w Polsce nowe wirniki
  • Nowe połączenie LCJ - CDG
  • CV-22 Osprey w Powidzu
  • X Akademickie Mistrzostwa Polski na Celność Lądowania - zapowiedź
  • Otwarcie fabryki Azura Polska w Łodzi
  • Śmigłowiec uderzeniowy Tiger HAD
  • Prezentacja śmigłowca Tiger
  • Madeira - spotterskie wakacje
  • H225M Caracal - testy weryfikacyjne
  • An-12 na EPLL
  • Przylot samolotu Adria Airways S5-AAZ "Łódź"
  • Nowe biuro Airbus Helicopters w Łodzi
  • BAE Systems AU regionalnym centrum wsparcia JSF
  • Airbus Helikopter prezentuje nowego H160
  • Historia polskich Migów 29
  • Historia polskich Su-22
  • Frankfurt Airport (EDDF/FRA)
  • Short SC.7 Skyvan
  • Budżet Obywatelski - Mi6
  • Spotterskie wakacje - Korfu
  • Taranis demonstruje możliwości stealth
  • Przemysław Nowak nie żyje
  • Red Bull Air Race - Zasady
  • Red Bull Air Race - Samoloty
  • Red Bull Air Race - Piloci
  • Red Bull Air Race - Challenger Cup
  • Red Bull Air Race - Pylony i kombinezony
  • LOT AMS - Aircraft Maintenance Services
  • BAE Systems tworzy płaską antenę soczewkową
  • Adria Airways
  • Adria Airways - nie tylko przewoźnik
  • Lotnisko w Łasku
  • Bezzałogowy statek powietrzny Taranis
  • Podsumowanie 2013 wg portów lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg linii lotniczych
  • Podsumowanie 2013 wg Lufthansy
  • Podsumowanie 2013 wg Turkish Airlines
  • Podsumowanie 2013 wg Sił Powietrznych
  • Podsumowanie 2013 wg Red Arrows
  • Wizyta niemieckich Typhoonów w Łasku
  • EF Typhoon z 3 transzy w powietrzu
  • 100 tys. zdjęć w galerii Lotnictwo.net.pl
  • Lotniskowe spotkanie z Prezydent Łodzi
  • Służba ochrony Lotniska
  • SOL w praktyce
  • I Lodz You!
  • 80. rocznica lądowania kpt. Skarżyńskiego na Lublinku
  • Tablety w samolotach Hawk
  • Eurocopter 725 Caracal
  • EPLL: Górka na korzeniach
  • Jubileusz skoczków w Piotrkowie Trybunalskim
  • Rekord prędkości helikoptera EC X3
  • Projekty BAE System z lat 60tych
  • Żołnierze USAF w Łasku - II rotacja
  • Bezzałogowy lot Eurocoptera EC145
  • Alfabet Dyżurnego
  • III Festyn Lotniczy Ostrów 2013 - zapowiedź
  • Pierwszy krok w lotnictwie w Aeroklubie Łódzkim
  • Airplane-Pictures.net
  • EPLB Spotters
  • Kontrolerzy ruchu lotniczego
  • Rok 2012 - podsumowanie
  • Samoloty PLL LOT
  • Tryptyk środowiskowy - konfrontacja
  • Łoś z dłutowskiego lasu
  • Tryptyk środowiskowy - spotter
  • Lotnisko Żerniki - Gądki
  • Tryptyk środowiskowy - screener
  • Wieża w Łodzi
  • Spotter.pl
  • Port Lotniczy w Łodzi
  • EPKT Spotters
  • Lotniskowe facebooki
  • EPGD Spotters
  • Airfoto.pl – dawnych wspomnień czar
  • JetPhotos - czy nadal jest przyjazny ?

  • WYWIADY

    OCZAMI CZYTELNIKÓW, FELIETONY


    NAJBLIŻSZE WYDARZENIA





    Foto miesiąca